سپید: دو روز پیش بود که بار دیگر سقوط جرثقیل در تهران خبرساز شد. سازهای عظیمالجثه و ساختهشده از آهن که بازویش بر فراز بزرگراه نیایش شکست و جان یک کارگر را گرفت. نخستین بار نیز در خیابان بهشت دردسرساز شد و به مدت 7 ساعت خیابانهای منتهی به مرکز تهران را بست و بر حجم ترافیک مرکز تهران افزود. از همین رو حدود 6 هزار جرثقیلی که هماکنون در تهران مشغول به کار هستند، به یکی از دغدغههای مدیران شهری بدل شده است. جرثقیلهایی که به نظر میرسد هیچ نهادی بر عملکردشان نظارت ندارد درحالیکه به گفته محمدمهدی تندگویان، سخنگوی کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران، مسئولیت نظارت بر جرثقیلها نخست بر عهده نظام فنی مهندسی و سپس وزارت مسکن و شهرسازی است و بر اساس نص صریح قانون، شهرداری ضمانت اجرایی در این زمینه را ندارد.
به گفته تندگویان، ضامن اجرایی نظارتهای فنی بر جرثقیلهای تاورکرین، سازمان نظام فنی مهندسی است، اما شاهد هستیم که در این سازمان در ماههای اخیر به دلیل تغییر مدیریت، وقفهای درروند نظارتها ایجادشده که چندان مطلوب نیست. وی دراینباره با انتقاد از اینکه نظام فنی و مهندسی در شیوه اجرای ساختوسازهای شهر تهران و تجهیزاتی که در ساختمان و برجسازیها استفاده میشود، استانداردهای لازم را اعمال نمیکند، اظهار میکند: «در آغاز هر عملیات ساختمانسازی در نوع جرثقیلها با مدل چیدمان بارها نظارتهای کافی اعمال نمیشود، درحالیکه بازبینیهای فنی بر عهده سازمان نظام فنی مهندسی است و کوچکترین اهمالی حادثهآفرین میشود.»
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بررسیهای شورای شهر حاکی از آن است که عمده تاورکرینهای سطح شهر تهران گرفتار مشکلات نصب، راهاندازی و اجرا هستند، ادامه میدهد که بخش قابلتوجهی از این مشکلات ناشی از وضعیت کنونی کشور است.