پزشکی قانونی تهران اعلام کرده است که در 5 ماهه نخست سال جاری، ۵۲۴ تهرانی در حوادث رانندگی جان خود را ازدستدادهاند. آماری نگرانکننده که حکایت از داستان پر غصه جنگ دیرینه انسان و ماشین دارد. زنان و مردانی که یکلحظه غفلت، خط بطلانی بر حیاتشان کشیده است و امروز خانوادههایشان سیاهپوش شدهاند. اما نکته حائز اهمیت آن است که این میزان مرگومیرها باوجودآنکه با شروع فصل بارندگیها، احتمال بروز تصادفات افزایش مییابد، در نیمه نخست سال بیشتر است.
بیشترین قربانی از آن نیمه نخست سال
اعلام آمار میزان مرگومیرهای ناشی از تصادفات رانندگی، چه در نیمه و چه در پایان هرسال از سوی پزشکی قانونی، حاکی از آن است که در شش نخست سنوات گذشته، بیشترین آمار مرگ شهروندان، ناشی از سوانح رانندگی بوده است. بهطوریکه در سال گذشته از تعداد 1800 شهروند تهرانی که در حوادث رانندگی جان باختند، 59درصد در نیمه نخست سال جان خود را از دست دادند و مابقی در نیمه دوم سال. درواقع بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور بررسیهای صورت گرفته در حوادث رانندگی پنج سال گذشته از سال۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ نشان میدهد که بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی در آخرین ماه تابستان و در زمان اوج سفرهای تابستانی اتفاق رخداده که این میزان در مسیرهای خروجی از پایتخت به اوج خود رسیده است. بهنحویکه مطابق آمارهای موجود ۱۱درصد از کل تلفات حوادث رانندگی پنج سال گذشته تهران نیز همچون 5 کلانشهر دیگر اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز و استان مرکزی تنها مربوط به شهریورماه بوده است.
کاهش 1/6 درصدی آمار مرگها در نیمه امسال
سال گذشته 558 تهرانی در حوادث رانندگی در نیمه نخست سال جان خود را از دست دادند، اما در پنجماه امسال ۵۲۴ شهروند قربانی حوادث رانندگی شدهاند. آماری که در مقایسه با مدتزمان مشابه در سال گذشته حکایت از کاهش 1/6درصدی دارد، هرچند که میزان کل مرگومیرهای ناشی از حوادث رانندگی در کل کشور با رشد 1/1درصدی ثبتشدهاند. بر اساس آمارهای موجود، از مجموع تلفات حوادث رانندگی پنجماهه امسال در استان تهران ۴۲۰ شهروند مرد و ۱۰۴ شهروند نیز زن بودهاند و بیشترین تلفات حوادث رانندگی با ۳۷۳ مورد در جادههای درونشهری به ثبت رسیده و پسازآن ۱۴۰مورد تصادفات در مناطق برونشهری، ۶ مورد در جادههای روستایی و پنج مورد نیز به دلایل نامعلومی گزارششده است. از سویی دیگر در حوادث رانندگی کل کشور در پنجماهه امسال 15643 ایرانی جان خود را ازدستدادهاند که از این تعداد مصدوم 11443 نفر مرد و 4191 نفر نیز زن بودهاند.
مرگ روزانه حدود 40تهرانی در حوادث ترافیکی
«مرگ بیش از 1800 شهروند تهرانی در حوادث ترافیکی سال گذشته، زنگ خطرتی بود که در سال گذشته نواخته شد و در ادامه آن در پنجساله امسال نیز شاهد ادامه این میزان مرگومیرها بودیم. مسئله مهمی که به گفته کارشناسان باید از سوی شهروندان جدی تلقی شود، اما ادامه روند ثبت مرگهایی ازایندست حاکی از ادامه بیتوجهی شهروندان به مقررات و رعایت نکات ایمنی است.» این بخشی از گفتههای سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور ناجای تهران به سپید است. وی تاکید میکند که سرعت غیرمجاز در تمام سال بیشترین علت بروز تصادفات رانندگی است که مرگومیرهای تهرانیها در نیمه نخست سال جاری نیز این قاعده مستثنی نیست.
وی با اشاره به اینکه وقتی رانندگان تلاش بیشتری میکنند تا هر چه سریعتر به مقصد برسند، به معنای کاهش دقت و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است، یادآور میشود: «بر اساس آمارهای پلیس راهور، ۶۶ درصد علت بروز حوادث رانندگی در نیمه نخست سال جاری همچون 9 سال گذشته، سرعت غیرمجاز بوده و پسازآن انحراف به چپ و عدم توجه به جلو از سوی رانندگان علت بروز سوانح گزارش شده است. مسئله مهمی که جان شهروندان را به خطر انداخته و در پی آن امروز شاهد کشته شدن 524 تهرانی در نیمه نخست سال جاری هستیم.»
آموزشهای ناکافی خودروی پراید بهقدر کافی
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در کنار تمام بیتوجهیهای شهروندان تهرانی به قوانین و مقررات رانندگی، غیراستاندارد بودن خودروی پراید برای تردد در شهر را نیز از دلایل اصلی بروز تصادفات و مرگهای دلخراش میداند و به «سپید» میگوید: «پلیس نسبت به شمارهگذاری خودروهایی که تائیدیه وزارت صنعت، سازمان ملی استاندارد و محیطزیست را دارا هستند، مکلف است و تاکنون هیچ گزارشی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای عالی ایمنی استاندارد مبنی بر استاندارد نبودن این خودرو برای ترددها به دست ما نرسیده است. درحالیکه پراید سهم عمدهای در تصادفات رانندگی تهران دارد.»
وی در خصوص بازدارنده بودن یا نبودن جرائم رانندگی عنوان کرد: «در حال حاضر به نظر میرسد جرائم رانندگی فعلی بازدارندگی خود را ازدستدادهاند و نیازمند بازنگری در نرخ جرائم هستیم ازاینرو پیشنهاد ما بهمنظور عمل به قانون و بهمنظور افزایش مبالغ جرائم رانندگی تقدیم دولت شده است و موضوع در حال بررسی در کمیسیون اجتماعی دولت است.» مسئله مهمی که به گفته سردار حسینی، ممکن است منجر به افزایش دقت شهروندان و الزامشان به رعایت قوانین و مقررات رانندگی کند. هرچند که در این رابطه شهرام جبارزادگان، سخنگوی معاونت حملونقل شهرداری تهران با اشاره به اینکه یکچهارم تلفات حوادث ترافیکی پایتخت از آن موتورسواران است، به «سپید» میگوید که تنها جریمهها نقش بازدارندگی ندارند و باید در مسیر کاهش آمار تلفات ناشی از حوادث راهنمایی و رانندگی، به مباحث فرهنگی نیز توجه ویژه شود. جبارزادگان همچنین می گوید: «شهرداری در نظر دارد یک نگاه ویژه و ساختاری به مباحث آموزشی موتورسواران داشته باشد تا با تغییر رفتار در میان این راکبان مرگ، از آمار کشتهشدگان تصادفات رانندگی پایتخت بکاهد.هرچند که در کنار تمامی برنامههای بازدارنده و اعمال جریمهها باهدف اصلاح الگوی رانندگی، موضوع آموزش در حوزه مسائل ترافیکی، حرف نخست را میزند و در سالهای اخیر از سوی سازمانهای مختلف مورد غقلت واقع شده است.»