مقامات سانفرانسیسکو میگویند، در حال تصمیمگیری در این باره هستند که آیا تبلیغکنندگان برای نوشابههای گازدار محبوب کودکان را، مجبور به گنجاندن هشدارهای بهداشتی کنند یا نه.
«مقررات هشدار درباره نوشابههای شیرینشده با قند» تبلیغکنندگان در محدوده شهر بر روی بیلبوردها، دیوارها، بدنه تاکسیها و اتوبوسها را ملزم خواهد کرد که هشدارهای آگهیهایشان بهداشتی را هم در آگهیهایشان بگنجانند.
سانفرانسیسکو، نخستین شهری در آمریکاست که ممکن است گنجاندن هشدارهای بهداشتی در تبلیغات نوشابههای گازدار را که به پوسیدگی دندان و چاقی، مربوط هستند، الزامی کند.
انتظار میرود که روزهای آینده هیئت ناظران این شهر درباره اقدامات سهگانهای برای مقابله با مصرف نوشابههای گازدار رای دهد. این رایگیری هفت ماه پس از آن صورت میگیرد که اهالی شهر در یک رایگیری یک لایحه پیشنهادی برای وضع مالیات بر نوشابههای شیریندهنده را رد کردند.
محدود کردن نوشابههای شیرینشده یا به عبارت دیگر «قند مایع»، مانند منع دخانیات برای حامیان بهداشت عمومی در آمریکا به هدف جدیدی بدل شده است. سال گذشته شهر برکلی، با وجود رد شدن این موضوع در سانفرانسیسکو، برای نخستین بار در آمریکا به وضع مالیات بر نوشابههای گازدار رای داد.
دیویس، یک شهر دانشگاهی نزدیک شهر ساکرامنتو در کالیفرنیا، اکنون رستورانها را ملزم کرده است که شیر یا آب را به عنوان نوشابه معمول در غذاهای کودکان سرو کنند.
اسکات وینر، یکی از سه عضو هیئت ناظران سانفرانسیسکو که مقررات جدید را به رای میگذارد، گفت: «این اقدام بسیار مهمی به جلو از لحاظ تعیین سیاستهای عمومی قوی درباره نیاز به کاهش مصرف نوشابههای قنددار است؛ این نوشابهها باعث بیماری افراد میشوند، آنها در اوجگیری شیوع دیابت نوع ۲ و سایر مشکلات بهداشتی در بزرگسالان و کودکان نقش دارند.» در مقابل راجر سالازار، سخنگوی CalBev، انجمن ایالتی نوشابهها، گفت: «جای تاسف است که هیئت ناظران این مسیر پرهزینه سیاسی برای مقصرانگاری دیگران را به جای یافتن راهحلی واقعی و فراگیر برای موضوعاتی پیچیده مانند چاقی و دیابت انتخاب کرده است.»
یک پیشنهاد در برابر این ناظران این است که آگهیهای نوشابههای گازدار را روی داراییهای متعلق به شهر ممنوع کنند، بسیار شبیه به کاری در سانفرانسیسکو درباره سیگار، دخانیات و الکل انجام میشود. راه دیگر جلوگیری از استفاده از اعتبارات شهری برای خریدن نوشابههای گازدار است.
برچسب هشدار بهداشتی که روی بیلبوردها و سایر آگهیها نصب خواهد شد، شامل این عبارت است: «هشدار: نوشیدن نوشابههای با قند افزوده با چاقی، دیابت و پوسیدگی دندان ارتباط دارد. این پیامی از شهر و منطقه سانفرانسیسکو است.» قوطیها و بطریهای نوشابه گازدار حامل این برچسب نخواهند بود.
درصورتیکه این مقررات تصویب شود، در طول یک سال اجرایی خواهد شد. رایان بروکس، سخنگوی گروه OutfronMedia، میگوید، عادلانه نیست فقط بیلبوردهای تبلیغاتی مشمول این مقررات شوند، درحالیکه روزنامهها و مجلهها از آن معاف هستند. این شرکت حدود ۳۰۰ بیلبورد و فضای دیواری دارد که تحت تاثیر این قانون جدید قرار میگیرند.
منبع: AP