پوریا روزرخ، عضو هیئتمدیره مدرسه سلامت عمومی ایران و مدیر آموزشی کمپ زمستانی، دانشجوی سال آخر رشته پزشکی عمومی است که سابقه فعالیتهای علمی و اجرایی متعددی نیز دارد. او که به گفته خودش از سالهای ابتدایی ورود به دانشگاه دریافته بود رشته پزشکی بهتنهایی برای او رضایتبخش نیست، همزمان با رشته تحصیلی خود در دو رشته «کارشناسی ارشد مجازی آموزش پزشکی» و «کارشناسی ارشد سلامت عمومی» نیز به تحصیل پرداخته است. روزرخ از نخستین دوره آموزشی مدرسه سلامت عمومی ایران در طراحی محتوای آموزشی همکاری داشته و از سال 94 مدیریت آموزشی این مدرسه را به عهده دارد. به بهانه برگزاری کمپ زمستانی مدرسه سلامت عمومی ایران، مصاحبهای با او کردهایم تا درباره برنامههای آموزشی این مدرسه بیشتر توضیح دهند.
سپید: هدف از برگزاری دورههای آموزشی مدرسه سلامت عمومی ایران چیست؟ مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
هدف اصلی مدرسه سلامت عمومی ایران توانمند نمودن دانشجویان امروز و مدیران سلامت فردای کشور است. این مدرسه قصد دارد تا جای ممکن مخاطبان خود را با مفهوم اصلی سلامت عمومی آشنا کند، به آنها بیاموزد سلامت عمومی و زیرگروههای متعدد آن حوزه تاثیرگذاری از علم را تشکیل میدهند. مخاطبان دورههای آموزشی مدرسه سلامت عمومی ایران، دانشجویان تمامی رشتههای علوم پزشکی هستند در کمپ زمستانی مدرسه سلامت عمومی ایران ما از 17 رشته مختلف، متقاضی شرکت در دوره داشتیم که بیانگر نیاز و اشتیاق دانشجویان برای یادگیری این مبحث حساس است.
سپید: چرا سلامت عمومی را انتخاب کردید؟
سلامت عمومی برای خود من دانش بسیار جذابی است چراکه نیاز به خلاقیت بسیاری دارد و تنها به چند الگوریتم خاص محدود نشده و نیازمند نگاهی جامع و وسیع است اما نکته مهمتر این است که به نظر میرسد در کشور ما این برداشت وجود دارد که مداخلات درمانی تعیینکنندهترین عامل در ارتقای سلامت هستند. این در حالی است که تجربههای جهانی و مطالعات انجامگرفته نشان میدهد جنبههای دیگر سلامت عمومی هم نقش پررنگی در حفظ و ارتقای سلامت جوامع دارند.
سپید: در کمپ زمستانی هم کلیات سلامت عمومی را آموزش میدهید؟
در کمپ زمستانی بهطور خلاصه به کلیات اشاره میکنیم اما بهطور اختصاصیتر مولفههای اجتماعی سلامت، حمایتطلبی و سیاستگذاری سلامت را بهعنوان محورهای اصلی آموزشی مدنظر قرار دادهایم که با موضوع بیماری ایدز ارائه میگردند.
سپید: اغلب مخاطبان شما را دانشجویان رشتههای علوم پزشکی تشکیل میدهند و سلامت عمومی در برنامه درسی این افراد ارائه میشود. شما چه مطلب متفاوتی را آموزش میدهید؟
ما در کمپ زمستانی برنامه آموزش خود را با بهروزترین و موثرترین روشهای آموزشی دنیا تطبیق داده و بر مبنای آنها سلامت عمومی را آموزش میدهیم. درست است که سلامت عمومی و برخی شاخههای مرتبط با آن در دانشگاهها تدریس میشود اما تجربه ما بهعنوان کسانی که خودشان در همین رشتهها تحصیلکردهاند نشان داده که نحوه آموزش سلامت عمومی در مراکز آموزش عالی چندان کاربردی نیست و شاید کمتر بتواند اهمیت این حوزه را نشان دهد.
سپید: استفاده از روشهای آموزشی نوین چه تاثیری داشتهاست؟
روشهایی که ما در دورههای آموزشی خود به کار میبریم فرصت یادگیری فعال را برای شرکتکنندگان فراهم میکند. بنابراین خود شرکتکنندگان هستند که بیشترین نقش را در پیشبرد این دوره و یادگیری مفاهیم ایفا میکنند، نه آموزشگران.
سپید: کمپ زمستانی چهارمین دوره آموزشی است که مدرسه سلامت عمومی ایران برگزار میکند. بازخوردی که در این مدت از شرکتکنندگان دورهها دریافت کردهاید رضایتبخش بوده؟
تاکنون بازخوردهای متنوعی از شرکتکنندگان گرفتهایم. بدون شک در هر دوره کسانی بودند که به نظرشان آن دوره آموزشی نتوانسته آنطور که باید و شاید رضایتشان را جلب کند ولی خوشبختانه عمده شرکتکنندههایی که داشتیم گفتند که کیفیت دوره برگزار شده فراتر از حد انتظارشان بوده و بسیار بیشتر از آنچه که انتظار داشتند یاد گرفتند.