علیاکبر حقدوست (رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان) با اشاره به برخی چالشهای مشخص در حوزه آموزش علوم پزشکی اظهار کرد: «در حیطه بالینی حجم زیاد بیماران مراجعهکننده فرصت آموزش را برای اعضای هیئتعلمی کمرنگ کرده است.»
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه آموزش در سیستم درمانی ما پررنگ نیست، گفت: «این کماهمیت شدن و پایین آوردن ارزش آموزش باعث در اولویت قرار گرفتن کارهای اجرایی، درمانی و درآمدی شدهاست.»
او ادامه داد: «کمبودهای مالی باعث شدهاست که زیرساختهای آموزش پزشکی متناسب با افزایش ظرفیت دانشجو تقویت نشود و درنتیجه در بسیاری از بیمارستانهای موجود و دانشکدهها کلاس برای درس و امکانات لازم برای آموزش دانشجویان بهاندازه کافی وجود نداشتهباشد همچنین رشد کمی دانشجویان سریعتر از رشد زیرساختها بودهاست.»
وی با اشاره به قدیمی شدن کوریکولومهای آموزشی علوم پزشکی بهعنوان یکی دیگر از چالشهای این حوزه اضافه کرد: «دانشجویان انرژی برای درس خواندن بهخصوص برای حرفههای سنگینی مثل دکترای حرفهای پزشکی ندارند و طول مدت دوره و سنگینی کار از دیگر چالشهای مهم در حوزه آموزش علوم پزشکی است.»
وی با اشاره به وجود برخی محدودیتها در حوزه منابع آموزشی ادامه داد: «متاسفانه منابع آموزشی نظیر مدلهای جدید و ابزارهای جدید آموزشی بهعنوان مثال درزمینه مهارتهای بالینی و تکنولوژی در کشور آن طور که شایسته است، رشد نکرده است.»
وی ادامه داد: «یکی از مسائلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم تعداد زیاد دانشکدههای پزشکی دولتی و غیردولتی در کشور است بهطوریکه به نظر میرسد دقیقاً تحلیل نشده که سود و زیان این آموزشهای متعدد و گسترده در سطح دانشگاههای کشور چیست؟»