همزمان با دویست و بیست و هشتمین جلسه صحن علنی شورای شهر، برای دومین سال متوالی گزارش کلی برنامه و بودجه شهر تهران از سوی شهردار تهران در زمان قانونی روی میز اهالی ساختمان بهشت قرار گرفت. بودجهای که منقبضتر از سال گذشته تهیه شده و همچنان مترو و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی در اولویتهای آن قرار دارند. اما به قدری پیشنهادات دولت در لایحه ششم توسعه بحثبرانگیز بود که به نوعی بودجه در سایه درد دل شهردار تهران و اعضای شورای شهر قرار گرفت به طوریکه قالیباف نسبت به تضعیف احتمالی شهرداری و شورا ابراز خطر و نگرانی کرد و رئیس شورا و چند عضو دیگر نیز خواستار ارسال نامه انتقادی از سوی پارلمان شهری تهران به مجلس و هیئت دولت و شخص رئیس جمهور شدند.
بودجه 95 انقباضیتر از سال 94
شهردار تهران روز گذشته در تشریح اولویتها و رویکردهای بودجه 95 شهر تهران با اشاره به اینکه اولویت نخست بودجه سال آینده پایتخت افتتاح خط 7 و 6 و تکمیل ایستگاههای باقیمانده خط 3 است، از اعضای شورای شهر تهران خواست در موعد مقرر بسته بودجه تهران را بررسی و به شهرداری ابلاغ کنند تا در اجرای برنامههای از پیش تعیین شده خللی ایجاد نشود و افزود: «ما در شرایط بد اقتصادی قرار داریم. از یک طرف دیون پیمانکاران شهر تهران رقم قابلتوجهی را به خود اختصاص داده و از طرف دیگر آمار ساختوسازهای شهر تهران که بخش قابل توجهی از درآمدها را شامل میشود نسبت به سال 92 با کاهش 80 درصدی مواجه است.» محمدباقر قالیباف در تشریح گزارش عملکرد 20 ماهه گذشته شهرداری تهران تصریح کرد: «در ماههای گذشته در حوزه حمل و نقل که مهمترین دغدغه مدیریت شهری و شورا بوده است، 173 کیلومتر خطوط مترو ساختهایم و 122 واگن به خطوط ریلی ملحق شده است. همچنین بیش از 360 هزار نوسازی تاکسی صورت گرفته و بیش از 220 اتوبوس دو کابین و حدود 22 دستگاه اتوبوس تککابین وارد مجموعه حمل و نقلی شهر شدهاند. از سوی دیگر اتوبوسهای برقی که از خط خارج شده بودند نیز با بررسی اقتصادی که صورت گرفت نوسازی و به مدار بازگشتهاند.» قالیباف با تاکید بر اینکه مدیریت شهری تهران تلاش کرده صددرصد تعهدات در حوزه حملونقل را بر اساس برنامه دوم توسعه در 20 ماه گذشته تحقق بخشد، خاطر نشان کرد: «این در حالی است که نپرداختن 50 درصد تعهد قانونی دولت و کمکهای ناچیز در این حوزه که هر سال کمتر از 200 میلیارد تومان بوده منجر شده در مجموع از برنامه عقب باشیم. در واقع کمک دولت هر سال کمتر از یک کیلومتر بوده است. در حوزه اتوبوسرانی نیز دولت 82 درصد تعهد قانونی دارد، اما خریدهای صورت گرفته بیانگر این است که شهرداری همه را از جیب خود پرداخت کرده است.»
برای شورا و شهرداری نگرانم
شهردار تهران بلافاصله پس از تشریح گزارش برنامه و بودجه سال 95 با اشاره به متن لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه که کمتر از یک ماه پیش از سوی رئیس جمهوری روی میز بهارستانیها قرار گرفت، گفت: « برای مدیریت شهری احساس خطر جدی میکنم. چراکه اگر بندهای نوشته شده در این لایحه تحقق یابد، دیگر وجود شهرداری و شورای شهر معنایی ندارد و در آینده به پیشرفت کشور خسارات جبرانناپذیری وارد میکند.» قالیباف با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس هفتم تصویب شد و در آن زمان حدود سه درصد بود که مقرر شد به صورت نصف بین شهرداری و دولت تقسیم شود، اما حالا مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد شده، اما سهم شهرداری نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش نیز یافته است، خاطر نشان کرد: «در برنامه ششم توسعه پیشبینی شده که همه درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به خزانه دولت ریخته و پس از آن از طریق وزارت کشور به شهرداریها اختصاص یابد که بر این اساس فلسفه وجود شورا و شهرداری بیمعناست. بماند که این اقدام منجر به دولتی شدن نظام اداری و اجرایی شهرداری میشود.»
لایحه ششم توسعه ظلم به مدیریت شهری
اسماعیل دوستی، نایب رئیس کمیسیون حملو نقل شورای شهر نیز پس از این توضیحات با تاکید بر اینکه مدیریت شهری با بودجه کنونی نه میتواند نوسازی کند و نه مترو را توسعه دهد، عنوان کرد: «دولت در لایحه برنامه ششم توسعه اختیار تقسیم ارزش افزوده را به سازمان مدیریت و وزارت کشور واگذار کرده که این به معنای واقعی کلمه ظلم به شورا و شهرداری است.» وی با تاکید بر اینکه وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه بیشتر توجهشان به شهرهای کوچک است و از همین رو ارزش افزوده را محدود میکنند، تصریح کرد که اگر درآمد مالیاتی دولت را حساب کنیم براساس گزارشی که آقای هاشمی استاندار تهران در جلسه شورا عنوان کردند، 51 درصد درآمد کشور از محل مالیات از تهران است که این خود جای توجه ویژه دارد. از سویی دیگر 9درصد جرایم مالیات نیز مربوط به تهران است و اگر درآمد حاصل از این موارد به دولت واگذار شود معلوم نیست چه آیندهای برای شهرداریها به وجود میآید. در واقع با این اقدام دولت درآمد پایدار شهرداریها را به خطر میاندازد. محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز با انتقاد از تغییر نگاه در دولت و مجلس در لایحه برنامه ششم توسعه به حمایت از مدیریت شهری تهران، تاکید کرد که این تغییر رویکرد بسیار خطرناک است و اعضای شورا نباید بگذارند جایگاه مدیریت شهری زیر سوال برود.