مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزشوپرورش به تشریح جزئیات، اهداف و چارچوب «سند ائتلاف نظام مراقبت اجتماعی از دانشآموزان» که اخیراً مصوب شده است، پرداخت.
نادر منصور کیایی دراینباره گفت: «این سند در شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی در 16 آذر 1394 تحت عنوان میثاق همکاریهای چندجانبه میان وزارت آموزشوپرورش، قوه قضائیه، سازمان مدیریت و برنامهریزی آموزشی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره)، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره)، وزارت بهداشت، ناجا و سازمان بهزیستی کل کشور تصویب شد. این سند که بهمنظور همافزایی و یکپارچهسازی ظرفیتها و گسترش همکاریها برای استقرار نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان تدوینشده است، در شرایطی که مخاطرات تهدیدکننده کودکان و نوجوانان یکی از دغدغههای کارشناسان، برنامهریزان و خانوادههاست، میتواند زمینهای امیدبخش برای آموزش، توانمندسازی و مداخلات بهموقع پیشگیرانه درزمینه آسیبهای اجتماعی و رفتارهای پرخطر تهدیدکننده کودکان و نوجوانان باشد.»
به گفته وی منظور از نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان، مجموعهای نظامیافته از خدمات و برنامهها، شامل غربالگری، آموزش، توانمندسازی و حمایتهای روانی - اجتماعی بهمنظور مراقبت دانشآموزان در برابر رفتارهای پرخطر، آسیبهای اجتماعی و جرائم از طریق مداخله بهموقع و موثر است.
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزشوپرورش بابیان اینکه گسترش آموزشهای رشدمدار در زمینه پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیبهای اجتماعی و بزهکاری و ایجاد نظام شناسایی دانشآموزان آسیبپذیر و آسیبدیده از طریق چکلیستهای علمی از جمله دیگر ضرورتهای تدوین این سند هستند، تصریح کرد: «همچنین طراحی و توسعه مداخلات موثر حمایتی و توانمندسازی برای دانش آموزان، استقرار نظام ارجاع مناسب ارائه خدمات و حمایتها به دانش آموزان، ظرفیتسازی جهت افزایش عوامل محافظت کننده و کاهش عوامل مخاطرهآمیز دانشآموزان در مدرسه، خانواده و محله، همافزایی منابع و برنامههای دستگاهها و نهادها و بسیج ظرفیت مشارکت مردمی و خیریه برای نظام مراقبتهای اجتماعی از جمله دیگر ضرورتها هستند.»