رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد
ضرورت تخصیص ۱۰۵ هزار میلیارد تومان برای تداوم اجرای طرح دارویار
برخورد با محتکران آنتی‌بیوتیک


6 February 2023 ساعت: 14:2



رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تخصیص ۱۰۵ هزار میلیارد تومان برای تداوم اجرای طرح دارویار در سال آینده ضروری است و از مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه درخواست همکاری در تامین اعتبار داریم.  
به گزارش سپید، سیدحیدر محمدی در یک نشست خبری افزود: قیمت‌گذاری دارویی بر اساس ارز نیمایی تعیین می‌شود؛ برخی از داروسازان به خصوص در حوزه آنتی بیوتیک به این موضوع اعتراض داشتند و اعلام کردند با این قیمت تولید نمی‌کنیم و مجبور به واردات شدیم. این تولیدکنندگان قصور و بی‌انصافی در نظام سلامت کردند و به مراجع قضایی معرفی شدند و با این افراد و محتکران برخورد می‌کنیم و پیگیر هستیم و البته برخی از افراد نیز در این زمینه سوداگری کردند.

وی تصریح کرد: قیمت گذاری دارو منطقی است، در زمینه تامین دارو در سال آینده دیدگاه مثبتی داریم؛ تولیدات دارویی کشور افزایش یافته و ۹۹ درصد تولید داخلی است و اتفاقات بزرگی در صنعت دارویی رخ می‌دهد.

محمدی ادامه داد: اگر اعتبار دارویی به‌ویژه طرح دارویار درست و ارز به موقع تامین شود، مشکلی در حوزه دارو در سال آینده نخواهیم داشت.

به گفته معاون وزیر بهداشت، بیش از ۳۰ درصد نیاز مواد اولیه دارویی در کشور تامین شده و برخی مواد هم به صورت پیش‌ساز وارد می‌شود، ما در همسایگی هند و چین که بزرگترین تولیدکننده مواد اولیه دارو هستند، قرار داریم؛ رقابت با این کشورها سخت است هرچند داروسازان ایرانی سعی دارند مواد اولیه را تولید کنند و سال آینده جهش خوبی در این زمینه خواهیم داشت البته در زمینه بسته‌بندی خودکفا هستیم و با کیفیت خوب تولید می‌شود.

محمدی افزود: اگر به مشکل نقدینگی بر نمی‌خوردیم، کمبودهای دارویی به زیر یک درصد می‌رسید اما اکنون چهار درصد است.

رئیس سازمان غذا و دارو توضیح داد: ۹۹ درصد داروها در کشور تولید می شود و یک درصد داروهای وارداتی مربوط به بیماران خاص است.

به گفته وی،۷۳ هزار میلیارد تومان امسال به طرح دارو یار اختصاص یافت و ۲ میلیارد دلار ارز ترجیحی در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک مصوب شد که یک و نیم میلیارد دلار آن تامین شده و مابقی نیز به زودی تخصیص می‌یابد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: حدود ۶ هزار میلیارد تومان از طرح دارویار به بیمه‌ها پرداخت شده و امیدواریم بتوانیم اعتبارات مابقی را تامین کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: دی ماه امسال ۲۱ میلیون عدد سرم در کشور تولید شده و در نسخه الکترونیک بخش بیمه‌ای، سرم بیشترین قلمی بود که تجویز شده و از مردم می‌خواهیم منطقی سرم مصرف کنند و پزشکان نیز زیاد تجویز نکنند زیرا سرم خاصیت درمانی چندانی ندارد.ایرنا
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد