اصرار آموزش و پرورش بر بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی
نگرانی خانواده‌ها قابل درک است
6 مرداد 1399 ساعت: 08:5



تابستان امسال در حالی به نیمه می‌رسد که همچنان سرنوشت بیماری کووید19 در ایران و جهان مشخص نیست. تدروس آدهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت در آخرین تویت خود نوشته است: «تا زمانی که کووید19 در حال گردش است همه ما در معرض خطر هستیم. در این راستا از همه می‌خواهم که در مورد مکان‌هایی که می‌روند، اقداماتی که انجام می‌دهند و افرادی که ملاقات می‌کنند به عنوان انتخاب مرگ و زندگی تصمیم گیرند.»
این هشدار در حالی داده می‌شود که مدیران ارشد وزارت بهداشت ایران نیز وضعیت را مناسب ارزیابی نمی‌کنند. ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی خود گفت: «وضعیت اصلا خوب نیست، تا زمانی که بستری‌ها کاهش نیابد، مرگ ۲۰۰تایی مهمان ماست.» علی رغم این سرنوشت غبار آلود و ترس از موج پاییزه بیماری قرار است مدارس کشور در 15 شهریورماه بازگشایی شوند. در همین راستا خانواده‌های بسیاری هستند که نگران تهدید بیماری علیه فرزندان خود بوده و ابایی از این ندارند که سلامت جگرگوشه‌هایشان را بر تحصیلات آنها ترجیح دهند. اگرچه مدیران آموزش و پرورش این نگرانی را می‌داند اما آنها همچنان بر آغاز فعالیت مدارس از 15 شهریورماه اصرار می‌کنند.

بازگشایی در سه وضعیت سفید، زرد و قرمز

به گزارش خبرنگار سپید، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پروش در نشست گفت‌وگوهای هفته روز گذشته 5 مردادماه این وزارت‌خانه با با وزارت کشور، اظهار کرد:« آغاز سال تحصیلی نزدیک است و مدارس در مناطق مختلف با توجه به شرایط قرمز، زرد و سفید برپا می‌شوند. ضد عفونی مدارس نیاز به کمک سایر دستگاه‌ها دارد، به همین دلیل از استانداران و فرمانداران می‌خواهیم که در این موضوع به مدارس کمک کنند.»

وی افزود: «وضعیت۱۰هزار سرویس‌ بهداشتی و آبخوری مدارس باید ارتقاء یابد و سرویس‌های بهداشتی از آبخوری‌ها جدا شود که این کار با هزینه کمی قابل حل هست و می‌تواند با کمک استانداری‌ها این کار انجام شود.»

نگرانی خانواده‌ها را درک می‌کنیم

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز در روزهای گذشته در رابطه با نگرانی‌ خانواده‌ها اظهار کرد: «نگرانی خانواده‌ها قابل درک است اما مردم باید به نظام تعلیم و تربیت اعتماد داشته باشند. در ایام شیوع کرونا با اتخاذ تدابیر مختلف و استفاده از راه‌های متنوع مانند برنامه‌های تلویزیونی، شبکه شاد و تهیه درس‌نامه‌ها، هم آموزش را به خوبی به ثمر نشاندیم و هم زمانی که بازگشایی مدارس اتفاق افتاد و امتحانات به صورت حضوری برگزار شد حتی یک مورد گزارش مشکل برای دانش‌آموزان وجود نداشت. تمامی این موارد به این دلیل بود که در هماهنگی کامل با وزارت بهداشت بودیم. مسئله بعدی این بود که پروتکل‌های بهداشتی بسیار سختگیرانه‌ای برای مدارس تهیه شد و بر اجرای آن‌ها بسیار دقیق نظارت کردیم به همین دلیل دانش‌آموزان برای حضور در امتحان مشکلی نداشتند.»

وی در باره ثبت نام دانش‌آموزان جدید نیز گفت: «هر خانواده‌ای طبق قانون موظف است فرزندش را با تمام شدن شش‌ سالگی در مدرسه ثبت‌نام کند. لذا قابل قبول نیز نیست که آن‌ها بخواهند به دلیل ترس از شیوع کرونا، ثبت‌نام فرزندشان را به تاخیر بیندازند. طبیعتاً اگر آموزش و پرورش شرایط را برای حضور دانش‌آموزان مناسب نبیند، مانند ماه‌های قبل اجباری را برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه ایجاد نمی‌کند و آن‌ها می‌توانند به صورت مجازی کلاس درس را ادامه دهند.»

حکیم‌زاده با تاکید بر اینکه قطعاً با روش‌های متنوع، موضوع آموزش را دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: «برای کلاس اولی‌ها به دلیل اینکه پایه اول یکی از مهمترین رده‌های آموزشی است، یک برنامه مجزا در نظر گرفته‌ایم. بنابراین اگر خانواد‌ه‌ها ثبت‌نام را انجام ندهند فرزند دانش‌آموز آنها تارک تحصیل محسوب می‌شود. اگر ثبت‎نامی هم بالاتر از سن شش سالگی رخ دهد غیرقانونی است. البته در مواردی ممکن است استثنایی نیز وجود داشته باشد، اما طبق قانون تمامی کودکانی که شش‌ آنها تمام می‌شود باید به کلاس اول بروند و هیچ کس حق ندارد آن‌ها را در پیش‌دبستانی ثبت نام کند. برای اینکه سن پیش‌دبستانی چهار تا شش سال بوده و این افراد حتما باید در کلاس اول ثبت‌نام کنند.»

وی ادامه داد: «امسال با توجه به ابلاغ قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان این موضوع جزء وظایف پدر و مادرهاست که حتماً ثبت‌نام فرزند خود را انجام دهند، در غیر این صورت تخلف کرده‌اند. اما در خصوص نگرانی خانواده‌ها این درک برای ما نیز وجود دارد و به آن‌ها اطمینان می‌دهیم که نظام تعلیم و تربیت تمام توان و تلاش خود را به کار می‌گیرد تا بتواند بسیار بهتر و با برنامه‌تر از دوره قبلی که آمادگی کامل هم وجود نداشت و هیچ موردی از مشکل دیده نشد عمل کند.
دوره قبل با برگزاری آزمون حضوری ۶۰۰ هزار دانش‌آموز خوشبختانه حتی یک مورد نیز گزارش بیماری نداشتیم و پس از بازگشایی نیز که بچه‌ها برای رفع مشکل به مدارس می‌رفتند، هیچ موردی گزارش نشد.»

وضعیت آموزش در دوران کرونا

حکیم‌زاده در مورد وضعیت آموزش در دوران کرونا نیز گفت: «اگر قرار بر بازگشایی باشد، حتماً ترکیبی از آموزش مجازی و حضوری در نظر گرفته خواهد شد. در این نوع آموزش بچه‌ها با گروه‌های کوچک‌تر و حفظ فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و امکان نظارت بیشتر توسط مدرسه در کلاس درس حضور پیدا می‌کنند.»

حکیم‎زاده در خصوص نگرانی خانواده‌ها برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس، گفت: «امروز شاهد هستیم که بسیاری از همین خانواده‌های نگران، فرزندانشان را به مراکز خرید، فروشگاه‌ها، پارک‌ها و میهمانی‌ها در ایامی که اعلام می‌شود همه باید قرنطینه باشیم می‌برند، اما موضوع مدرسه آن هم با توجه به رعایت کامل موارد بهداشتی و ایمنی که پیش می‌آید نگران می‎شوند. لذا اگر تصمیم جامعه بر قرنطینه باشد طبیعتاً آموزش و پرورش اصراری به حضور در مدارس ندارد و آموزش از روش‌های دیگر دنبال می‎شود. در مهرماه بستر آموزش را از طریق صدا و سیما و اپلیکیشن شاد ادامه خواهیم داد و البته به واسطه حضور معلمان در سر کلاس درس پیگیری‌های موردی را نیز برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه داریم.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: «تجربه ایام گذشته پشتوانه بسیار خوبی برای خانواده‌هاست. اما در این مورد، بحث اصلی در مورد حقوق کودکان است و پدر و مادر حق تصمیم‌گیری و اظهار نظر را در این رابطه ندارند. اگر برای یک کودک این مرحله طلایی از دست برود و خانواده تصمیم گیرد کودک خود را به مدرسه نفرستد، حق کودک خود را ذائل کرده است. قطعاً آموزش و پرورش تصمیمی خلاف ستاد مدیریت کرونا نمی‌گیرد.»

حکیم‌زاده در رابطه با دغدغه خانواده‌ها و مادران شاغل برای حضور فرزندان در کلاس درس در ایام کرونا، گفت: « در بسیاری از کشورهای جهان مقاطع پیش دبستانی و پایه اول به دلیل اثرپذیری بیشتر دانش‌آموز، در ایام کرونا با رعایت موارد بهداشتی به عنوان اولین مقاطع بازگشایی شدند. لذا ما نیز برنامه اختصاصی ویژه پایه اول داریم تا ضمن کلاس‌های مجازی، ارتباط معلم و دانش‌آموز به صورت رو در رو اتفاق بیفتد. البته این کار با رعایت تمامی موارد بهداشتی و با حضور دو یا سه نفری دانش‌آموزان خواهد بود تا فرایند یادگیری و تعامل به درستی شکل گیرد. قطعاً این حضور در کلاس درس برای دانش‌آموز بهتر از حضور در محل کار مادر و یا تنها بودن در خانه است.»

حکیم زاده در این گفت‌وگو تکلیف را برای خانواده‌ها روشن کرده است. والدین باید به آموزش و پرورش اعتماد داشته باشند و کودکان خود را ثبت نام کنند در غیر این صورت تخلف انجام داده‌اند. البته در این راستا مشخص نیست اگر کودکی در مدرسه به کرونا مبتلا شد تکلیف شخص(حقوقی) چه می‌شود آیا او نیز به همان اندازه خطا کار است؟ در این راستا معاون آموزش و پرورش راه فرار را نیز بیان کرده است: « قطعاً آموزش و پرورش تصمیمی خلاف ستاد مدیریت کرونا نمی‌گیرد.‌« یا اینکه ترکیبی از هر دو شیوه مجازی و حضوری برای آموزش در نظر گرفته می‌شود. البته این روزها بسیاری خود را تابع ستاد ملی کرونا یا وزارت بهداشت می‌دانند اما فاصله گفتن این تبعیت تا عمل کردن به آن بسیار زیاد است. نمونه آن را در اجرای طرح ترافیک شاهد هستیم که علی‌رغم مخالفت‌های صریح وزارت بهداشت یا ستاد مدریت کرونا استان تهران همچنان در حال اجرا است.

همانگونه که گفته شد، نگرانی از موج پاییزه بیماری کرونا روز به روز بیشتر می‌شود و هشدارهای آن نیز روزانه منتشر می‌شوند. از سوی دیگر پاییز نیز فصل مدارس است بنابراین خام اندیشانه است که خانواده‌ای نگرانی از بابت حضور فرزندان خود در مدارس نداشته باشند. مسئولان آموزش و پروش اگر سری به شبکه‌های اجتماعی بزنند این نگرانی را درک می‌کنند. البته هیچ خانواده‌ای وجود ندارد که نگرانی در رابطه با عقب ماندگی تحصیلی فرزندان نداشته باشند.

اما موضوع دیگری که وجود دارد این است که آموزش و پرورش از اوایل شیوع کرونا در ایران از جمله اولین نهادهایی بود که همکاری کاملی با وزارت بهداشت انجام داد و بلافاصله با تعطیلی مدارس آرامش را به اردوی خانواده‌ها بازگرداند. از آن سو برای جبران عقب‌افتادگی‌های تحصیلی از شیوه آموزش از راه دور و آموزش بر بستر فضای مجازی استفاده کرد. اگرچه انتقاداتی به این شیوه‌ها وارد شد که مدیران این وزارت‌خانه خود نیز این انتقادات را قبول داشتند اما همواره بر طبل موفقیت آن کوبیدند. حال اگر این تجربه چنان که در سخنان معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش هویدا است موفقیت آموز بوده است چه دلیلی دارد حضور فیزیکی دانش‌آموزان را نیز اجباری کنند؟ و چرا از همین شیوه تا روزهایی که وضعیت سفید می‌شود و یا حداقل سرنوشت بیماری به سمت روشنی میل می‌کند استفاده نمی‌کنند؟

شبکه شاد که از زمان شیوع کرونا وزارت آموزش و پرورش آن را برای استفاده مربیان و دانش‌آموزان در امر آموزش‌ به دانش‌آموزان در شرایط نا امن کرونایی استفاده کرد به گفته وزیر آموزش و پرورش قرار است متحول شود. به گزارش خبرنگار سپید محسن حاجی میرزایی روز گذشته در حاشیه نشست گفت‌وگوی هفته با وزیر کشور از امکان اتصال تلویزیون‌های خانگی به شبکه شاد در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: «مسئولان فنی آموزش‌وپرورش در حال اجرای این طرح با کمترین هزینه هستند. همچنین وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات متعهد شده است همه مدارس را تا شهریور به شبکه ملی اطلاعات متصل کند و نقاطی در کشور را که تحت پوشش اینترنت نیستند نیز مشخص و نسبت به توسعه پوشش اینترنتی برای آموزش مجازی دانش آموزان اقدام کند.»

حاجی میرزایی تاکید کرد: «مدیران همه مدارس را ملزم کرده‌ایم که نحوه دسترسی دانش آموزان خود را به تلفن همراه، تبلت و اینترنت مشخص کنند تا مشخص شود که دانش‌آموزانی که به تلفن همراه و اینترنت دسترسی ندارند به چه صورت باید آموزش ببینند.»

وی تصریح کرد: «اینترنت شبکه آموزش دانش‌آموزی (شاد) در سال تحصیلی قبل رایگان بود و برای سال تحصیلی آینده نیز به ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهاد دادیم که اینترنت این شبکه باید رایگان شود.»

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: «از آموزش‌های تلویزیونی همچنان مانند سال قبل استفاده خواهد شد و بسته‌های خودآموز آموزشی نیز از طریق مدارس در اختیار دانش آموزان مناطق محروم قرار خواهد گرفت.»

حاجی میرزایی بابیان اینکه کلاس‌های درس در مناطق سفید حضوری خواهد بود، گفت: «سال تحصیلی را به‌گونه‌ای آغاز می‌کنیم که همه دانش آموزان از فرصت آموزش بهره‌مند شوند.»
دیدگاه کاربران
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی‌شود کد امنیتی :      

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو