تشکیل کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از میزان، باقر لاریجانی معاون آموزش وزیر بهداشت طی نامهای به روسا و معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور دستیابی به مرجعیت علمی در آموزش عالی سلامت هدف عمده و یکی از مهمترین بستههای تحول و نوآوری در آموزش پزشکی ذکر کرد و گفت: «دستیابی به مرجعیت علمی در تمامی حوزه ها که بارها از سوی مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفته است، زمینه را برای نیل به جایگاه شایسته در سطح منطقه و جهان برای نظام آموزش عالی سلامت کشور فراهم می کند.»
لاریجانی افزود: «براساس مطالعات و نظریات موجود، مولفههای مختلفی برای مرجعیت علمی مدنظر قرار می گیرد که ازجمله مهمترین آنها، تولید دانش بومی و کاربست آن در ارائه خدمات است.» وی اضافه کرد: «خوشبختانه امروز در کشور شاهد این واقعیت هستیم که به مدد حضور اساتید گرانقدر، سهم ایران از تولید علم جهانی ارتقای چشمگیری پیدا کرده، اما آنچه در این میان از اهمیت ویژهای برخوردار است، ترجمان دانش تولیدی در عرصه عمل و در مسیر خدمت است که این موضوع با تالیف و نشر کتب مرجع امکانپذیر است.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: «کتب مرجع که از سوی اساتید برجسته هر حیطه تدوین میگردند، علاوه بر بومیسازی دانش وارد شده از مراکز معتبر بینالمللی، بستری برای نشر و کار بست دانش بومی است که همین اساتید متولی تولید آن هستند.»
لاریجانی گفت: «چندی پیش برای ایجاد بستر مناسب و تسهیل نشر کتب مرجع تالیفی از سوی اساتید و صاحبنظران حیطههای مختلف طی نامهای از بوردهای بوردهای تخصصی علوم پزشکی خواسته شد تا نسبت به تالیف کتب مرجع درحیطه مربوطه تلاش کند.»
معاون آموزش وزیر بهداشت اظهار داشت: «در ادامه اقدامات انجام شده برای تدوین کتب مرجع علوم پزشکی، دستورالعمل تشکیل کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی در معاونت آموزش وزارت بهداشت تدوین شده و بهزودی اقدامات اجرایی برای تحقق این امر ساماندهی خواهد شد.»
لاریجانی با تاکید بر اهمیت ساماندهی کتب مرجع علوم پزشکی و همکاری کلیه اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در تدوین این کتب، گفت: «در این راستا لازم است تا کتب تالیفی اعضای هیات علمی دانشگاهها پس از بررسی در هیات رئیسه دانشگاه و درصورتی که برای معرفی بهعنوان مرجع علوم پزشکی مناسب باشند برای طرح در کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی به معاونت آموزشی وزارت بهداشت معرفی شوند.»