کاهش تخلفات، مزیت اصلی راهاندازی سامانه الکترونیکی
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از وبدا، محمد آقاجانی در آیین رونمایی از سامانه الکترونیکی صدور پروانه موسسات پزشکی گفت: «نظارت، ابزاری قدرتمند در جهت ارتقای کیفیت خدمات درمانی و کاهش وقایع ناخواسته در امور درمانی است.»
معاون درمان وزارت بهداشت افزود: «برای اولین بار در کشور صدور پروانه موسسات پزشکی بهصورت الکترونیکی صورت میگیرد که بانکهای اطلاعاتی ثبت احوال، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت و سایر بنگاههای اطلاعاتی به این سامانه متصل هستند.»
آقاجانی با بیان اینکه این سامانه باعث ساماندهی گستردهای در صدور پروانه موسسات پزشکی میشود، افزود: «متقاضیان دریافت موسسات پزشکی میتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی و رفت و آمد بهصورت تسهیل شده از این سامانه استفاده کنند.»
وی اضافه کرد: «با استفاده از سامانه ملی صدور پروانهها، کلیه خدمات از مرحله موافقت اصولی تا صدور پروانه بهرهبرداری موسسات و سایر فرآیندهای موسسات پزشکی در قالب خدمات دولت الکترونیک و بهصورت غیرحضوری به متقاضیان تاسیس و موسسات فعال کشور ارائه میشود.»
معاون درمان وزارت بهداشت ازجمله دستاوردهای این سامانه را یکپارچهسازی اطلاعات موسسات پزشکی کل کشور، ایجاد بستر آماری مناسب جهت برنامهریزیهای کلان خدمات درمانی و تخصیص متعادل و هدفمند منابع درمان در کل کشور بیان کرد و افزود: «به حداقل رسیدن نقش نیروی انسانی در این زمینه که موجب حذف رفت و آمدهای بسیار و کاهش تخلفات میشود از فواید این سامانه است.»
آقاجانی یکی دیگر از فواید راهاندازی این سامانه را تشکیل بانک اطلاعاتی موسسات پزشکی برای برنامهریزی حوزه درمان کشور عنوان کرد و اظهار داشت: «استقرار کامل سطحبندی خدمات درمانی بهطور مکانیزه در کشور، استفاده از سایر بانکهای اطلاعاتی مرتبط برای تسهیل صدور پروانه موسسات پزشکی، اصلاح و تسهیل فرآیند صدور پروانه موسسه پزشکی، نظارت دقیقتر بر فعالیت موسسات درمانی از دیگر فواید این سامانه است.»
وی در پایان گفت: «این سامانه بهصورت آزمایشی در چندین دانشگاه علوم پزشکی کشور تست شده و اطلاعات 6هزار موسسه پزشکی در این بانک اطلاعاتی وارد شده است و امروز با آغاز به کار رسمی آن در همه استانهای کشور مورد بهرهبرداری کامل قرار میگیرد.»