حرکت داروخانهها به سوی ارتقاء مدیریت کیفیت خدمات
به گزارش سپیدآنلاین، سیدمهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران در آستانه برگزاری مراسم ششمین دوره جایزه ملی کیفیت غذا، دارو و بهداشت ایران، گفت: «تصور بسیاری بر این است که داروخانهها در نهایت محل فروش دارو و سایر کالاهای سلامت هستند، تنها با این تفاوت که مشتریان آنان برای خرید دارو، عمدتا خود تصمیم گیرنده نبوده و پزشک معالج آنان با نوشتن نسخه، تعیینکننده کالای درخواستی مشتریان است.»
وی ادامه داد: «همین تصور غلط باعث شده تا شان و اثربخشی بخش بزرگی از اعضاء جامعه داروسازی که در حوزه داروخانه و عرضه دارو مشغول خدمت هستند، به درستی درک نشود.»
سجادی در تاکیدی دوباره، سوال کرد: «اگر واقعا کار داروسازان تاسیس داروخانه و خواندن نسخ دارویی و تحویل دارو بود، آنگاه دیگر چه لزومی به تحصیلات تا حد دکترا و فوق دکترا بود؟ زیرا خواندن نسخ و عرضه دارو، با دورههای آموزشی بسیار کوتاه مدت نیز قابل انجام است.»
وی افزود: «امروزه داروسازان نه تنها در خصوص دانش داروسازی بلکه در علوم مدیریتی یکی از اقشار سرآمد جوامع خود، شناخته میشوند.»
دبیر انجمن داروسازان ادامه داد: «خوشبختانه سازمان غذا و دارو با قبول پیشنهاد تاسیس جایزه مدیریتی و کیفیتی مرتبط با غذا و دارو، تجهیزات پزشکی و بهداشتی، این امکان قیاسی و آموزشی و علمی را ایجاد نمود تا برای اولین بار در تاریخ مدیریت کیفیت کشور، چندین داروخانه از اقصی نقاط کشور با مشارکت در این جایزه، بتوانند هم با روشهای علمی و عملیاتی مدیریت کیفیت و مشتریمداری آشنا شوند.»
وی تصریح کرد: «همین مساله اثبات میکند که مدیریت داروخانهها و کیفیت خدمات آنها، با سایر بخشهای عرضه کاملا متفاوت است، زیرا در هیچ بخش دیگری از خدمات عرضه (اعم از عرضه کالاهای آرایشی و بهداشتی، غذایی و حتی قطعات یدکی و...)، شاهد چنین حضور و موفقیت علمی-مدیریتی در کشور نبوده و نیستیم.»