ایران فارما فرصتی طلایی برای صنعت داروست
به گزارش سپیدآنلاین حمیدرضا راسخ افزود: «همچنین صنایع دارویی جهان پس از شرکتهای خدماتی بیشترین درصد آینده محوری را به خود اختصاص داده است. به عبارت دیگر توجه به دورنمای آینده و اتخاذ رویکرد آیندهنگر از اهداف اصلی و پاسخی در جهت چالشهای پیش رو در این صنعت است.»
راسخ با بیان این موضوع که درصد تطبیق با زمان در این صنعت بیشتر از سایر صنایع است، خاطرنشان کرد: «سهم شرکتهای دارویی عضو بورس اوراق بهادار تهران از کل بازار نقدی بورس، 2/3 درصد است که این میزان تقریبا مشابه عملکرد شرکتهای دارویی بازار بورس لندن است. این آمار بیانگر فرصت مناسب ورود در مقایسه با کلیت بازار و مناسب بودن این حوزه برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی است.»
عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اهمیت برگزاری نمایشگاههای بینالمللی دارویی افزود: «کشور ایران به دلیل برخورداری از امتیازات و ویژگیهای منحصر به فرد مکان مناسبی جهت سرمایهگذاری است. به عنوان مثال، موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد ایران در مرکز اتصال خاورمیانه، آسیا و اروپا فرصتی استثنائی برای توسعه تجاری و کسب را فراهم می آورد. همچنین مجاورت بازار 80 میلیون نفری ایران با سایر بازارهای 400 میلیون نفری منطقه که اغلب در بازار دارو و درمان کمتر توسعه یافته هستند جاذبه های سرمایهگذاری را افزایش میدهد. به علاوه، وجود شبکههای ارتباطی و مراسلاتی با بهرهگیری از زیر ساختهای مناسب در سراسر کشور در حوزههای مخابرات، انرژی، و حمل ونقل جادهای و ریلی و شرایط اقلیمی متنوع و چهارفصل میتوانند به این جاذبهها قوت ببخشند.»
وی در ادامه اظهار داشت: «تصویب قانون جدید تشویق و حمایت از سرمایهگذاری خارجی در سال 1381 به جای قانون پیشین جذب و حمایت ازسرمایهگذاری خارجی در ایران با ایجاد بستر امنیت کامل و افزایش حمایت از سرمایهگذاریهای خارجی بر پایه معیارهای روشن و بین المللی، فضای مساعدی را نسبت به گذشته برای سرمایهگذاری در حوزه دارو به وجود آورده است. به همین منظور ، دومین نمایشگاه بینالمللی ایران فارما میتواند بستری مناسب برای معرفی توانمندیهای صنایع دارویی در حوزههای تولید، توزیع، تجهیزات، مهندسی، تولید تحت لیسانس در داخل یا خارج مرزهای کشور، مشاوره، کارآزماییهای بالینی، رگولاتوری، و عرضه دارو فراهم آورد. از علایم اثر بخش بودن این نمایشگاه میتوان از تعداد عقد قراردادهای جدید مرتبط با بازار کسب و کار اعم از سرمایه گذاری داخلی و خارجی، صادرات، انتقال دانش فنی و ... نام برد.»