استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان باید منجربه تغییرات مثبت شود
علیمحمد مصدقراد با بیان اینکه برای تعیین محورهای اصلی و فرعی سیستم ارزشیابی عملکرد 2 سوال مطرح میشود، توضیح داد: «اول اینکه هدف سیستم ارزشیابی عملکرد چیست؟ هدف سیستم اعتباربخشی بیمارستانی ارتقای کیفیت، ایمنی و اثربخشی خدمات سلامت، بهبود رضایت بیماران و کارکنان و افزایش بهرهوری بیمارستانها است. دوم این که برای دستیابی به این اهداف چه عواملی (کارکردهایی) باید در بیمارستانها بهکار گرفته شود؟»
وی ادامه داد: «برای ارائه خدمات اثربخش و کارآمد به بیماران، به کارکنانی با دانش و مهارت کافی، تجهیزات، تسهیلات، ملزومات، داروها، فرایندهای کاری درست و مبتنیبر شواهد نیاز است. همه اینها نیازمند یک سیستم مدیریت کارآمد و برنامهریزی صحیح است. بنابراین، محورهای اصلی اعتباربخشی شامل مدیریت و رهبری، برنامهریزی، آموزش، مدیریت منابع، مدیریت کارکنان، مدیریت بیماران، مدیریت فرایندها، رضایت کارکنان و بیماران و عملکرد بالینی، عملیاتی و مالی خواهد بود.»
مصدقراد با تاکیدبر اینکه عدم توجه به برخی از این محورهای اصلی منجربه فراموشی یک بعد بسیار مهم اعتباربخشی میشود، تصریح کرد: «در نتیجه سیستم اعتباربخشی از روایی صوری و محتوایی لازم برخوردار نخواهد بود. تقریباً تمامی مدلهای ارزشیابی عملکرد از جمله طرح ملی ارزیابی عملکرد سازمانهای ایرانی چنین کارکردهایی را شامل میشوند.»