برندسازی در حوزه دارو برای تقویت کیفیت الزامی است
به گزارش سپیدآنلاین، اکبر عبدالهی اصل با بیان اینکه برند در حوزه دارو با برند در سایر حوزهها فرق میکند، ادامه داد: «برند در اصل پتنتکردن دارو است و بحث کالاهای لوکس و غیره مطرح نیست. شرکتی که برای اولین بار دارویی را در دنیا میسازد یک حق انحصاری برای خود قائل میشود و آن دارو را برای خود ثبت میکند، بعد از اتمام این دوره دارو ژنریک میشود.»
مدیرکل دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو تصریح کرد: «نظامهای پرداختکننده معتقدند وقتی داروی جایگزینی وجود دارد که میتوان آن را با قیمت ارزانتر خرید، لزومی به خریداری داروی اصلی با قیمت گران نیست. برخی از نظامهای ناظر نیز معتقدند همیشه باید درصدی حمایت از داروی اصلی به دلیل کیفیت و ایجاد رقابت وجود داشته باشد.»
ژنریک معمولا ما را از لحاظ قیمتی حمایت میکند و داروی برند از نظر کیفیت و نوآوری. این نظام همیشه بوده و در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری نیز بوده و به گفته عبدالهیاصل اکنون نیز اجرا میشود. وی افزود: «از سال 59 که این طرح اجرا شد تاکنون در این حوزه اتفاقی نیافتاده و همه کارشناسان ما معتقد هستند که نظام ژنریک در حوزه مصرف باید ترویج شود. مساله این است که نظام ژنریک در حوزه حمایتهای مالی کمککننده، ولی در حوزه تولید نگرانکننده است.»
وی به بندهای دیگری از سیاستهای ابلاغی در حوزه اقتصاد مقاوتی اشاره کرد و با اشاره به اهمیت تقویت تولید گفت: «برای تقویت بیشتر، تولیدکننده باید بتواند داروهای برند را نیز تولید و پتنت کند و در این خصوص نیاز به نوآوری و کیفیت دارد. برند در حوزه دارو موجب افزایش کیفیت در دارو میشود.»