بانک مرکزی ضلع سوم پرداخت معوقات بیمهها به نظام درمانی
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از فارس، محمد آقاجانی با بیان این مطلب اظهار داشت: «با اجرای برنامه تحول نظام سلامت تا حدودی این مشکلات مرتفع شد اما پس از چندی، تاخیر 9 ماهه پرداخت مطالبات از سوی سازمانهای بیمهگر، مجدداً مشکلات عدیدهای را برای بیمارستانهای دولتی رقم زد.»
آقاجانی افزود: «بهمنظور تسهیل روابط مالی میان بیمارستانها و بیمهها پس از تشکیل چند جلسه در دفتر معاون اول رئیسجمهور با حضور اسحاق جهانگیری، وزرای بهداشت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، رئیسکل بانک مرکزی، مدیران عامل بیمهها و جمعی از مسئولان دو وزارتخانه در مورد مطالبات معوقه بیمارستانهای وزارت بهداشت از سازمانهای بیمهگر طرحی جدید با عنوان «عامل سوم» به وجود آمد و مقرر شد بانک مرکزی بهعنوان عامل سوم سازوکاری را تنظیم کند که از این پس از طریق آنها پول خرید خدمات درمانی بهحساب بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی واریز شود.»
آقاجانی در تشریح جزییات این طرح گفت: «مهمترین عامل برای ارائه خدمات مناسب درمانی توسط بیمارستانها و مراکز و موسسات درمانی، تامین منابع پایدار و مستمر برای این مراکز است. از سال74 علیرغم اجرای طرح بیمه همگانی، همواره چالشی جدی میان بیمارستانها و بیمههای پایه وجود داشت؛ به این صورت که خدمات درمانی از سوی بیمارستانها ارائه میشد، اما هزینههای آن بهموقع از سوی سازمانهای بیمه پرداخت نمیشد. البته فواصل میان ارائه خدمات و پرداخت مطالبات بسته به نوع مدیریت در سازمانهای بیمهگر همواره متفاوت بوده است.»
وی ادامه داد: «فاصله زمانی پرداخت مطالبات بین دو الی هشت ماه متفاوت بوده است درحالیکه ارائه خدمات از سوی بیمارستان دائمی و جاری است. متاسفانه در طول این20سال بهطور مکرر شاهد بروز این مشکل و پرداخت در معوقات در ارائه خدمات بودهایم.»
آقاجانی اظهار کرد: «طرح عامل سوم روشی مترقی و پیشرفته است که طی آن قراردادی سهطرفه منعقدشده است؛ یکطرف این قرارداد وزارت بهداشت، سوی دوم سازمان بیمه تامین اجتماعی و وزارت رفاه و عامل سوم نیز بانک رفاه است و بانک میان بیمارستان و بیمه رفتار میکند. کار به این صورت است که بیمارستانها اسناد پزشکی خود را به سازمانهای بیمهگر ارسال میکنند و سپس بهصورت ماهیانه نیز یک رونوشت از این اسناد را برای بانک ارسال میکنند. بانک نیز بر اساس این رونوشت نسبت به پرداخت 60درصد از اسناد طی 15روز اقدام میکند.»
وی ادامه داد: «بیمهها نیز طی مهلت سهماهه قانونی، اسناد را بررسی کرده و نسبت به پرداخت 40 درصد باقیمانده اقدام میکنند. این روش برای اولین بار به اجرا درمیآید. همچنین بانک با ارائه تسهیلات به بیمهها، به پرداختها کمک میکند و در واقع منابع بانک به کمک بیمهها آمده و با دادن تسهیلات به سازمان بیمه تامین اجتماعی، منجر به پرداخت بهموقع مطالبات بیمارستانها میشود؛ بنابراین اگر سازمان بیمهگر در نقدینگی خود دچار مشکل شود، بانک با دادن تسهیلات به بیمه این مشکل را جبران میکند.»
معاون درمان تصریح کرد: «طرح عامل سوم باهدف تسریع در فرآیند وصول مطالبات مراکز ارائه خدمات از سازمانهای بیمه، افزایش کارایی منابع نظام سلامت، حفظ یکپارچگی در مدیریت دانش و اطلاعات حوزه سلامت، زمینهسازی خرید راهبردی خدمات سلامت، بهبود شرایط مالی بیمارستانهای دولتی درزمینه تامین نقدینگی و وصول بهموقع درآمدها تسهیل و کاهش زمان فرایندهای تنظیم، تبادل و رسیدگی اسناد پزشکی تبیین و اجرایی شد و طی 3ماه اخیر 380بیمارستان وابسته به وزارت بهداشت بخشی از مطالبات خود را از بیمه تامین اجتماعی بهواسطه عامل سوم دریافت کردهاند.»