آموزشهای غیر حضوری امتیاز نمیگیرند
به گزارش سپید، بهرام عیناللهی در مراسم بیست و سومین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی، پانزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری و چهارمین جشنواره ایدههای برتر دانشجویی که در مرکز همایشهای بینالمللی رازی تهران برگزار شد، اظهار داشت: «هدف ما در آموزش پزشکی، رسیدن به مرجعیت علمی است و راهکارهای تحقق این هدف باید تدوین و اجرایی شود؛ چراکه مرجعیت علمی، قابل دستیابی است.»
وی افزود: «خودباوری و بازگشت به هویت خود بسیار مهم است؛ چنان که تک رقمی شدن آمار مرگ و میر روزانه بیماران کووید۱۹ در بیش از ۱۰ روز گذشته، نوعی خودباوری و اعتقاد به «ما میتوانیم» را تحقق بخشید.»
عیناللهی با بیان مثالی از مرجعیت علمی ایران گفت: «در حوزه سلولهای بنیادی مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی تحولی ایجاد کرد که امروز نه تنها در ایران، بلکه در جهان باعث افتخار کشور ماست.»
وی با اشاره به مساله دین زدایی در برخی دانشگاهها گفت: «وقتی از سلامت معنوی و نقش معنویات در درمان بیماران صحبت میکنیم، عدهای به انکار و تخریب رو میآورند، در حالی که در کشورهای غربی هم به سلامت معنوی توجه میشود و دین زدایی در مراکز دانشگاهی و بیمارستانی، قابل قبول نیست چراکه معنویات در درمان بیماران آثار مثبت بسیاری دارد.»
وزیر بهداشت با اشاره به وظایف وزارت بهداشت، از آموزش به عنوان اساسیترین فعالیت و تکلیف این وزارتخانه یاد کرد و گفت: «آموزش، پایه و بنیان همه فعالیتهاست و بخشی از مشکلات امروز حوزه بهداشت و درمان، ناشی از نارسایی در آموزش است. دانشگاهها اگر نیروی تخصصی و متعهد تربیت کنند، آینده کشور بیمه میشود.»
عیناللهی با بیان اینکه عوامل مختلفی از جمله دانشجو، استاد، برنامههای درسی، تجهیزات آموزشی و فضای فیزیکی در کیفیت آموزش، اثرگذار است، افزود: «در آموزش همه عوامل بهم پیوسته است و فعالیت تیمی است که میتواند به موفقیت منجر شود؛ به طوری که ادغام علوم پایه و بالینی در پیشرفت آموزش پزشکی بسیار موثر است.»
وی مهمترین عامل موفقیت در حوزه آموزش را وجود استادان متخصص و متعهد دانست و گفت: «استادانی همچون استاد دکتر قریب به این دلیل برای ما الگو به شمار میآیند که مهمترین شاخصه آنها، دانشجوپروری بوده است. متاسفانه برخی اساتید، دانشجو را نمیبینند و یا به اسم نمیشناسند؛ حال آن که دانشگاههایی برترند که استادان دانشجوپرور داشته باشند.»
وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از آفتهای دوران کرونا آموزش مجازی بود، گفت: «آموزش مجازی باید به عنوان یک روش مکمل در علوم پزشکی مورد توجه قرار گیرد نه روش اصلی، چراکه آموزش اصلی، تاثیر و انگیزش بیشتری دارد.»
عیناللهی خاطرنشان کرد: «در دوران کرونا، صدمات بسیاری به حوزه آموزش وارد شد. از این رو باید کنگرهها، همایشها و آموزشها به شکل حضوری برگزار شوند و از این پس به آموزشهای غیر حضوری امتیاز چندانی تعلق نگیرد. خوشبختانه در وزارت بهداشت با وجود مشکلات ناشی از کرونا هیچگاه، کلاسهای آموزشی در مقاطع مختلف، تعطیل نشد. البته روشهایی مانند پزشکی از راه دور یا کنفرانس از راه دور برای افرادی مانند دانشمندان خارج از کشور که امکان حضور ندارند میتواند مورد استفاده قرار گیرد.»
وی یادآور شد: «در بسیاری از کشورهای پیشرفته، افراد قبل از اشتغال به عنوان استاد دانشگاه، باید دوران استادی را بگذرانند و در ایران نیز دورههای فلوشیپ و آموزشهای کوتاه مدت آشنایی با روشهای تدریس، انتقال مطالب به دانشجویان و استفاده از شبیه سازها و فناوریهای آموزشی، ضروری به نظر میرسد.»
به گزارش وبدا، وزیر بهداشت تاکید کرد: «یکی از آفتهای مهم آموزش کشور، جزوه محوری آن هم جزوههای مربوط به ۱۵ یا ۲۰ سال پیش است؛ در حالیکه مهمترین و موثرترین روش آموزش، مشارکت فعالانه فراگیر در فرآیند آموزش است و در کلاسهای درس باید مطالب مهم و اولویتدار، تدریس شود. بنابراین معاونتهای آموزشی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی باید به اساتیدی امتیاز دهند که روشهای تدریس خود را تغییر داده و از روشهای نوآورانه استفاده کرده باشند.»