پزشکی بودن یا اجتماعی بودن مساله این است
همزمان با تشکیل سازمان بهزیستی 52 ماموریت بر عهده آن گذاشته شد. رسیدگی به امور کودکان بی سرپرست، زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار، سلامت روان جامعه، امور مربوط به مهدهای کودک، سالمندان، معلولان، کودکان کار و خیابانی، زنان آسیب دیده و در معرض آسیب، کاهش طلاق، مشاوره، اشتغال و مسکن و آموزشهای پیش از ازدواج بخشی از این ماموریتها را تشکیل میداد. تلاش برای حفظ کیان خانوادههای آسیب دیده و آسیب پذیر، نگهداری و مراقبت و توان بخشی معلولان و آمادهسازی آنان برای از سرگیری زندگی عادی در جامعه، توسعه پژوهشهای کاربردی برای پیشگیری از معلولیتها و آسیبهای اجتماعی، بازپروری، اصلاح و ارشاد ناسازگاران و آسیب دیدگان اجتماعی، تامین موجبات تشویق و جلب مشارکتهای مردمی به منظور بهبود کیفیت خدمات رسانی و حمایت از اقشار محروم و آسیب پذیر، تشویق و حمایت از بخش غیردولتی به منظور سرمایهگذاری در هر یک از حالتهای توان بخشی، اجتماعی نیز دیگر ماموریتهای این سازمان حمایتی است.
اگرچه لایحه تشکیل سازمان بهزیستی در چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تصویب شد، اما این سازمان به منظور تحقق اصول 21 و 29 قانون اساسی در سال 1359 تشکیل شد. سازمان بهزیستی در سال 63 به وازرت بهداری وقت واگذار شد، اما در تیرماه ۱۳۸۳ بر اساس قانون ساختار وزارت رفاه و تامین اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به همراه سازمانهای تامین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منفک و به زیرمجموعه وزارت تامین اجتماعی ملحق شد. در سال ۹۰ با تصویب قانون تشکیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی نیز زیر مجموعه این وزارتخانه جدید قرار گرفت.
اما در سالهایی که این سازمان منشا خدمات بسیاری در حوزه سلامت اجتماعی جامعه شده است و همزمان نیز توقعات بسیاری از آن وجود دارد، گاهی این انتظارات منجر به انتقادات بسیاری از این سازمان شده است. تقابل بین رویکرد «پزشکی» یا «اجتماعی» سازمان بهزیستی از جمله این انتقادات است که چندین سال است سایه خود را بر سر این سازمان گسترانیده است. این موضوع موجب شد تا یک مناظره داغ بین رئیس سازمان بهزیستی کشور، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس انجمن مددکاری ایران در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بر سر ماموریتها و عملکرد سازمان بهزیستی کشور در شرایط حال حاضر کشور شکل بگیرد.
شرایط سخت کرونا بر بهزیستی
به گزارش خبرنگار سپید، وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور در برنامه گفتوگوی ویژه خبری ابتدا به موضوع کرونا و تاثیر آن بر مددجویان بهزیستی، عملکرد و شرایط این سازمان پرداخت و با اشاره به وضعیت سخت این سازمان در دوران کرونا اظهار کرد: «در شرایطی هستیم که در بسیاری از کشورهای پیشرفته، خدمات کرونا به یک سری از افراد داده نشد. برای مثال در آمریکا، معلولان ذهنی یا در انگلستان سالمندان برخی از خدمات را دریافت نکردند. در اسپانیا و ایتالیا هم سالمندان در برخی مراکز رها شدند و برخی از آنها نه از کرونا بلکه ناشی از رهاشدگی از بین رفتند. این در شرایطی است که در کشور ما اصالت مفهوم خانواده باعث شد بسیاری از سالمندان در داخل خانوادهها نگهداری شوند.»
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به دو هزار و ۵۳۱ مرکز نگهداری شبانهروزی وابسته به بهزیستی در کشور، گفت: «با تلاشهای همکاران بهزیستی بسیاری از مراکز در مقابل کرونا حفظ شدند. اولین بخشنامه بهزیستی در خصوص کرونا مربوط به ۵ بهمن بود و روز دوم اسفند نیز جلسات شورای معاونین برگزار و در مجموع نیز ۸۰ دستورالعمل به مراکز ابلاغ شده است.»
وی ادامه داد: «با وجود ۲۰ هزار مادریار، پدریار، پزشک، مددکار و... ویروس کرونا در بسیاری مرکز کرونا شیوع پیدا نکرد. از بین ۷۰ هزار فرد حاضر در مراکز شبانه روزی، هزار و ۵۲۲ نفر به کرونا مبتلا شدند که ۵۹۴ نفر از این تعداد تحت درمان هستند. از میان مبتلایان ۷۸۲ نفر بهبودی کامل پیدا کردند. از بین این افراد ۱۴۶ نفر فوت کردند که سن ۸۰ درصد آنها بالای ۷۰ سال بود. همچنین بیشترین آمار فوتیها مربوط به مراکز نگهداری از سالمندان بوده است.»
وی با بیان اینکه در بین فرزندان تحت پوشش بهزیستی هیچ موردی از فوت ناشی از کرونا وجود نداشته است، گفت: «۲۰ نفر از این فرزندان به کرونا مبتلا شدند که شش نفر بهبودی کامل یافته و ۱۴ نفر نیز در حال درمان هستند. مجموع این آمارها در مقایسه با آمار کلی کشور این تعداد معادل نیم درصد از مبتلایان کل کشور است. در بین فوتیها نیز یک درصد از آنها را شامل میشود. این درحالیست که این رقم در بسیاری کشورهای پیشرفته به ۴۰ درصد از سالمندان و معلولان مراکز شبانهروزی میرسد.»
قبادی دانا با اشاره به نگرانی خود از پیک دوم بیماری تصریح کرد: «یکی از علل موفقیت اقدامات کنترلی در دور اول بیماری این بود که اقدامات زودهنگام انجام شد. به این ترتیب که مراکز، ایزوله شده و از ورود افراد، ملاقاتیها و خیرین به مراکز جلوگیری شد. مراکز نیز قرنطینه شدند و حتی افرادی که براساس حکم قضایی وارد مراکز میشدند نیز ۱۴ روز در قرنطینه بودند.»
آماری برای رصد آسیبهای اجتماعی وجود ندارد
در ادامه این گفتوگو احمد نادری، نماینده مجلس و عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به بررسی عملکردها و ماموریتهای سازمان بهزیستی پرداخت و با نگاهی انتقادی با اشاره به ماموریتهای این سازمان حمایتی در حوزه آسیبهای اجتماعی اظهار کرد: «اگرچه حل همه آسیبهای اجتماعی بر عهده بهزیستی نیست، اما ماموریتهای بهزیستی در حوزه آسیبهای اجتماعی بخشهای مختلفی شامل کودکان بیسرپرست، زنان سرپرست خانوار، معتادان و ... را شامل میشود.» وی ادامه داد: «برای ورود به آسیبهای اجتماعی نیازمند سامانه کلانی هستیم که تا به صورت ریز این حوزه را رصد کند. البته سه سال قبل اعلام شد که سامانه سراج برای این منظور راهاندازی شده است که این اقدام با هیاهو افتتاح شد اما چندی بعد این سامانه متوقف شد.»
نادری یادآور شد: «کاری که بهزیستی و دولت میخواهد انجام دهد اگر با رصد کامل نباشد با خطرات جدی رو به رو میشویم. نخست باید میدان و زمینه کار را بشناسیم و سپس وارد آن شویم. موضوع اصلی ما در حوزه آمار و اطلاعات آسیبهای اجتماعی است که بعد از گذشت این سه سال هنوز آماری در دسترس برای پایش آسیبهای اجتماعی نیست.»
دبیرخانه دائمی آسیبهای اجتماعی تشکیل میشود
پس ازسخنان نادری، قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی در مقام پاسخ برآمد و گفت: «سال ۹۷ پایشی در رابطه با آسیبها انجام و در شورای اجتماعی کشور هم اعلام شد. در سال ۹۸ هم این کار انجام شد که نتیاج آن قرار است اعلام شود. اما نیاز بود که دبیرخانه و ساختاری به شکل ثابت شکل بگیرد که در ماههای آینده دبیرخانه دائمی رصد آسیبهای اجتماعی در بهزیستی تشکیل میشود.»
وی یادآور شد: « سازمان اجتماعی در وزارت کشور هم چنین دبیرخانهای دارد اما در سال ۹۷ بزرگترین پایش با بیشترین حجم نمونه توسط بهزیستی انجام شد و در این راستا ترند آسیب در استانهای مخلتف را ارزیابی کرد. رویکرد ما این است که باید مدیریت موردی انجام شود، چراکه یک نسخه ثابت ما را دچار مشکل میکند. امروز فرزندان بیسرپرست و بدسرپرست که در گذشته و پیش از انقلاب در نواخانهها به شکل تودهوار بودند، امروز در خانوادهها هستند. امروز این مراکز تبدیل به شبهخانواده شدهاند. همچنین فرزندان بهزییستی توانستهاند تبدیل به مشاوران این سازمان شوند.»
بهزیستی پزشک محور است نه اجتماعی
سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران هم با حضور در این برنامه به انتقاد از رویکرد پزشک محور سازمان بهزیستی پرداخت و گفت: «بهزیستی در طول ۴۰ سال گذشته بیش از اینکه که یک سازمان اجتماعی در حوزه مدیریتی باشد، بیشتر غیراجتماعی و پزشکی بوده است. دلیل آن نیز اشتباه بودن توانبخشی ما است. ما مسئول درمان نیستم. برای مثال در حوزه اعتیاد یک بخش درمان و سه بخش دیگر کاملا روانشناسی است.»
وی افزود: «نه فقط در دوره ریاست آقای قبادی دانا بلکه در طول ۴۰ سال گذشته به جز در دوره مدیریت دکتر فیاضبخش، هیچ مسئولی از بین مددکاران اجتماعی منصوب نشده است. آقای قبادی دانا یک سال و نیم در این سمت مشغول فعالیت هستند و در این مدت نیز هیچ مسئول مددکار اجتماعی منصوب نشده است.»
دو سوم مدیران بهزیستی پزشک نیستند
در ادامه این برنامه قبادی دانا در پاسخ به این انتقاد که رویکرد سازمان بهزیستی بیش از آنکه اجتماعی باشد پزشک محور بوده است، گفت: «این انتقاد را قبول ندارم، چراکه بیش از دوسوم مدیران ارشد از متخصصان رواننشناسی، مددکاران، متخصصان علوم اجتماعی و... هستند. در عین حال بهزیستی متولی امور معلولان است است و یک میلیون و ۵۰۰ هزار معلول تحت پوشش این سازمان هستند و همچنین بهزیستی مسئولیت حوزه اعتیاد و پیشگیری را نیز به عهده دارد. در حال حاضر ۲۷ هزار معلول ضایعه نخاعی در تحت پوشش بهزیستی هستند. بهزیستی در شرایط سختی است و تنها ۷۵ درصد از بودجه آن محقق شده است.» وی با بیان اینکه حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی از ۲۰۰ هزار تومان به ۵۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است، گفت: «کمکهزینه تهیه وسایل توانبخشی از ۱۰۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است که با توجه به این شرایط که فعالیت در حوزه معلولیتها زیاد است بهزیستی به متخصصان پزشک، روانشناسی، مددکاری و ... نیاز دارد برای مثال، مدیرکل حوزه آسیبهای اجتماعی، یک دکتری علوم اجتماعی است.»
انتقاد به رویکرد پول پاشی سازمان بهزیستی
نادری نیز همانند موسوی چلک با بیان اینکه در مجموع در این سالها رویکرد بهزیستی اجتماعی نبوده است، گفت: «در بخش اورژانس اجتماعی هم که مثال زده شد یا در بخش پرداخت حق پرستاری و ... به نظر میرسد ماهیانه بیش از ۲۰ میلیارد پول به این قشر پرداخت میشود. این موضوع نشان دهنده رویکرد پول پاشی سازمان بهزیستی است. سال گذشته 4 هزار و 800 میلیارد تومان بین مددجویان پول پخش شده است. به جز آسیبهای روانی رویکرد پول پاشی انتهایی ندارد و ما تا ابد باید پول بخش کنیم.»
این جامعه شناس ادامه داد: «با توجه به رویکرد نئولیبرالی که در سالهای اخیر در حوزه سیاستهای دولتی حاکم بوده، روز به روز روند آسیبها افزایش داشته است. یعنی هرچقدر هم پول پخش شود، این روند ادامه دارد. اما اگر رویکرد اجتماعی باشد این مشکل برطرف میشود. الان خانوادهها هم راضی نیستند، چون نیازهایشان بیشتر است. اگر با رویکرد اقتصاد دیجیتال و توانمندسازی یکی از اعضای خانواده توانمند شود، قاعدتا رویکرد اجتماعی است.»
جفا در غیراجتماعی خواندن رویکرد بهزیستی
رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به انتقادات نادری و چلک اظهار کرد: «اینکه گفته میشود اگر رئیس یک سازمان پزشک است، رویکردش اجتماعی نیست، جفاست. در معاونت توسعه منابع انسانی از چهار مدیرکل، سه نفر غیر پزشک بوده و در معاونت مشارکتهای مردمی از چهار مدیرکل هیچکدام پزشک نیستند. در تحول اداری و فناوری از چهار نفر هیچکدام پزشک نیستند. در معاونت اجتماعی از سه نفر دو نفر غیر پزشک هستند، در معاونت پیشگیری از چهار مدیرکل سه نفر غیر پزشک هستند و حتی در معاونت توانبخشی از سه مدیرکل، دو نفر غیر پزشک هستند.»
قبادی دانا ادامه داد: «رویکرد اجتماعی به معنای جلب مشارکت مردم در برطرف کردن مشکلات است. امروز تصدیگری ۹۳ درصد از فعالیتهای بهزیستی به مردم سپرده شده است. بهزیستی ۴۳ هزار مرکز همکار از بین مردم دارد، این یعنی اجتماعی کردن فعالیتهای بهزیستی. همچنین امروز ۹ هزار خیریه تحت پوشش بهزیستی فعالیت میکنند.»
وی با بیان اینکه امروز سازمان بهزیستی برای اجرای بند ۴ ماده ۲۶ به عنوان وظایف سازمان آمده میشود، گفت: «مراکز ارائهدهنده خدمات بهزیستی به این ترتیب در 2 هزار و 500 محله شکل میگیرند و درواقع بهزیستیهای کوچکی هستند که توسط مددکاران اجتماعی اداره میشود. به این ترتیب ۱۵ هزار مددکار اجتماعی نیز مشغول به کار میشوند.» رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: «هدف ما در حمایت از فرد دارای معلولیت فقط پرداخت مستمری نیست، بلکه هدف ما این است که یک فرد دارای معلولیت و مددجوی سازمان بهزیستی حمایت و توانمند شده و زندگی مستقل دارای منزلت اجتماعی داشته باشد. درواقع ما تلاش میکنیم مسکن، اشتغال و هزینه تحصیل فرد را هم فراهم کنیم. اگر رویکرد ما پزشکی بود، فرزندان بهزیستی بعد از ۴۰ سال در کنار مدیران بهزیستی نبوند. اما اگر بگویم فلان مددکار فلان پست را نداشته پس رویکرد اجتماعی نیست، به نظر درست نمیآید.»
تهی شدن بهزیستی از مسئولیتهای خود
موسوی چلک نیز در ادامه این مناظره با طرح این پرسش که در حال حاضر چند درصد از شورای معاونان سازمان بهزیستی از بین پزشکان هستند؟ گفت: «سازمان بهزیستی یک سازمان اجتماعی است. تفکر اجتماعی مستلزم سیاستگذاری اجتماعی است. سیاستگذاری اجتماعی یک دانش تخصصی است. سیاستگذاران اصلی بهزیستی، عمدتا پزشک هستند.» وی تاکید کرد: «رویکرد اجتماعی یعنی آنکه سازمان بهزیستی پس از حل مشکلات اجتماعی بعد از ۴۰ سال تعطیل شود. این درحالیست که هرچه جلوتر میرویم سازمان بهزیستی بزرگتر شده است. به عنوان یک مددکار اجتماعی، تهی شدن بهزیستی از انجام مستقیم مسئولیتهای خودش را فرار دولت از حمایت اجتماعی در قبال اقشار دارای نیازهای خاص میدانم. در کشوری مانند سوئد موضوع حمایت اجتماعی برای همه مردم است. هیچگاه دولت چند مولفه از وظایف خودش را در این کشورها واگذار نمیکند که یکی از این موارد حمایت از گروههای اجتماعی است. البته بستر برای مشارکت مردم نیز فراهم میشود.»
انتقاد از واگذاری فعالیتها
نادری در ادامه با بیان اینکه اجتماعیسازی این نیست که صرفا فعالیتها واگذار شود، گفت: «البته باید مشارکت خیرین جلب شود، اما اجتماعیسازی این است که با رویکرد سیاستگذاری اجتماعی مسائل را حل و کنشگری کنیم. اگر سازمان بهزیستی وظایف خود را درست انجام داده بود الان این سازمان باید خیلی کوچک میشد. این موضوع در مورد کمیته امداد هم صدق میکند. انتقاد من به پولپخشکنیهاست.»
وی در رابطه با فعالیتهای اورژانس اجتماعی نیز گفت: «یکی از مشکلات اورژانس اجتماعی این است که به شکل ساختاری به بهزیستی مرتبط نشده است. در این بخش چالش نیروی انسانی و خرید خدمت معنادار است. یعنی در این بخش، شخصی که برای ماموریت رسیدگی به آسیبدیدگان فرستاده میشود، نسبت استخدامی با بهزیستی ندارد. این موضوع میتواند آسیب اجتماعی و حتی امنیتی ایجاد کند.»
عضو کمیسیون تحقیقات و آموزش عالی مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد از عدم ایجاد اورژانش اجتمااعی در همه شهرهای کشور، یادآور شد: «به نظر میرسد باید بخشی از فعالیتهای جانبی بهزیستی کم شده و به حوزه اورژانس آورده شود.»
برنامههای بهزیستی در گام دوم انقلاب
در ادامه این گفتوگو رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن پاسخ به انتقادات نادری در خصوص پولپاشی به جای سیاستگذاری اجتماعی با اشاره به اینکه شعار بهزیستی در گام دوم انقلاب شفافیت، تحول خدمت با ارتقای سلامت اجتماعی در بستر خانواده است، گفت: «خانواده یک واحد اجتماعی اصیل در جامعه اسلامی و ایرانی است. به همین دلیل خانوادهمحوری یکی از سیاستهای این سازمان است. به این ترتیب خانههای کوچک توانبخشی راهاندازی شدند و آسایشگاههای بزرگ تبدیل به مراکز کوچک شدهاند. در حوزه اعتیاد نیز اینکه گفته شود برای مثال اگر به معتاد متادون داده شود رویکرد درمانی است، اما رویکرد ما این نیست بلکه ما به مدلی رسیدیم که اولا مدیریت مورد انجام میدهیم، ثانیا تیم درمانی ما شامل پزشک، مددکار، روانشناس، خانواده و فرد معتاد است. محور ما اشتغالزایی است و اتفاقا سمزدایی این افراد به شکل «پرهیزمدار» است.»
قبادی دانا ادامه داد: «از سوی دیگر، خانواده فرد از ابتدا حمایت میشود. برای این فرد حمایت و اشتغالزایی انجام میشود. همچنین همه مردم از طریق سامانه شفافیت میتوانند بر عملکرد بهزیستی نظارت کنند. در خصوص پولپاشی نیز این نگاه، جفاست. ۸۲ درصد بودجه سازمان بهزیستی امروز به شکل الکترونیکی و شفاف شده است. اسم این کار، حمایت از مجموعههای اجتماعی برای تحقق رویکردهای اجتماعی است.»
وی با اشاره به طرح ایجاد گروههای همیار و تامین مالی خرد برای زنان سرپرست خانوار نیز گفت: «تمام این موارد یارانهها و امدادها برای خانوارهاست. امروز از بین ۲۶ هزار فرزند بیسرپرست ۱۶ هزار نفر در خانوادههای جایگزین هستند و این پول به مثابه کمک هزینه برای آنهاست. اگر این سیاست خانوادهمحوری و بهرهگیری از شرکای اجتماعی، آیتیمحوری، شفافیت، تمرکز بر سلامت اجتماعی، مبارزه با فساد و ...، اجتماعیکردن نیست پس چیست؟»
قبادی دانا در رابطه با اورژانس اجتماعی نیز اظهار کرد: «در حال حاضر ۳۶ هزار نفر در این بخش مشغول به کار هستند که عدهای از آنها قراردادی، رسمی و پیمانی هستند. همچنین مجلس مصوب کرد که شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر دارای اورژانس اجتماعی شوند اما هیچکدام از این شهرها دارای خودروی اورژانس اجتماعی نیستند. متاسفانه بسیاری از مداخلات در این بخش در خصوص تعیین افراد، گزینش افراد نحوه استخدام و ... صورت گرفته است. با این حال طرح جامعی برای ساماندهی به این بخش در حال آماهسازی است. الان سازمان ۲۱ هزار پرسنل دارد و در طی سالها کمتر شده و در حال کوچکسازی است.»
رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۹۳ درصد فعالیت این سازمان واگذار شده است، گفت: «سیاستگذاری و نظارت به عهده حاکمیت است اما حوزه اجرا در بسیاری از کشورها به مردم واگذار شده است.» وی در رابطه با کودکان کار و خیابان نیز گفت: «موضوع این کودکان وسیع است و آنچه دیده میشود قله این آسیب اجتماعی است. در بسیاری از کشورها هم این کودکان در معرض دید نیستند. این موضوع یک موضوع اجتماعی اقتصادی و فرهنگی است. بیش از ۸۰ درصد این کودکان ایرانی نیستند اما عدهای تاکید دارند بگویند این افراد، ایرانی و نشانهای از فقر هستند و روی آن تبلیغات کنند. متاسفانه این افراد شناسایی شخصی نشدهاند. در طرح جدید اولا سمنها قرار است پای کار بیایند و دوم اینکه مخاطب ما خانواده این کودکان است. این کودکان قربانی هستند. بسیاری از آنها توسط باندهای قاچاق وارد کشور شدهاند. برخی نیز ناشی از فقر یا مشکلات خانوادگی وارد این بخش شدهاند.»
2 تا 7 میلیون کودک کار در ایران حضور دارند
نادری نیز در رابطه با وضعیت کودکان کار گفت: «در رابطه با آمار کودکان کار با رئیس سازمان بهزیستی اختلاف نظر دارم. بر اساس آمار رسمی تا دو میلیون کودک کار داریم و براساس آمار غیر رسمی تا هفت میلیون نیز میرسد. این مساله از جمله مشکلات عمده ما در کلانشهرها به ویژه در تهران است که زیبنده کشورها با این منابع مالی نیست. این مشکل یک مشکل مدیریتی است. براساس آماری که به دست دارم ۵۰ درصد از این کودکان غیر ایرانی هستند. این طرحها تا کنون موفق نبوده است. چراکه همین الان سر هر چهارراهی چند کودک کار وجود دارد. این موضوع یک موضوع سازماندهی شده است و بخشی از برخوردهای ما باید امنیتی پلیسی باشد.»
رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به انتقاد نادری در رابطه با حل مشکل کودکان کار اظهار کرد: «این کار نیازمند همکاری دستگاههای مختلف از وزارت کشور، دادستانی، اداره اتباع، استانداری و ... است. اینکه کودکی را جمع کنیم و ببریم، خلاف سیاستهای بهزیستی است. باید مساله به شکل ریشهای حل شود. بهزیستی متولی همه مسائل اقتصادی و اجتماعی کشور نیست اما سرریز همه آسیبهای به سمت بهزیستی است. اینکه انتظار داشته باشیم تمام مسائل توسط یک سازمان حل شود انتظار درستی نیست. طرح جامع و جدیدی نیز بر اساس خلاءهای گذشته تهیه شده است.»
سرانجام در پایان این گفتوگو نادری بر سر حل مشکل کودکان کار با رئیس سازمان بهزیستی به موافقت پرداخت و گفت: «موافق فرابخشی بودن این موضوع هستم و دستگاههای مختلف باید پای کار باشند، اما یک سازمان باید متولی باشد که هست. پس اگر خللی وجود دارد باید لایحهای از سوی دولت به مجلس ارسال شود.»