ایجاد صندوقهای خوداظهاری در بیمارستانها جهت ثبت خطاهای پزشکی
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از فارس، علیرضا زالی در نشست خبری در ارتباط با آمار خطاهای پزشکی در کشور اظهار داشت: سازمان نظام پزشکی دارای سیستم دادسرایی بوده و اینکه کسی در روند پیگیری پاسخی نگیرد، مفهومی ندارد.
وی با اشاره به اینکه نظام پزشکی دارای 198 دادسرای انتظامی در سراسر کشور است، افزود: شکایت در دادسرا ثبت و پرونده را دادیار رسیدگی میکند که این دادیار بسیار موجه بوده و سابقه کار مکفی دارد. رئیس سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: شکایت یا وارد شده یا غیروارد اعلام میشود که شکایت وارده به هیات بدوی رفته و شکایت غیروارد به شکات اعلام میشود.
زالی اضافه کرد: زمانی که شکایت غیر وارده به شکات اعلام شد، آنها صرفنظر کرده و یا در پرونده قصد ادامه یافتن دارند و حتی اگر دادسرا آن را مختومه اعلام کند فرد شاکی میتواند مستقیماً به هیات بدوی مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهد. وی با اشاره به اینکه مسیر قانونی در پیگیری پرونده مشخص است گفت: این مسئله باعث شده که نیاز به ارجاع بهجای دیگر نباشد.
وی تصریح کرد:در هیات تجدیدنظر استان،هیات بدوی، هیات عالی و دادسرا،کارشناسان و اعضای آن متفاوت بوده و تکراری نیستند تا اقدامات لازم در پیگیری پروندهها بهصورت دقیق انجام شود. زالی تصریح کرد: در ارتباط با خطاهای پزشکی باید گفت که درصد آمار این خطاها نسبت به آمار جهانی بسیار پایین است و حجم خدمات ارائه شده پزشکی در سال گذشته در کل کشور 850 میلیون خدمت سرپایی و بستری بود.
زالی خاطرنشان کرد:رسانهها باید به موضوع خطای پزشکی بهصورت فنی و فرآیندی وارد شوند و فرهنگ خود اظهاری خطای پزشکان بهصورت پایلوت در برخی از بیمارستانها انجام گرفته است. وی گفت: براساس این فرهنگ خود اظهاری صندوقهایی در بیمارستانها تعبیه شده که مسئولین میتوانند آن را بخوانند و دیگر پزشکان ترس از اعلام خطا نداشته باشند.
رئیس سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: شورای پیشگیری از خطاهای پزشکی نیز تشکیل شده و همه اقدامات لازم در این راستا صورت میپذیرد.