بیش از ۱۲ هزار تماس تلفنی با سامانه بهداشت ۱۹۰ از اول تا ۲۰ اسفند ماه سال جاری
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از ایسنا، محراب آقازاده افزود: تعداد ۳۸۵۲ تماس مربوط به مسائل بهداشتی منجر به ثبت شکایت در سامانه بهداشت ۱۹۰ شده و بیش از ۹۰۰۰ تماس به مبادی ذیربط و سازمانهای برون بخشی و درون بخشی ارجاع و راهنمایی شده است.
آقازاده گفت: تا کنون به ۷۰ درصد از کل شکایات رسیدگی شده و ۱۵ درصد به سازمانهای برون بخشی ارجاع داده شده و ۱۱ درصد آن نیز در دست اقدام است. رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ افزود: از ۷۰ درصد شکایات مختومه شده، ۲۲ درصد با نتیجه رفع نقص، ۱۴ درصد با نتیجه معرفی متخلفین به مراجع قضایی، ۹ درصد با صدور اخطار کتبی بوده و ۵ درصد منجر به معدوم سازی ۱۸۶۳ کیلوگرم کالای آسیب رسان و مواد غذایی غیر بهداشتی شده است.
وی گفت: بیشترین شکایات ثبت شده به ترتیب در دانشگاههای علوم پزشکی مشهد ۱۳ درصد، شهید بهشتی ۱۳ درصد، ایران ۱۱ درصد، شیراز ۱۱ درصد و اصفهان ۹ درصد بوده است. همچنین کثرت شکایات در اصناف مختلف به ترتیب امکنه مسکونی ۱۳ درصد، نانوایی ۱۰ درصد، اغذیه فروشی و ساندویچ و پیتزا ۹ درصد، سوپرمارکت و بقالی ۹ درصد و سلف سرویس و رستوران هشت درصد بوده است. وی افزود: از نظر جنسیت تماس گیرندگان نیز ۷۴ درصد مرد و ۲۶ درصد زن بوده اند.
بنابر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، آقازاده گفت: بیشترین نوع درخواست و مشکلات بهداشتی عبارت از عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد هشت درصد، عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاسد و فاقد تاریخ معتبر شش درصد، دفع غیر بهداشتی فاضلاب شش درصد، انجام فعالیت غیر مجاز مانند تهیه و بسته بندی مواد غذایی و ... شش درصد، وجود جسم خارجی در مواد غذایی صنفی سنتی چهار درصد، استفاده از کارکنان فاقد کارت بهداشتی معتبر سه درصد، عدم رعایت بهداشت دستها سه درصد و همچنین عرضه قلیان در مراکز غیر مجاز ۱.۵ درصد بوده است. وی در پایان گفت: در بخش نظر سنجی مردمی از نحوه رسیدگی به شکایات و درخواستها نیز طی تماس با تماس گیرندگان، میزان رضایتمندی مردمی ۹۵ درصد بوده است.