درخواست وزارت بهداشت:
با شیوع بیماری مالاریا در کشور پاکستان وزارت بهداشت درخواست کنترل ترانزیت از آن کشور را با تمهیدات بهداشتی درخواست کرد.
ضرورت کنترل ویژه ترانزیت از پاکستان با شیوع مالاریا
1 March 2016 ساعت: 17:3
1 March 2016 ساعت: 17:3
با شیوع بیماری مالاریا در کشور پاکستان وزارت بهداشت درخواست کنترل ترانزیت از آن کشور را با تمهیدات بهداشتی درخواست کرد.
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از ایسنا، سازمان توسعه تجارت ایران با انتشار نامه وزیر بهداشت به وزیر کشور، خبر از شیوع بیماری مالاریا در پاکستان و ضرورت کنترل تردد کامیونهای ترانزیت از مبدا پاکستان و اتباع پاکستانی داد.
براساس این نامه وزیر بهداشت با بیان خطرات ورود پشه آئدس، بیماری تب دانگ و پشه ناقل مالاریا (آنوفل) به کشور، کنترل و ریشه کنی آن را چه به لحاظ جانی و چه مالی بسیار پرهزینه دانسته و در ادامه آمده است گرچه تبادل جمعیتی و تردد مرتب قاچاقچیان سوخت در دو سوی مرز مشترک ایران با پاکستان مشکلی مزمن است، اما ورود کامیون های ترانزیت از مبدا پاکستان با توجه به تردد آنها در ایالات مختلف آن کشور، وجود فضای بسته وسیع مساعد در کامیون ها برای حضور پشه ها و حضور احتمالی کامیون ها در کشور برای بیش از 12 ساعت، با تهدیدات تردد قاچاقچیان سوخت قابل مقایسه نیست.
وزارت بهداشت همچنین با اذعان به شیوع مالاریا و تب دانگ در پاکستان و ادامه آن در سالهای آینده، درخواست کرد که با لحاظ نمودن تبعات سلامت در موضوع ورود کامیون ها از مبدا پاکستان بازنگری جدی صورت بگرید و پیوست سلامت برای کنترل ترانزیتها منظور شود و در صورتی که تصمیم به اجرای طرح بالا گرفته شد، ترددها با نظارت دقیق نمایندگان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و ایرانشهر و پس از ضدعفونی وسایط نقلیه ترانزیتی صورت بگیرد که این کار تا حدودی خطر آلودگی را کاهش میدهد.
در ادامه این نامه آمده است: علاوه بر تبعات بیماری و مرگ و میر ناشی از آن، هزینه بستری و درمان مبتلایان، هزینه کنترل پشه آئدس بهطور سالیانه بیش از 32میلیون دلار بوده و تبعات اقتصادی، تجاری، و اقتصادی را در قطب جایی مانند چابهار بهعنوان قطب تجارت جنوب شرق کشور درپی خواهد داشت.
براساس این نامه وزیر بهداشت با بیان خطرات ورود پشه آئدس، بیماری تب دانگ و پشه ناقل مالاریا (آنوفل) به کشور، کنترل و ریشه کنی آن را چه به لحاظ جانی و چه مالی بسیار پرهزینه دانسته و در ادامه آمده است گرچه تبادل جمعیتی و تردد مرتب قاچاقچیان سوخت در دو سوی مرز مشترک ایران با پاکستان مشکلی مزمن است، اما ورود کامیون های ترانزیت از مبدا پاکستان با توجه به تردد آنها در ایالات مختلف آن کشور، وجود فضای بسته وسیع مساعد در کامیون ها برای حضور پشه ها و حضور احتمالی کامیون ها در کشور برای بیش از 12 ساعت، با تهدیدات تردد قاچاقچیان سوخت قابل مقایسه نیست.
وزارت بهداشت همچنین با اذعان به شیوع مالاریا و تب دانگ در پاکستان و ادامه آن در سالهای آینده، درخواست کرد که با لحاظ نمودن تبعات سلامت در موضوع ورود کامیون ها از مبدا پاکستان بازنگری جدی صورت بگرید و پیوست سلامت برای کنترل ترانزیتها منظور شود و در صورتی که تصمیم به اجرای طرح بالا گرفته شد، ترددها با نظارت دقیق نمایندگان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و ایرانشهر و پس از ضدعفونی وسایط نقلیه ترانزیتی صورت بگیرد که این کار تا حدودی خطر آلودگی را کاهش میدهد.
در ادامه این نامه آمده است: علاوه بر تبعات بیماری و مرگ و میر ناشی از آن، هزینه بستری و درمان مبتلایان، هزینه کنترل پشه آئدس بهطور سالیانه بیش از 32میلیون دلار بوده و تبعات اقتصادی، تجاری، و اقتصادی را در قطب جایی مانند چابهار بهعنوان قطب تجارت جنوب شرق کشور درپی خواهد داشت.
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد