معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی خبرداد:
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی از تدوین «شیوهنامه ارائه خدمات بیمهای به گردشگران» و ابلاغ آن به ۳۱ استان با هدف تامین حقوق گردشگران خبر داد و گفت: «همچنین فوریتهای دندانپزشکی، تاخیر در ارسال بار و سرقت و مفقودی مدارک گردشگر نیز شامل بیمه اختیاری میشود.»
ابلاغ شیوهنامه ارائه خدمات بیمهای به گردشگران
18 December 2015 ساعت: 17:12
18 December 2015 ساعت: 17:12
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی از تدوین «شیوهنامه ارائه خدمات بیمهای به گردشگران» و ابلاغ آن به ۳۱ استان با هدف تامین حقوق گردشگران خبر داد و گفت: «همچنین فوریتهای دندانپزشکی، تاخیر در ارسال بار و سرقت و مفقودی مدارک گردشگر نیز شامل بیمه اختیاری میشود.»
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از تسنیم، مرتضی رحمانیموحد اظهار داشت: «با عنایت به ضرورت حفظ و رعایت حقوق گردشگران و لزوم اتخاذ تدابیر موثر برای حفظ و تامین ایمنی، سلامتی و همچنین آرامش و آسایش خاطر آنان درطول مدت سفر، «شیوهنامه ارائه خدمات بیمهای به گردشگران» که در تاریخ بیست و هشتم آبانماه سالجاری تدوین و به تایید ریاست سازمان متبوع رسیده بود؛ به کلیه استانهای کشور ابلاغ شد.»
رحمانیموحد با اشاره به مبنای قانونی شیوهنامه مذکور گفت: «این اقدام به استناد ماده 30 آییننامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی، سیاحتی، جهانگردی و زیارتی مصوب سال80 و درراستای اجرایی شدن ماده7 آییننامه شماره81 مصوب شورایعالی بیمه به تاریخ سال91 و در چارچوب مفاد قانون بیمه انجام گرفته است.»
معاون گردشگری میراث فرهنگی در تشریح ابعاد این نوع بیمه گفت: «بیمههای اجباری و تکلیفی به آن دسته از بیمههایی گفته میشود که شرکت، دفتر خدمات سیاحتی و گردشگری مکلف است به هنگام تنظیم برنامه سفر بهعنوان بخشی از اجزای اصلی بستههای سفر، پیشبینیهای لازم را برای پوشش هزینه گردشگران داخلی و خروجی بهعمل آورد.»
رحمانیموحد اضافه کرد: «پیشبینیهای مورد نظر مشمول هزینههای جانی ناشی از سفر همانند نقص عضو، دیه فوت، از کار افتادگی دائم و هزینههای پزشکی(بستری) بر اثر فعالیت مربوط به تور، لغو سفر بهدلیل عدم صدور روادید توسط وزارتخانههای خارجی، لغو شدن سفر بهدلیل حد نصاب نرسیدن تور، لغو شدن پرواز، عدم انجام سفر بهدلیل لغو شدن محل اقامت و نیز مفقود شدن بار همراه گردشگر میشود.»
این مقام مسئول در تشریح بیمههای اختیاری مبتنیبر شیوه نامه ابلاغی نیز گفت: «در این نوع از بیمه، شرکت یا دفتر خدمات سیاحتی و گردشگری موظف است علاوهبر انجام پوشش بیمه اجباری گردشگران، اطلاعرسانی و هماهنگیهای لازم را درخصوص انتخاب یا عدم انتخاب آگاهانه پوششهای بیمهای اختیاری شامل موارد تعیین شده ازسوی گردشگران بهعمل آورد.
وی تصریح کرد: «پرداخت هزینههای مربوط به مواردی همچون فوریتهای دندانپزشکی، تاخیر در ارسال بار و چمدان گردشگر، انتقال به نزدیکترین مرکز درمانی، سرقت یا مفقود شدن مدارک مسافرتی گردشگر و غیره مشمول بیمه اختیاری گردشگران میشود. از اینرو شرکتها و دفاتر خدمات سیاحتی و گردشگری در انتخاب شرکتهای بیمهگر مختار بوده و میتوانند طبق ضوابط و مقررات نسبت به انعقاد قرارداد با شرکتهای بیمه دارای مجوز رسمی از بیمه مرکزی اقدام کنند.»
رحمانیموحد با اشاره به مبنای قانونی شیوهنامه مذکور گفت: «این اقدام به استناد ماده 30 آییننامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی، سیاحتی، جهانگردی و زیارتی مصوب سال80 و درراستای اجرایی شدن ماده7 آییننامه شماره81 مصوب شورایعالی بیمه به تاریخ سال91 و در چارچوب مفاد قانون بیمه انجام گرفته است.»
معاون گردشگری میراث فرهنگی در تشریح ابعاد این نوع بیمه گفت: «بیمههای اجباری و تکلیفی به آن دسته از بیمههایی گفته میشود که شرکت، دفتر خدمات سیاحتی و گردشگری مکلف است به هنگام تنظیم برنامه سفر بهعنوان بخشی از اجزای اصلی بستههای سفر، پیشبینیهای لازم را برای پوشش هزینه گردشگران داخلی و خروجی بهعمل آورد.»
رحمانیموحد اضافه کرد: «پیشبینیهای مورد نظر مشمول هزینههای جانی ناشی از سفر همانند نقص عضو، دیه فوت، از کار افتادگی دائم و هزینههای پزشکی(بستری) بر اثر فعالیت مربوط به تور، لغو سفر بهدلیل عدم صدور روادید توسط وزارتخانههای خارجی، لغو شدن سفر بهدلیل حد نصاب نرسیدن تور، لغو شدن پرواز، عدم انجام سفر بهدلیل لغو شدن محل اقامت و نیز مفقود شدن بار همراه گردشگر میشود.»
این مقام مسئول در تشریح بیمههای اختیاری مبتنیبر شیوه نامه ابلاغی نیز گفت: «در این نوع از بیمه، شرکت یا دفتر خدمات سیاحتی و گردشگری موظف است علاوهبر انجام پوشش بیمه اجباری گردشگران، اطلاعرسانی و هماهنگیهای لازم را درخصوص انتخاب یا عدم انتخاب آگاهانه پوششهای بیمهای اختیاری شامل موارد تعیین شده ازسوی گردشگران بهعمل آورد.
وی تصریح کرد: «پرداخت هزینههای مربوط به مواردی همچون فوریتهای دندانپزشکی، تاخیر در ارسال بار و چمدان گردشگر، انتقال به نزدیکترین مرکز درمانی، سرقت یا مفقود شدن مدارک مسافرتی گردشگر و غیره مشمول بیمه اختیاری گردشگران میشود. از اینرو شرکتها و دفاتر خدمات سیاحتی و گردشگری در انتخاب شرکتهای بیمهگر مختار بوده و میتوانند طبق ضوابط و مقررات نسبت به انعقاد قرارداد با شرکتهای بیمه دارای مجوز رسمی از بیمه مرکزی اقدام کنند.»
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد