واکنش صریح رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به حاشیههای یک خبر:
صحبتهای چند روز گذشته رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره مشکلات مالی بیمارستانهای تحت پوشش این دانشگاه به دلیل تاخیرهای چندین ماهه بیمهها در پرداخت مطالبات، واکنشهای متفاوتی را در برخی رسانهها به دنبال داشت؛ دکتر علی جعفریان در واکنش به این اظهارات، ضمن تشریح روند اقدامات درمانی در مجموعه این دانشگاه، گفت: شرایط فعلی بیمارستانها، واقعیتی است که وجود دارد و تعجب میکنم از اینکه برخی افراد نسبت به این واقعیت، نگاه سیاسی دارند و میخواهند آن را به عنوان نقطه ضعفی در عملکرد دولت جلوه دهند.
"درمان" در بیمارستانها متوقف نشده است
10 March 2017 ساعت: 17:3
10 March 2017 ساعت: 17:3
صحبتهای چند روز گذشته رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره مشکلات مالی بیمارستانهای تحت پوشش این دانشگاه به دلیل تاخیرهای چندین ماهه بیمهها در پرداخت مطالبات، واکنشهای متفاوتی را در برخی رسانهها به دنبال داشت؛ دکتر علی جعفریان در واکنش به این اظهارات، ضمن تشریح روند اقدامات درمانی در مجموعه این دانشگاه، گفت: شرایط فعلی بیمارستانها، واقعیتی است که وجود دارد و تعجب میکنم از اینکه برخی افراد نسبت به این واقعیت، نگاه سیاسی دارند و میخواهند آن را به عنوان نقطه ضعفی در عملکرد دولت جلوه دهند.
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از ایسنا، علی جعفریان ابتدا به موضوع بدهی بیمههای پایه به بیمارستانهای دولتی اشاره کرد و گفت: با پیگیری وزارت بهداشت قرار شده دولت منابع بیمه سلامت ایرانیان را تا سقف ۳۰۰۰ میلیارد تومان تامین کند که ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن طی دو روز گذشته در گردش بوده و فکر میکنم تا شنبه به دانشگاهها خواهد رسید. در عین حال ۲۰۰۰ میلیارد هم برای هفته آینده پرداخت میکنند.
وی افزود: بنابراین با منابعی که از طریق حمایت دولت برای بیمه سلامت ایرانیان تامین شده است، احتمالا تا پایان اسفند ماه میتوانیم یکچهارم بدهیهای دارویی، تجهیزاتی و قسمتی از بدهیهای پرسنلیمان را پرداخت کنیم. بر این اساس فکر میکنم شرایط کاری بهتری را با شرکتهای دارویی و تجهیزاتی پیدا کنیم و چرخه تامینمان فراهم شود.
"درمان" در بیمارستانها متوقف نشده است
جعفریان در ادامه صحبتهایش به اظهارات چند روز گذشته خود درباره مشکلات مالی بیمارستانها به دلیل عمل نکردن بیمهها به تعهداتشان و همچنین نحوه انعکاس این خبر در برخی رسانهها اشاره و اظهار کرد: متاسفانه آنچه که برخی از سایتهای خبری در این باره نوشتند، خلاف مطالبی بود که من در مصاحبه با ایسنا گفته بودم و آنها موضوع را به نحوی دیگر جلوه دادند. ما اصلا نگفتیم که درمانها را متوقف کردهایم؛ چراکه اگر قرار بود درمانها را متوقف کنیم، اکنون مردم در بیمارستانها بستری نبودند.
وی تصریح کرد: ما فقط درباره توقف درمانهایی صحبت کردیم که نیازمند تجهیزات گرانقیمت است و در عین حال فوریتی هم برای انجام آنها وجود ندارد. به عنوان مثال اقدام درمانی برای آرتروز مزمنی که پنج سال در فرد وجود داشته و حالا قرار است بیمار مفصلش را تعویض کند، از این نوع است؛ چراکه این فرد میتواند سه ماه دیگر هم صبر کند و سپس تعویض مفصلش را انجام دهد و چنین اقدامی فوریت نداشته و با سلامت فرد هم ارتباطی ندارد.
برخی میخواهند با نگاه سیاسی از دولت نقطه ضعف بگیرند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه به هر حال شرایط فعلی بیمارستانها، واقعیتی است که وجود دارد، گفت: تعجب میکنم از اینکه برخی افراد نسبت به این واقعیت، نگاه سیاسی دارند و میخواهند آن را به عنوان نقطه ضعفی در عملکرد دولت جلوه دهند. باید توجه کرد که در هیچ سیستم بهداشتی و درمانی در دنیا تمام درمانهایی که مردم متقاضی آن هستند، در همان زمانی که میخواهند ارائه نمیشوند و فقط درمانهای اورژانس به سرعت انجام میشوند که این کار در کشور ما هم اتفاق میافتد.
بحث "کیفیت خدمات" و "نوبت دهی" در همه سیستم های درمانی وجود دارد
جعفریان با بیان اینکه تقریبا در همه سیستمهای بهداشتی و درمانی دنیا دو مبحث کیفیت خدمات و نوبتدهی وجود دارد، افزود: چه در مدلهای بهداشت و درمان کشورهای انگلیس و کانادا که طب در یک سیستم کاملا دولتی ارائه میشود و چه در کشورهایی چون عراق که بیمهای در آن وجود ندارد و درمان رایگان و البته با کیفیت پایینتر است، دو مشکل کیفیت و محدوده خدمتهای ارائه و نوبت دهی وجود دارد. بنابراین وقتی میخواهیم هزینههای حداقلی برای چنین درمانهایی از سوی بیمهها پرداخت شود، مردم یا باید در نوبت بمانند، یا کیفیت خدمات کاهش مییابد و یا بسته خدمتی شامل همه خدمات نیست.
درمانهای ضروری به صورت روزمره در بیمارستانها ارائه میشوند
وی افزود: آنچه که من در مصاحبه ام مطرح کردم و در حال حاضر هم بر آن تاکید میکنم، این است که ما وقتی نتوانیم تجهیزات مورد نیازمان را تامین کنیم، نمی توانیم درمان مناسبی هم ارائه دهیم. حال این موضوع به هیچوجه به درمانهایی که به صورت روزمره ارائه میدهیم، ارتباط پیدا نمیکند، کمااینکه در حال حاضر در بیمارستانهای ما خدمات اورژانسی و ضروری به صورت روزمره ارائه میشوند؛ به این معنی که مثلا بیمار سرطانی نه تنها در نوبت عمل نمیماند، بلکه همه اقدامات درمانی به طور کامل برایش انجام میشود. باید بدانید که این مساله چیزی نیست که من ادعا کنم، بلکه مردم در بیمارستانها هستند و اگر خدمات ارائه نمیشد که صدای مردم در میآمد.
جعفریان با بیان اینکه متاسفانه برخی از رسانهها این گفتههای بنده را به شکل دیگری انعکاس دادند و نوشتند بیمارستانهای ما فقط به بیماران آمبولانسی خدمات ارائه میکنند، افزود: چنین حرفی یک نوع دروغ آشکار است، نه منطقی پشت آن است و نه چنین حرفی واقعیت دارد. آنچه که من گفتم مشکلمان با تجهیزات پزشکی گرانقیمت برای درمانهای خاص غیرضروری بود. یعنی درمانهایی که بیشتر به بحث کیفیت زندگی بازمیگردد و امکان نوبتدهی در آن وجود دارد.
وی همچنین اظهار کرد: برخی آقایان میگویند چرا ما در بهداشت و درمان مانند برخی کشورها عمل نمیکنیم؟ این درحالیست که در سیستمهای بهداشت و درمان کشورهایی مانند کانادا اگر قرار باشد بیمار برای خدمات هزینه پرداخت نکند، برای دریافت خدمتی مانند تصویربرداری یا ویزیت پزشک خانواده باید یک تا شش ماه در نوبت باشد، مگر اینکه به صورت اورژانس به بیمارستان مراجعه کنند.
بدهی ۸۰۰ میلیاردی بیمهها به علوم پزشکی تهران
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: خوشبختانه در کشور ما هیچ یک از این چالشها وجود ندارد و ما علیرغم اینکه هنوز بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان مطالبه از بیمهها داریم و تامین اجتماعی هم از اردیبهشت ماه هیچ پرداختی نداشته، اما با حداکثر توان به مردم خدمت ارائه میکنیم.
جعفریان افزود: تنها کاری که سازمان تامین اجتماعی انجام داد، تسویه مطالبات شهریور ماه ۹۴ بود. از طرفی با حمایتی که دولت از بیمه سلامت ایرانیان انجام میدهد، به نظر میآید که پرداختیهایشان وارد سال ۹۵ میشود و ما میتوانیم چندین ماه از مطالباتی را که از بیمه سلامت داریم، دریافت کنیم که با این اقدام حجم مطالباتمان کمتر میشود، بیمارستانها با شرایط بهتری فعالیت میکنند و در عین حال پرداختهای پرسنلیمان را هم انجام میدهیم.
وی در پاسخ به برخی اظهارات که مشکلات بیمارستان ها را به طرح تحول نظام سلامت نسبت میدهند، گفت: اینکه این موضوع را به طرح تحول نظام سلامت نسبت میدهند، درست نیست. گاهی این سوال پیش میآید که اگر شما پول تجهیزات ندارید، چرا بیمار خودش برای خرید تجهیزات مورد نیازش اقدام نکند؟ باید گفت که اگر قرار باشد بیمار خودش برای خرید تجهیزات پزشکی اقدام کند، تمام اقدامات مثبتی که در حوزه تجهیزات پزشکی اتفاق افتاده و منجر به کاهش قیمت تجهیزات پزشکی شده است، از بین میرود؛ چراکه بیمار نمیتواند قیمت رسمی را کشف کند و قیمت تجهیزات بدون هیچ حساب و کتابی دوباره افزایش مییابد.
صرفه جویی ۵۰درصدی در هزینه تجهیزات پزشکی
جعفریان با بیان اینکه در حال حاضر از آنجایی که بیمارستانها موظفند تجهیزات پزشکی را به صورت شناسنامهدار و با قیمت مصوب بخرند، قیمت تجهیزات پایین است، افزود: باید توجه کرد که در قالب طرح تحول نظام سلامت، شاهد صرفه جویی ۵۰ درصدی در هزینههای تجهیزات پزشکی بودیم. همچنین به طور متوسط قیمت تجهیزات پزشکی به میزان ۳۰ درصد کاهش یافت و حتی در برخی تجهیزات خاص مانند استنتهای قلبی، قیمت نصف شده است.
وی تاکید کرد: حال اگر قرار باشد دوباره بیماران را بفرستیم تا خودشان تجهیزات تهیه کنند، مجددا قیمت تجهیزات در بازار آزاد همان چیزی که در گذشته بود، میشود و این هم به ملت و هم به دولت ضرر میرساند. بنابراین اتفاقی نمیافتد اگر کسی که قرار است مفصلش را عوض کند، سه ماه صبر کند و بعد این کار را انجام دهد؛ کما اینکه این موضوع از ابتدا در ساز و کار طرح تحول سلامت هم دیده شده بود و در چنین درمانهایی سقف تعداد گذاشته بودند. یعنی بررسی میکنند که یک بیمارستان در یکسال چقدر تعویض مفصل انجام داده است و میگویند در سال بعد هم همین تعداد را انجام بدهد. حال اگر میزان مراجعات افزایش یافت، بیماران در نوبت میمانند یا در بیمارستانهای دیگر خدمت میگیرند.
جعفریان افزود: این موضوع چیزی نیست که در ایران یا در طرح تحول سلامت ابداع شده باشد، بلکه در همه سیستمهای بهداشت و درمان با مدل بیمه عمومی یا بیمههای همگانی دولتی، وجود دارد و مساله نوبت دهی یکی از اقداماتشان است. بنابراین اتفاقی نیست که خاص کشور ما باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا بالانس هزینه در بخش سلامت با منابعی که برایش وجود دارد، مثبت نیست، گفت: یعنی حتی در کشورهای پیشرفتهای که ۱۸ درصد تولید ناخالص ملیشان را صرف هزینههای درمانی و سلامت میکنند هم نیازهایی وجود دارد که نمیتوانند منابع آن را تامین کنند. در کشور ما که این سهم بسیار کمتر است هم این موضوع وجود دارد. بنابراین امکان اینکه دولت همه هزینههای درمانی را برای همه درمانها و برای همه افراد تامین کند، در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. بنابراین آنها یک بسته پایهای را تعریف میکنند و میگویند ما برای همه افراد تا این حد از درمان را پوشش میدهیم و اگر کسی سرویس بیشتری خواست، یا از بیمههای تکمیلی استفاده میکند یا هزینه آن را پرداخت میکند.
جعفریان ادامه داد: بهداشت و درمان کشور ما با اجرای طرح تحول نظام سلامت یک پله جلوتر رفته است. به طوریکه برای بسیاری از درمانهای سخت و سنگین هم منابعی را پذیرفته است. حال برخی میگویند شما درمان بیحساب و کتاب میکنید یا تقاضای القایی دارید. من نمیگویم که میزان تقاضای القایی صفر است، اما دوستان بیایند بررسی کنند و بگویند کدام یک از خدمات ما تقاضای القایی است. اگر کسی میخواهد این موضوع را بررسی کند، ما آماده هستیم که بیایند ببینند بیمارانی که ما با ضریب اشغال ۹۱ یا ۹۲ درصد بستری میکنیم، چطور بیمارانی هستند. بعد اگر دیدند بیماری به اشتباه بستری شده، اعلام کنند که تقاضای القایی است.
بیمارانی که پشت در میمانند
وی ادامه داد: در حال حاضر حجم مراجعات ما به گونهای است که اصلا امکان تقاضای القایی وجود ندارد. یعنی ما با مراجعاتی مواجهیم که بستریشان ضروری است، اما به دلیل شلوغی بیمارستانها پشت در میمانند. البته دلیل مراجعه مردم به بخش دولتی این است که اولا هزینههای درمان در بیمارستانهای دولتی کاهش یافته و دوما علیرغم همه سیاهنماییها و تبلیغات منفی که انجام میشود، مردم به بخش دولتی اعتماد دارند.
برخی دم از شفافیت میزنند، اما از شفاف شدن خوششان نمیآید
جعفریان با بیان اینکه اکنون بیشتر بیمارستانهای ما با حداکثر ظرفیت تخت بستری و اتاق عمل کار میکنند، تصریح کرد: همه دم از شفافسازی میزنند، اما وقتی موضوعات شفاف میشود خوششان نمیآید، اما واقعیت این است که اگر افرادی که مسوول تامین هزینههای درمان مردم هستند، یعنی بیمهها تکلیفشان را ادا نکنند، ما در ارائه خدمت دچار مشکل میشویم و اگر دچار مساله شویم راهش این است که درمانهایی که ضروری نیست را با فاصه انجام دهیم.
ظرفیت ما برای پاسخ به نیازهای درمانی تهران کافی نیست
وی تاکید کرد: البته از طرفی بحث ظرفیتهای بیمارستانها هم وجود دارد. یعنی اگر همه منابع هم وجود داشته باشد، ما تعداد مشخصی تخت بستری و اتاق عمل داریم؛ به طوریکه هم اکنون هم صرف نظر از وجود منابع و تجهیزات، به نوعی نوبت دهی وجود دارد؛ چراکه ظرفیت و زیرساختی داریم که برای پاسخ به نیازهای درمانی شهر تهران کافی نیست. به عنوان مثال در حال حاضر هم تختهای بیمارستانیمان در شهر تهران کم است و مردم در نوبت هستند.
تهران ۴۰۰۰ تخت بیمارستانی دارد
جعفریان ادامه داد: این موضوع را که چرا طی ۲۰ سال گذشته کسی در کشور به فکر بیمارستانسازی نبوده را نمیشود از این دولت سوال کرد. چون این دولت تلاش میکند که تخت اضافه کند. اکنون بیش از ۱۰ سال است که تعداد تختهای بیمارستانی تهران ۴۰۰۰ تخت است و همه ما میدانیم که این میزان برایمان کم است و به همین دلیلی ضریب اشغالمان همیشه بالا است.
وی در این راستا افزود: بنابراین با این شرایط درمان مردم انجام میشود، اما وقتی از نظر منابع مشکل داریم، آن بخش از درمان که تابع تجهیزات گرانقیمت بوده و انجامش ضروری نیست و قابل به تعویق انداختن است را میتوانیم بعدا انجام دهیم. در عین حال امیدوارم با حمایتهایی که برای تامین منابع بیمه سلامت از سوی دولت انجام شد، بدهی انباشته را به شرکتها پرداخت کنیم و شرکتها هم همراهیشان را ادامه دهند و نامهنگاری نکنند که ما نمیتوانیم تجهیزات تامین کنیم. جعفریان با بیان اینکه البته دانشگاه علوم پزشکی تهران از نظر پرداخت به شرکتهای دارویی و تجهیزاتی جزو سه دانشگاه اول در کشور است، افزود: مطالبات حوزه دارو را تا اردیبهشت ماه و مطالبات شرکت های تجهیزاتی را تا تیر و مرداد ۹۵ پرداخت کردیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه با وجود مشکلات، تا اواخر بهمن ماه هیچ حرفی نزدیم، گفت: چراکه با منابع خودمان این مشکلات را جبران میکردیم، اما در اسفند به دلیل اینکه هیچ دریافتی از بیمه نداشتیم با مشکلاتی مواجه شدیم. باید توجه کرد که سازمان تامین اجتماعی حدود ۴۷۵ میلیارد تومان به ما بدهکار است و آخرین پرداختش اردیبهشت ۹۵ بوده و آنچه هم که اخیرا از سوی این سازمان پرداخت شد، بدهی شهریور ۹۴ بود. بدهی بیمه سلامت ایرانیان هم به دانشگاه علوم پزشکی تهران ۳۱۸ میلیارد تومان است که بیش از نصف آن با عددی که شنبه به ما میرسد، پرداخت میشود. حتی اگر مطالبات تامین اجتماعی با همان تاخیر دو یا سه ماه پرداخت شده بود، باز هم مشکلی نداشتیم و همه چیزمان هم به روال عادی بود.
با مردم روراست باشیم
وی تاکید کرد: البته ما متوجه مشکلات اقتصادی کل کشور هستیم، اما از طرفی وقتی از ما خواسته میشود که سرویس درست ارائه دهیم، وقتی منابع نداشته باشیم آن سرویس مختل میشود. نگفتن این موضوع هم چیزی را حل نمیکند و سیاسی کردن آن هم دردی را دوا نمیکند. اگر هدف ما ارائه خدمت به مردم است و میدانیم در چه شرایطی هستیم، باید با مردم هم روراست باشیم. اگر مردم به بیمارستان ما برای انجام عمل پروتز مراجعه میکنند و ما برای دو ماه بعد به آنها نوبت میدهیم، باید بدانند که دلیل این موضوع چیست. در مجموع وقتی در امر درمان از بیمههای عمومی استفاده میکنیم، مسالهای مانند نوبتدهی قابل انتظار است.
وی افزود: بنابراین با منابعی که از طریق حمایت دولت برای بیمه سلامت ایرانیان تامین شده است، احتمالا تا پایان اسفند ماه میتوانیم یکچهارم بدهیهای دارویی، تجهیزاتی و قسمتی از بدهیهای پرسنلیمان را پرداخت کنیم. بر این اساس فکر میکنم شرایط کاری بهتری را با شرکتهای دارویی و تجهیزاتی پیدا کنیم و چرخه تامینمان فراهم شود.
"درمان" در بیمارستانها متوقف نشده است
جعفریان در ادامه صحبتهایش به اظهارات چند روز گذشته خود درباره مشکلات مالی بیمارستانها به دلیل عمل نکردن بیمهها به تعهداتشان و همچنین نحوه انعکاس این خبر در برخی رسانهها اشاره و اظهار کرد: متاسفانه آنچه که برخی از سایتهای خبری در این باره نوشتند، خلاف مطالبی بود که من در مصاحبه با ایسنا گفته بودم و آنها موضوع را به نحوی دیگر جلوه دادند. ما اصلا نگفتیم که درمانها را متوقف کردهایم؛ چراکه اگر قرار بود درمانها را متوقف کنیم، اکنون مردم در بیمارستانها بستری نبودند.
وی تصریح کرد: ما فقط درباره توقف درمانهایی صحبت کردیم که نیازمند تجهیزات گرانقیمت است و در عین حال فوریتی هم برای انجام آنها وجود ندارد. به عنوان مثال اقدام درمانی برای آرتروز مزمنی که پنج سال در فرد وجود داشته و حالا قرار است بیمار مفصلش را تعویض کند، از این نوع است؛ چراکه این فرد میتواند سه ماه دیگر هم صبر کند و سپس تعویض مفصلش را انجام دهد و چنین اقدامی فوریت نداشته و با سلامت فرد هم ارتباطی ندارد.
برخی میخواهند با نگاه سیاسی از دولت نقطه ضعف بگیرند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه به هر حال شرایط فعلی بیمارستانها، واقعیتی است که وجود دارد، گفت: تعجب میکنم از اینکه برخی افراد نسبت به این واقعیت، نگاه سیاسی دارند و میخواهند آن را به عنوان نقطه ضعفی در عملکرد دولت جلوه دهند. باید توجه کرد که در هیچ سیستم بهداشتی و درمانی در دنیا تمام درمانهایی که مردم متقاضی آن هستند، در همان زمانی که میخواهند ارائه نمیشوند و فقط درمانهای اورژانس به سرعت انجام میشوند که این کار در کشور ما هم اتفاق میافتد.
بحث "کیفیت خدمات" و "نوبت دهی" در همه سیستم های درمانی وجود دارد
جعفریان با بیان اینکه تقریبا در همه سیستمهای بهداشتی و درمانی دنیا دو مبحث کیفیت خدمات و نوبتدهی وجود دارد، افزود: چه در مدلهای بهداشت و درمان کشورهای انگلیس و کانادا که طب در یک سیستم کاملا دولتی ارائه میشود و چه در کشورهایی چون عراق که بیمهای در آن وجود ندارد و درمان رایگان و البته با کیفیت پایینتر است، دو مشکل کیفیت و محدوده خدمتهای ارائه و نوبت دهی وجود دارد. بنابراین وقتی میخواهیم هزینههای حداقلی برای چنین درمانهایی از سوی بیمهها پرداخت شود، مردم یا باید در نوبت بمانند، یا کیفیت خدمات کاهش مییابد و یا بسته خدمتی شامل همه خدمات نیست.
درمانهای ضروری به صورت روزمره در بیمارستانها ارائه میشوند
وی افزود: آنچه که من در مصاحبه ام مطرح کردم و در حال حاضر هم بر آن تاکید میکنم، این است که ما وقتی نتوانیم تجهیزات مورد نیازمان را تامین کنیم، نمی توانیم درمان مناسبی هم ارائه دهیم. حال این موضوع به هیچوجه به درمانهایی که به صورت روزمره ارائه میدهیم، ارتباط پیدا نمیکند، کمااینکه در حال حاضر در بیمارستانهای ما خدمات اورژانسی و ضروری به صورت روزمره ارائه میشوند؛ به این معنی که مثلا بیمار سرطانی نه تنها در نوبت عمل نمیماند، بلکه همه اقدامات درمانی به طور کامل برایش انجام میشود. باید بدانید که این مساله چیزی نیست که من ادعا کنم، بلکه مردم در بیمارستانها هستند و اگر خدمات ارائه نمیشد که صدای مردم در میآمد.
جعفریان با بیان اینکه متاسفانه برخی از رسانهها این گفتههای بنده را به شکل دیگری انعکاس دادند و نوشتند بیمارستانهای ما فقط به بیماران آمبولانسی خدمات ارائه میکنند، افزود: چنین حرفی یک نوع دروغ آشکار است، نه منطقی پشت آن است و نه چنین حرفی واقعیت دارد. آنچه که من گفتم مشکلمان با تجهیزات پزشکی گرانقیمت برای درمانهای خاص غیرضروری بود. یعنی درمانهایی که بیشتر به بحث کیفیت زندگی بازمیگردد و امکان نوبتدهی در آن وجود دارد.
وی همچنین اظهار کرد: برخی آقایان میگویند چرا ما در بهداشت و درمان مانند برخی کشورها عمل نمیکنیم؟ این درحالیست که در سیستمهای بهداشت و درمان کشورهایی مانند کانادا اگر قرار باشد بیمار برای خدمات هزینه پرداخت نکند، برای دریافت خدمتی مانند تصویربرداری یا ویزیت پزشک خانواده باید یک تا شش ماه در نوبت باشد، مگر اینکه به صورت اورژانس به بیمارستان مراجعه کنند.
بدهی ۸۰۰ میلیاردی بیمهها به علوم پزشکی تهران
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: خوشبختانه در کشور ما هیچ یک از این چالشها وجود ندارد و ما علیرغم اینکه هنوز بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان مطالبه از بیمهها داریم و تامین اجتماعی هم از اردیبهشت ماه هیچ پرداختی نداشته، اما با حداکثر توان به مردم خدمت ارائه میکنیم.
جعفریان افزود: تنها کاری که سازمان تامین اجتماعی انجام داد، تسویه مطالبات شهریور ماه ۹۴ بود. از طرفی با حمایتی که دولت از بیمه سلامت ایرانیان انجام میدهد، به نظر میآید که پرداختیهایشان وارد سال ۹۵ میشود و ما میتوانیم چندین ماه از مطالباتی را که از بیمه سلامت داریم، دریافت کنیم که با این اقدام حجم مطالباتمان کمتر میشود، بیمارستانها با شرایط بهتری فعالیت میکنند و در عین حال پرداختهای پرسنلیمان را هم انجام میدهیم.
وی در پاسخ به برخی اظهارات که مشکلات بیمارستان ها را به طرح تحول نظام سلامت نسبت میدهند، گفت: اینکه این موضوع را به طرح تحول نظام سلامت نسبت میدهند، درست نیست. گاهی این سوال پیش میآید که اگر شما پول تجهیزات ندارید، چرا بیمار خودش برای خرید تجهیزات مورد نیازش اقدام نکند؟ باید گفت که اگر قرار باشد بیمار خودش برای خرید تجهیزات پزشکی اقدام کند، تمام اقدامات مثبتی که در حوزه تجهیزات پزشکی اتفاق افتاده و منجر به کاهش قیمت تجهیزات پزشکی شده است، از بین میرود؛ چراکه بیمار نمیتواند قیمت رسمی را کشف کند و قیمت تجهیزات بدون هیچ حساب و کتابی دوباره افزایش مییابد.
صرفه جویی ۵۰درصدی در هزینه تجهیزات پزشکی
جعفریان با بیان اینکه در حال حاضر از آنجایی که بیمارستانها موظفند تجهیزات پزشکی را به صورت شناسنامهدار و با قیمت مصوب بخرند، قیمت تجهیزات پایین است، افزود: باید توجه کرد که در قالب طرح تحول نظام سلامت، شاهد صرفه جویی ۵۰ درصدی در هزینههای تجهیزات پزشکی بودیم. همچنین به طور متوسط قیمت تجهیزات پزشکی به میزان ۳۰ درصد کاهش یافت و حتی در برخی تجهیزات خاص مانند استنتهای قلبی، قیمت نصف شده است.
وی تاکید کرد: حال اگر قرار باشد دوباره بیماران را بفرستیم تا خودشان تجهیزات تهیه کنند، مجددا قیمت تجهیزات در بازار آزاد همان چیزی که در گذشته بود، میشود و این هم به ملت و هم به دولت ضرر میرساند. بنابراین اتفاقی نمیافتد اگر کسی که قرار است مفصلش را عوض کند، سه ماه صبر کند و بعد این کار را انجام دهد؛ کما اینکه این موضوع از ابتدا در ساز و کار طرح تحول سلامت هم دیده شده بود و در چنین درمانهایی سقف تعداد گذاشته بودند. یعنی بررسی میکنند که یک بیمارستان در یکسال چقدر تعویض مفصل انجام داده است و میگویند در سال بعد هم همین تعداد را انجام بدهد. حال اگر میزان مراجعات افزایش یافت، بیماران در نوبت میمانند یا در بیمارستانهای دیگر خدمت میگیرند.
جعفریان افزود: این موضوع چیزی نیست که در ایران یا در طرح تحول سلامت ابداع شده باشد، بلکه در همه سیستمهای بهداشت و درمان با مدل بیمه عمومی یا بیمههای همگانی دولتی، وجود دارد و مساله نوبت دهی یکی از اقداماتشان است. بنابراین اتفاقی نیست که خاص کشور ما باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا بالانس هزینه در بخش سلامت با منابعی که برایش وجود دارد، مثبت نیست، گفت: یعنی حتی در کشورهای پیشرفتهای که ۱۸ درصد تولید ناخالص ملیشان را صرف هزینههای درمانی و سلامت میکنند هم نیازهایی وجود دارد که نمیتوانند منابع آن را تامین کنند. در کشور ما که این سهم بسیار کمتر است هم این موضوع وجود دارد. بنابراین امکان اینکه دولت همه هزینههای درمانی را برای همه درمانها و برای همه افراد تامین کند، در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. بنابراین آنها یک بسته پایهای را تعریف میکنند و میگویند ما برای همه افراد تا این حد از درمان را پوشش میدهیم و اگر کسی سرویس بیشتری خواست، یا از بیمههای تکمیلی استفاده میکند یا هزینه آن را پرداخت میکند.
جعفریان ادامه داد: بهداشت و درمان کشور ما با اجرای طرح تحول نظام سلامت یک پله جلوتر رفته است. به طوریکه برای بسیاری از درمانهای سخت و سنگین هم منابعی را پذیرفته است. حال برخی میگویند شما درمان بیحساب و کتاب میکنید یا تقاضای القایی دارید. من نمیگویم که میزان تقاضای القایی صفر است، اما دوستان بیایند بررسی کنند و بگویند کدام یک از خدمات ما تقاضای القایی است. اگر کسی میخواهد این موضوع را بررسی کند، ما آماده هستیم که بیایند ببینند بیمارانی که ما با ضریب اشغال ۹۱ یا ۹۲ درصد بستری میکنیم، چطور بیمارانی هستند. بعد اگر دیدند بیماری به اشتباه بستری شده، اعلام کنند که تقاضای القایی است.
بیمارانی که پشت در میمانند
وی ادامه داد: در حال حاضر حجم مراجعات ما به گونهای است که اصلا امکان تقاضای القایی وجود ندارد. یعنی ما با مراجعاتی مواجهیم که بستریشان ضروری است، اما به دلیل شلوغی بیمارستانها پشت در میمانند. البته دلیل مراجعه مردم به بخش دولتی این است که اولا هزینههای درمان در بیمارستانهای دولتی کاهش یافته و دوما علیرغم همه سیاهنماییها و تبلیغات منفی که انجام میشود، مردم به بخش دولتی اعتماد دارند.
برخی دم از شفافیت میزنند، اما از شفاف شدن خوششان نمیآید
جعفریان با بیان اینکه اکنون بیشتر بیمارستانهای ما با حداکثر ظرفیت تخت بستری و اتاق عمل کار میکنند، تصریح کرد: همه دم از شفافسازی میزنند، اما وقتی موضوعات شفاف میشود خوششان نمیآید، اما واقعیت این است که اگر افرادی که مسوول تامین هزینههای درمان مردم هستند، یعنی بیمهها تکلیفشان را ادا نکنند، ما در ارائه خدمت دچار مشکل میشویم و اگر دچار مساله شویم راهش این است که درمانهایی که ضروری نیست را با فاصه انجام دهیم.
ظرفیت ما برای پاسخ به نیازهای درمانی تهران کافی نیست
وی تاکید کرد: البته از طرفی بحث ظرفیتهای بیمارستانها هم وجود دارد. یعنی اگر همه منابع هم وجود داشته باشد، ما تعداد مشخصی تخت بستری و اتاق عمل داریم؛ به طوریکه هم اکنون هم صرف نظر از وجود منابع و تجهیزات، به نوعی نوبت دهی وجود دارد؛ چراکه ظرفیت و زیرساختی داریم که برای پاسخ به نیازهای درمانی شهر تهران کافی نیست. به عنوان مثال در حال حاضر هم تختهای بیمارستانیمان در شهر تهران کم است و مردم در نوبت هستند.
تهران ۴۰۰۰ تخت بیمارستانی دارد
جعفریان ادامه داد: این موضوع را که چرا طی ۲۰ سال گذشته کسی در کشور به فکر بیمارستانسازی نبوده را نمیشود از این دولت سوال کرد. چون این دولت تلاش میکند که تخت اضافه کند. اکنون بیش از ۱۰ سال است که تعداد تختهای بیمارستانی تهران ۴۰۰۰ تخت است و همه ما میدانیم که این میزان برایمان کم است و به همین دلیلی ضریب اشغالمان همیشه بالا است.
وی در این راستا افزود: بنابراین با این شرایط درمان مردم انجام میشود، اما وقتی از نظر منابع مشکل داریم، آن بخش از درمان که تابع تجهیزات گرانقیمت بوده و انجامش ضروری نیست و قابل به تعویق انداختن است را میتوانیم بعدا انجام دهیم. در عین حال امیدوارم با حمایتهایی که برای تامین منابع بیمه سلامت از سوی دولت انجام شد، بدهی انباشته را به شرکتها پرداخت کنیم و شرکتها هم همراهیشان را ادامه دهند و نامهنگاری نکنند که ما نمیتوانیم تجهیزات تامین کنیم. جعفریان با بیان اینکه البته دانشگاه علوم پزشکی تهران از نظر پرداخت به شرکتهای دارویی و تجهیزاتی جزو سه دانشگاه اول در کشور است، افزود: مطالبات حوزه دارو را تا اردیبهشت ماه و مطالبات شرکت های تجهیزاتی را تا تیر و مرداد ۹۵ پرداخت کردیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه با وجود مشکلات، تا اواخر بهمن ماه هیچ حرفی نزدیم، گفت: چراکه با منابع خودمان این مشکلات را جبران میکردیم، اما در اسفند به دلیل اینکه هیچ دریافتی از بیمه نداشتیم با مشکلاتی مواجه شدیم. باید توجه کرد که سازمان تامین اجتماعی حدود ۴۷۵ میلیارد تومان به ما بدهکار است و آخرین پرداختش اردیبهشت ۹۵ بوده و آنچه هم که اخیرا از سوی این سازمان پرداخت شد، بدهی شهریور ۹۴ بود. بدهی بیمه سلامت ایرانیان هم به دانشگاه علوم پزشکی تهران ۳۱۸ میلیارد تومان است که بیش از نصف آن با عددی که شنبه به ما میرسد، پرداخت میشود. حتی اگر مطالبات تامین اجتماعی با همان تاخیر دو یا سه ماه پرداخت شده بود، باز هم مشکلی نداشتیم و همه چیزمان هم به روال عادی بود.
با مردم روراست باشیم
وی تاکید کرد: البته ما متوجه مشکلات اقتصادی کل کشور هستیم، اما از طرفی وقتی از ما خواسته میشود که سرویس درست ارائه دهیم، وقتی منابع نداشته باشیم آن سرویس مختل میشود. نگفتن این موضوع هم چیزی را حل نمیکند و سیاسی کردن آن هم دردی را دوا نمیکند. اگر هدف ما ارائه خدمت به مردم است و میدانیم در چه شرایطی هستیم، باید با مردم هم روراست باشیم. اگر مردم به بیمارستان ما برای انجام عمل پروتز مراجعه میکنند و ما برای دو ماه بعد به آنها نوبت میدهیم، باید بدانند که دلیل این موضوع چیست. در مجموع وقتی در امر درمان از بیمههای عمومی استفاده میکنیم، مسالهای مانند نوبتدهی قابل انتظار است.
برچسب ها
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد