دلایل بالا بودن آمار ویزیت سرپایی در ایران
11 February 2017 ساعت: 18:2
11 February 2017 ساعت: 18:2
معاون نظارت و برنامهریزی سازمان نظام پزشکی و مدیرکل نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت درمورد دلایل افزایش تعداد ویزیت بیماران در مطب پزشکان، توضیحاتی ارائه دادند.
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از مهر، محمد جهانگیری در برنامه تلویزیونی «نبض» که جمعه شبها از شبکه خبر روی آنتن میرود، با عنوان این مطلب که ۷ عنصر موثر در ویزیت داریم، گفت: یکی از این عناصر موثر، زمان ویزیت بیمار است.
وی با بیان اینکه ۵ سطح ویزیت داریم، افزود: آنچه در کشور ما مرسوم است سطح یک است که همان گرفتن شرح حال بیمار است که بر اساس آن یک تصمیم ساده گرفته میشود و ۱۰ دقیقه برای آن صرف میشود. در سطح ۲ و ۳ شرح حال بیشتر و سیستم جامعتر میشود و تصمیمگیری برای سطوح بالاتر متفاوتتر میشود.
جهانگیری ادامه داد: در تمام کشورها سطح معاینات با هم متفاوت است چون رکن اصلی درمان در بخش ویزیت صورت میگیرد و ما سه سال است در تلاشیم تا معایناتمان را به سطح استاندارد برسانیم. وی تاکید کرد: رویکرد نظام سلامت در ارائه خدمات سرپایی بسیار موثر است و مردم به دلیل این هزینهها به دردسر میافتند و قادر به پرداخت این هزینهها نیستند.
جهانگیری افزود: در اکثر کشورها پزشکان تمایلی به انجام جراحی ندارند و از طریق ویزیت سرپایی، درآمد کافی به دست میآورند اما در کشور ما پزشکان بیشترین درآمد خود را از طریق جراحی به دست میآورند ازاینرو پزشکان انگیزهای برای ویزیت بیماران سرپایی ندارند.
معاون نظارت و برنامهریزی سازمان نظام پزشکی، گفت: علاوه بر این هزینه منشی، آب و برق و مطب و... نیز وجود دارد پس تا ۱۵ بیمار این هزینهها را تامین میکند و از بیمار پانزدهم به بعد تازه درآمد کسب میکند و این دلیل بیدقتی پزشکان و عجله آنها برای ویزیت بیماران بیشتر است.
محمدرضا میردهقان مدیرکل نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت نیز بهعنوان یکی دیگر از میهمانان این هفته برنامه نبض، گفت: صرف زمان برای ویزت فاکتورهای زیادی دارد، اینکه سطح دسترسی مردم به این متخصصین چقدر است؟ تا پیش از طرح سلامت ما در برخی از استانها پزشک متخصص نداشتیم که همین امر موجب مهاجرت میشد اما در حال حاضر متخصین ما در شهرستانها پخش شدهاند اما باید اذعان داشت که نسبت به استانداردهای جهانی در سطح پایینتری هستیم و حدوداً ۶ برابر کمتر پشک متخصص داریم، ما در حال حاضر از تعداد کم پزشک متخصص رنج میبریم.
وی افزود: بیماران باید خدمات مطلوب و هم اطلاعات جامع و هم دسترسی به یک نظام حقوقی جامع داشته باشند و در حقیقت این از حقوق بیماران بهحساب میآید، در حال حاضر ما پزشک در کشور کم داریم، اینکه تعداد ساعات کار پزشکان کم شود درحال حاضر راه حل مناسبی نیست.
میردهقان ادامه داد: یکی از اشکالات ما تعرفههاست و بخش توسعه و زیرساختهای خدمات سرپایی و کمبود متخصص از دیگر مشکلات ماست، حال باید با کثرت بیماران چکار باید کرد؟ شاید بحث پزشک خانواده راه حل خوبی باشد که امری موضوعی فرهنگی است و در درازمدت جواب میدهد. وی با عنوان این مطلب که در طرح تحول سلامت به بخش سرپایی نیز توجه شده است، گفت: در قالب ۷ هزار مطب، ۶۷۰ کلینیک غیرفعال بهصورت دو شیفت فعال شدند؛ افزایش مراکز درمانی موجب کاهش بار مراجعات شدهاند.
وی با بیان اینکه ۵ سطح ویزیت داریم، افزود: آنچه در کشور ما مرسوم است سطح یک است که همان گرفتن شرح حال بیمار است که بر اساس آن یک تصمیم ساده گرفته میشود و ۱۰ دقیقه برای آن صرف میشود. در سطح ۲ و ۳ شرح حال بیشتر و سیستم جامعتر میشود و تصمیمگیری برای سطوح بالاتر متفاوتتر میشود.
جهانگیری ادامه داد: در تمام کشورها سطح معاینات با هم متفاوت است چون رکن اصلی درمان در بخش ویزیت صورت میگیرد و ما سه سال است در تلاشیم تا معایناتمان را به سطح استاندارد برسانیم. وی تاکید کرد: رویکرد نظام سلامت در ارائه خدمات سرپایی بسیار موثر است و مردم به دلیل این هزینهها به دردسر میافتند و قادر به پرداخت این هزینهها نیستند.
جهانگیری افزود: در اکثر کشورها پزشکان تمایلی به انجام جراحی ندارند و از طریق ویزیت سرپایی، درآمد کافی به دست میآورند اما در کشور ما پزشکان بیشترین درآمد خود را از طریق جراحی به دست میآورند ازاینرو پزشکان انگیزهای برای ویزیت بیماران سرپایی ندارند.
معاون نظارت و برنامهریزی سازمان نظام پزشکی، گفت: علاوه بر این هزینه منشی، آب و برق و مطب و... نیز وجود دارد پس تا ۱۵ بیمار این هزینهها را تامین میکند و از بیمار پانزدهم به بعد تازه درآمد کسب میکند و این دلیل بیدقتی پزشکان و عجله آنها برای ویزیت بیماران بیشتر است.
محمدرضا میردهقان مدیرکل نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت نیز بهعنوان یکی دیگر از میهمانان این هفته برنامه نبض، گفت: صرف زمان برای ویزت فاکتورهای زیادی دارد، اینکه سطح دسترسی مردم به این متخصصین چقدر است؟ تا پیش از طرح سلامت ما در برخی از استانها پزشک متخصص نداشتیم که همین امر موجب مهاجرت میشد اما در حال حاضر متخصین ما در شهرستانها پخش شدهاند اما باید اذعان داشت که نسبت به استانداردهای جهانی در سطح پایینتری هستیم و حدوداً ۶ برابر کمتر پشک متخصص داریم، ما در حال حاضر از تعداد کم پزشک متخصص رنج میبریم.
وی افزود: بیماران باید خدمات مطلوب و هم اطلاعات جامع و هم دسترسی به یک نظام حقوقی جامع داشته باشند و در حقیقت این از حقوق بیماران بهحساب میآید، در حال حاضر ما پزشک در کشور کم داریم، اینکه تعداد ساعات کار پزشکان کم شود درحال حاضر راه حل مناسبی نیست.
میردهقان ادامه داد: یکی از اشکالات ما تعرفههاست و بخش توسعه و زیرساختهای خدمات سرپایی و کمبود متخصص از دیگر مشکلات ماست، حال باید با کثرت بیماران چکار باید کرد؟ شاید بحث پزشک خانواده راه حل خوبی باشد که امری موضوعی فرهنگی است و در درازمدت جواب میدهد. وی با عنوان این مطلب که در طرح تحول سلامت به بخش سرپایی نیز توجه شده است، گفت: در قالب ۷ هزار مطب، ۶۷۰ کلینیک غیرفعال بهصورت دو شیفت فعال شدند؛ افزایش مراکز درمانی موجب کاهش بار مراجعات شدهاند.
برچسب ها
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد