معاون درمان وزیر بهداشت خبر داد:
معاون درمان وزیر بهداشت در تشریح هفت فاز اعتباربخشی جدید بیمارستانها، گفت: فاز ششم اجرای اعتباربخشی در بیمارستانها از دوم بهمن ماه آغاز شده و تا پایان اسفند ادامه دارد.
آغاز ارزیابی ۹۵۰بیمارستان کشور/ نحوه صدور کارنامه برای بیمارستانها
29 January 2017 ساعت: 12:1
29 January 2017 ساعت: 12:1
معاون درمان وزیر بهداشت در تشریح هفت فاز اعتباربخشی جدید بیمارستانها، گفت: فاز ششم اجرای اعتباربخشی در بیمارستانها از دوم بهمن ماه آغاز شده و تا پایان اسفند ادامه دارد.
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از ایسنا، محمد آقاجانی درباره جزئیات نسل سوم اعتباربخشی بیمارستانها، گفت: اجرای فاز نهایی اعتباربخشی به طور رسمی از بهمن ماه ابتدا برای ۶۰ بیمارستان دولتی و خصوصی کشور آغاز شده و ارزیابان حرفهای در سراسر کشور به اولین گروه از بیمارستانها که انتخاب شده بودند، مراجعه و کار اعتباربخشی را به طور رسمی آغاز کردند.
وی با بیان اینکه این عملیات حدود دو ماه ادامه دارد تا همه ۹۵۰ بیمارستان خصوصی، دولتی و عمومی کشور مورد اعتباربخشی قرار گیرند، گفت: بر این اساس بعد از رسیدگی به اعتراضات و نهاییسازی نتایج، کارنامه نهایی برای بیمارستانها صادر میشود. بر این اساس امیدواریم در اردیبهشت ماه سال ۹۶ نتایج رسمی اعتباربخشی کشور که بیمارستانها را به درجات کیفی مختلف تقسیمبندی میکنند، اعلام شود.
معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه صحبتهایش به برخی از چالشهای نسل گذشته اعتباربخشی ملی بیمارستانهای کشور اشاره و اظهار کرد: تعداد زیاد سنجهها، تمرکز بیشتر بر مستند سازی و دور کردن کارکنان از بالین بیماران، فقدان الزامات کیفی برنامه تحول نظام سلامت در اعتباربخشی، سهم پایین ایمنی بیمار و هتلینگ در استانداردها، رویکرد بخشی و جزیرهای به کیفیت و کم توجهی به کار گروهی، آموزش ناکافی و عدم استقلال ارزیابان از مجریان، عدم وجود سامانه الکترونیک و اشکال در مدیریت اطلاعات و رویکرد بازرسی و کندی در روند اعتباربخشی از جمله چالشهای نسل قبلی اعتباربخشی بودند که در نسل جدید اعتباربخشی تلاشهای زیادی برای رفع آنها انجام شد.
آقاجانی با بیان اینکه نسل جدید اعتباربخشی بیمارستانها در هفت فاز اجرایی انجام شد، گفت: در فاز اول که از اردیبهشت ماه ۹۴ آغاز شد، استانداردهای اعتباربخشی با مشارکت ۱۲۳ نفر از اساتید و صاحبنظران طی ۱۴ ماه مورد ارزیابی و بازنگری قرار گرفت. همچنین در فازم دوم کتاب جامع راهنمای اعتبار بخشی با مشارکت ۴۰۶ نفر از صاحبنظران در مدت هفت ماه تدوین و ابلاغ شد.
به گفته وی، آموزش کشوری مدیران ارشد ۹۴۷ بیمارستان و ۶۲۰۰ نفر در تمامی قطبهای دانشگاهی، فراخوان و تربیت ارزیابان حرفهای کشوری و آموزش ۳۰۰ نفر در این زمینه و الکترونیکی شدن اعتباربخشی و ایجاد فرایند ارزیابی داخلی و ممیزی به جای بازرسی به ترتیب فازهای سوم تا پنجم اعتباربخشی بودند و نهایتا در فاز ششم، اجرای اعتبار بخشی در بیمارستانها از دوم بهمن ماه آغاز شد و تا پایان اسفند ادامه دارد. همچنین تا پایان اردیبهشت ماه ۹۶ به اعتراضات رسیدگی میشود. بعد از این اقدام، گام نهایی یعنی کار اخذ تاییدیه بینالمللی ایسکوا برای اعتباربخشی ملی بیمارستانهای ایران است.
معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه صحبتهایش برخی ویژگیهای نسل سوم اعتباربخشی را برشمرد و گفت: کاهش منطقی حجم استانداردها و حذف مستند سازیهای غیرضرور، جایگزینی عملگرایی به جای مستند محوری، محوریت ایمنی بیمار و تمرکز بیشتر بر حقوق بیماران، اهتمام بر کار گروهی و همچنین وظیفهمحوری به جای بخشمحوری، توجه به برنامهریزی متوازن و توسعه کیفیت در همه ابعاد عملکرد بیمارستان، تغییر روش از مدل نظارتی به خودارزیابی و ممیزی کیفی توسط سه تا پنج ارزیاب حرفهای و با رویکرد ارتقای کیفی، امکان مدیریت اطلاعات کشوری، دانشگاهی و منطقهای با استفاده از سامانه الکترونیکی و.... ازجمله مهمترین ویژگیهای نسل جدید اعتباربخشی هستند.
وی با بیان اینکه این عملیات حدود دو ماه ادامه دارد تا همه ۹۵۰ بیمارستان خصوصی، دولتی و عمومی کشور مورد اعتباربخشی قرار گیرند، گفت: بر این اساس بعد از رسیدگی به اعتراضات و نهاییسازی نتایج، کارنامه نهایی برای بیمارستانها صادر میشود. بر این اساس امیدواریم در اردیبهشت ماه سال ۹۶ نتایج رسمی اعتباربخشی کشور که بیمارستانها را به درجات کیفی مختلف تقسیمبندی میکنند، اعلام شود.
معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه صحبتهایش به برخی از چالشهای نسل گذشته اعتباربخشی ملی بیمارستانهای کشور اشاره و اظهار کرد: تعداد زیاد سنجهها، تمرکز بیشتر بر مستند سازی و دور کردن کارکنان از بالین بیماران، فقدان الزامات کیفی برنامه تحول نظام سلامت در اعتباربخشی، سهم پایین ایمنی بیمار و هتلینگ در استانداردها، رویکرد بخشی و جزیرهای به کیفیت و کم توجهی به کار گروهی، آموزش ناکافی و عدم استقلال ارزیابان از مجریان، عدم وجود سامانه الکترونیک و اشکال در مدیریت اطلاعات و رویکرد بازرسی و کندی در روند اعتباربخشی از جمله چالشهای نسل قبلی اعتباربخشی بودند که در نسل جدید اعتباربخشی تلاشهای زیادی برای رفع آنها انجام شد.
آقاجانی با بیان اینکه نسل جدید اعتباربخشی بیمارستانها در هفت فاز اجرایی انجام شد، گفت: در فاز اول که از اردیبهشت ماه ۹۴ آغاز شد، استانداردهای اعتباربخشی با مشارکت ۱۲۳ نفر از اساتید و صاحبنظران طی ۱۴ ماه مورد ارزیابی و بازنگری قرار گرفت. همچنین در فازم دوم کتاب جامع راهنمای اعتبار بخشی با مشارکت ۴۰۶ نفر از صاحبنظران در مدت هفت ماه تدوین و ابلاغ شد.
به گفته وی، آموزش کشوری مدیران ارشد ۹۴۷ بیمارستان و ۶۲۰۰ نفر در تمامی قطبهای دانشگاهی، فراخوان و تربیت ارزیابان حرفهای کشوری و آموزش ۳۰۰ نفر در این زمینه و الکترونیکی شدن اعتباربخشی و ایجاد فرایند ارزیابی داخلی و ممیزی به جای بازرسی به ترتیب فازهای سوم تا پنجم اعتباربخشی بودند و نهایتا در فاز ششم، اجرای اعتبار بخشی در بیمارستانها از دوم بهمن ماه آغاز شد و تا پایان اسفند ادامه دارد. همچنین تا پایان اردیبهشت ماه ۹۶ به اعتراضات رسیدگی میشود. بعد از این اقدام، گام نهایی یعنی کار اخذ تاییدیه بینالمللی ایسکوا برای اعتباربخشی ملی بیمارستانهای ایران است.
معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه صحبتهایش برخی ویژگیهای نسل سوم اعتباربخشی را برشمرد و گفت: کاهش منطقی حجم استانداردها و حذف مستند سازیهای غیرضرور، جایگزینی عملگرایی به جای مستند محوری، محوریت ایمنی بیمار و تمرکز بیشتر بر حقوق بیماران، اهتمام بر کار گروهی و همچنین وظیفهمحوری به جای بخشمحوری، توجه به برنامهریزی متوازن و توسعه کیفیت در همه ابعاد عملکرد بیمارستان، تغییر روش از مدل نظارتی به خودارزیابی و ممیزی کیفی توسط سه تا پنج ارزیاب حرفهای و با رویکرد ارتقای کیفی، امکان مدیریت اطلاعات کشوری، دانشگاهی و منطقهای با استفاده از سامانه الکترونیکی و.... ازجمله مهمترین ویژگیهای نسل جدید اعتباربخشی هستند.
برچسب ها
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد