مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:
با ادغام بخش درمان نمی‌توان همه مشکلات را رفع کرد
2 January 2017 ساعت: 17:1



مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: با ادغام بخش درمان تامین اجتماعی به دیگر بخش‌های درمانی نمی‌توان تمام مشکلات این حوزه را رفع کرد.
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از ایرنا، سیدتقی نوربخش در نشست خبری اظهار کرد: محل رفع مشکلات مربوط به موضوع ادغام بخش درمان در برنامه ششم توسعه است و مجلس باید نظر نهایی خود را اعلام کند.
وی با اشاره به اینکه فردا ماده 86 برنامه ششم توسعه در مجلس بررسی می‌شود، افزود: تصور می‌شود با ادغام می‌توان همه مشکلات نظام سلامت را حل کرد، اما با ادغام و تفکیک نمی‌توان همه چالش‌ها را ساماندهی کرد. نوربخش با اشاره به برنامه ششم توسعه و ظرفیت آن برای ساماندهی نظام سلامت، گفت: چندی پیش عدم تغییرات ساختاری در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شد و به صحن علنی مجلس نرفت و اطمینان دارم نمایندگان مجلس درخصوص ادغام نکردن بخش درمان عنایت ویژه را خواهند داشت و به نظر کارشناسی دولت و کمیسیون تلفیق اعتماد خواهند کرد.
نوربخش ادامه داد: به نتیجه نرسیدن10سال بررسی درباره تفکیک نشدن بخش درمان سازمان حاکی از کفایت بحث در این باره است. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به پوشش ریسک‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت بیمه‌شدگان ازسوی تامین اجتماعی گفت: تابلوی سازمان تامین اجتماعی، بخش درمان و پوشش ریسک‌های کوتاه مدت است و تصمیم درباره جداسازی، آسیب‌های جدی به ماموریت‌های سازمان و تامین منابع خواهد زد.
نوربخش ادامه داد: درمدت40سال گذشته بارها ادغام‌ها و انفکاک‌ها انجام شده، اما هیچ‌گاه نتوانسته مشکلات را رفع کند. وی با تاکید براینکه تمامیت اجزای یک سازمان تامین اجتماعی اصل اول و انفکاک تولیدکننده و خریدار خدمت اصل دوم برای دوام سازمان است، گفت: اینگونه تفکیک‌ها راهگشای مشکلات حوزه سلامت نیست.
وی خاطرنشان کرد: رسالت ساختاری ما این است و اقدام قابل ملاحظه‌ای درکنترل مصارف در حوزه سلامت مشاهده نکردیم، اما خودمان اقداماتی انجام دادیم. نوربخش با بیان اینکه امیدوارم فردا مجلس در روند بررسی ماده 86 برنامه ششم توسعه به نظر دولت در تقدیم لایحه و نظر کمیسیون تلفیق عنایت داشته باشد، افزود: به نظر می‌رسد اینگونه تغییرات ساختاری دستاوردهای انقلاب در عملیاتی کردن نظام جامع رفاه را تحت‌الشعاع قرار دهد.
نوربخش ادامه داد: در دولت مباحث لازم انجام شده و نظر دولت کاملا در این باره مشخص است و در کمیسیون تلفیق مجلس نیز بحث ادغام رای نیاورده است و امیدواریم مجلس فردا در صحن نیز به این موضوع عناوین ویژه داشته باشد چراکه سازمان متعلق به بیمه شدگان و مستمری‌بگیران است.
نوربخش با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان دومین تولیدکننده درمان و اصلی‌ترین خریدار خدمات جهت رفاه مردم و کمک به طرح تحول سلامت حداکثر تلاش خود را انجام داده است، اضافه کرد: ما از سهم درمان در سال٩٣ حدود ۴٠٠میلیارد تومان، در سال٩۴ نیز یک هزار و ۴٠٠میلیارد تومان و در سال‌جاری پیش‌بینی می‌کنیم سه هزار میلیارد تومان هزینه شود.
وی خاطرنشان کرد: تامین اجتماعی برای طرح تحول سلامت نیز پنج هزار میلیارد تومان در طول این سه سال هزینه کرده است.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: تکلیف برنامه پنجم این بود که در جهت تزریق منابع در حوزه سلامت در جهت انضباط مالی و حرفه ای و در کنترل هزینه‌ها نیز اقدام مناسبی صورت گیرد که سطح‌بندی خدمات و تدوین راهنمای درمان جزو تکالیف قانونی بود و انتظار می‌رفت این موارد انجام شود. نوربخش با اشاره به کنترل پرداخت‌های نامتعارف و انضباط مالی از سوی وزارت بهداشت گفت: این اقدام خوب و بزرگی بود اما در همه بخش‌ها اقدامات و حمایت لازم انجام نشده است.
وی افزود: سطح خدمات درمانی، هزینه‌هایی را در همه کشورهای دنیا دربر دارد و ایجاب می‌کند منابع را با توجه به مصارف شکل داد و کشور و نظام سلامت باید با توجه به مصارف، منابعش را شکل دهد. نوربخش ادامه داد: اما متاسفانه در برخی موارد به علت هزینه های نادرست، پرداختی به جامعه پزشکی تحت الشعاع هزینه ها قرار می گیرد.
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد