قربانی: سخنان روحانی شوخی بود!
19 January 2016 ساعت: 13:1



موسی قربانی نماینده 4 دوره مجلس شورای اسلامی درباره سخنان رئیس جمهور در مورد استفاده از تمام اختیارات در بررسی رد صلاحیت‌ها گفت: آقای روحانی شوخی کرده است. در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و در قوانین عادی، هیچ اختیاری برای رئیس جمهور در باب نظارت و مراحل بررسی تایید صلاحیت‌ها وجود ندارد و نظارت بر انتخابات به صراحت به عهده شورای نگهبان است.
معاون سابق دیوان عدالت اداری در مصاحبه با خبرنگار عصر ایران خاطر نشان کرد: در تمام مراحل انتخابات، شورای نگهبان نظارات دارد و این نظارت هم استصوابی است. در گذشته، سازمان بازرسی کل کشور در امور انتخابات و مراحل آن بازرسی می‌کرد اما با توجه به تفسیر شورای نگهبان از قوانین الان این نهاد در انتخابات هیچگونه دخالتی ندارد و تنها شورای نگهبان مسئول نظارت به مراحل انتخابات است.

نماینده مجالس پنجم و ششم تصریح کرد: اگر روحانی می‌خواهد به دلیل دوستی که با برخی از این افراد دارد وکیل مدافع رد صلاحیت‌ها باشد و در مورد آنها با شورای نگهبان مذاکره کند هیچ اشکالی ندارد اما رئیس جمهور هیچ وظیفه‌ای قانونی در مورد ردصلاحیت‌ها ندارد. او می‌تواند از جایگاه شهروندی خود نظراتش را به شورای نگهبان منعکس کند.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان در این انتخابات دو جایگاه دارد افزود: اولین جایگاه در هیئت نظارت است. چهار عضو از 5 عضو هیئت نظارت از اعضای شورای نگهبان هستند که در مورد صلاحیت نامزدها اظهار نظر می‌کنند و جایگاه دوم هم جایگاه بررسی اعتراض‌هاست. افراد رد صلاحیت شده اعتراض‌های خود را به شورای نگهبان که 12 عضو دارد ارائه می‌کنند.

موسی قربانی ادامه داد: شورای نگهبان می‌تواند افرادی که این هیئت نظارت رد کرده است را تایید کند و حتی ممکن است افرادی که این هیئت تایید کرده را رد کنند.
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد