معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره قانون هوای پاک گفت: تعداد تکالیف دستگاهها در قانون هوای پاک مشخص شده که سازمان ملی استاندارد به انجام ۱۳ تکلیف، وزارت کشور به انجام ۸ تکلیف، وزارت نیرو به انجام ۵ تکلیف، وزارت بهداشت به انجام ۴ تکلیف، وزارت اقتصاد و دارایی به انجام ۳ تکلیف، وزارت صنعت به انجام ۷ تکلیف و سازمان حفاظت محیطزیست به انجام ۱۹ تکلیف موظف شدهاند. بر اساس گزارش این دستگاهها حدود ۶۵ درصد از این وظایف را انجام دادهاند و حدود ۴۰ درصد از این وظایف هنوز انجام نشده است.
علی ابراهیمی
به گزارش سلامت، علیرضا رئیسی روز دوشنبه (۱۹ آذرماه) طی نشست خبری با اشاره به آلودگی هوا در پایتخت و شهرهای صنعتی کشور، اظهار داشت: ما بهعنوان وزارت بهداشت بهعنوان متولی سلامت هدفمان این است که علاوه بر انجام وظایف خود، وظایف سایر دستگاه را نیز مطالبه و یادآوری و تبیین کنیم.
وی ضمن حمایت از دستور رئیسجمهور مبنی بر توقف مازوتسوزی نیروگاهها، گفت: این اقدام در حوزه سلامت هم قابل تقدیر و هم حمایت است، چراکه اولویت سلامت مردم است و ما نباید با دست خود سبب ایجاد و شیوع بیماری در سطح کشور شویم. معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: برخورداری از انرژی برق، گاز و آب جزو حداقلهای وظایف دولتها است و باید از راه درست تامین شود.
رئیسی ضمن مخالفت با مازوت سوزی، گفت: در سال ۹۶ قانون هوای پاک تصویب شد که بر اساس این قانون به ۲۳ دستگاه تکلیف داده شد و از این تعداد، حدود ۱۱ دستگاه متولی اصلی هستند، بر اساس این قانون ۱۷۴ تکلیف بر عهده این دستگاه قرار گرفت و انتظار میرود که دستگاهها تکلیفها را بهدرستی انجام دهند.
وی افزود: بهعنوانمثال یکی از تکالیف توسعه حملونقل عمومی است و این تکلیف بسیار مهم است چراکه ۶۰ درصد از سهم آلودگی هوا ناشی از سیستم حملونقل موتوری است. هماکنون ۱۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۱ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده است و به عبارتی ۹۰ درصد موتورسیکلتهای ما فرسوده هستند. از ۱۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت ۶ هزار دستگاه موتورسیکلت دارای معاینه فنی است.
رئیسی با بیان اینکه خودرو عامل دیگر آلودگی هوا است، گفت: حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون خودرو در کشور وجود دارد و از این تعداد، ۲ و نیم میلیون خودرو، فرسودهاند و میزان تولید آلایندگی بیشتری تولید میکنند.
معاون بهداشت تصریح کرد: ۱۰ سال پیش ۸ هزار اتوبوس در شهر تهران وجود داشته، اما پس از گذشت ۱۰ سال با وجود هدف توسعه حملونقل عمومی، تعداد اتوبوس در تهران به ۲ هزار دستگاه رسیده است. کامیونها نیز عامل دیگر آلودگی هوا هستند.
وی توضیح داد: یکی از محورهای اصلی در قانون هوای پاک، اسقاط وسیله نقلیه فرسوده است که در این محور حدود ۲۷ میلیون وسیله نقلیه فرسوده وجود دارد و از سال ۹۶ تاکنون از این تعداد خودروهای فرسوده حدود ۴۴۰ هزار دستگاه از رده خارج شده است. یکی دیگر از محورها، ارتقای کیفیت سوخت است که روزانه از ۱۱۲ میلیون لیتر سوختی که توزیع میشود، تنها ۴۴ میلیون لیتر سوخت یورو چهار است و حدود ۶۰ درصد این قانون اجرا نشده است، این دو محور دارای اهمیت بسیار زیادی هستند.
رئیسی خاطرنشان کرد: محور دیگر این قانون توسعه ناوگان حملونقل عمومی است که مطابق با این محور باید سهم حملونقل عمومی در تردد شهروندان حدود ۶۰ درصد باشد، اما هماکنون این سهم ۱۳ درصد است.
وی ادامه داد: توسعه انرژیهای تجدیدپذیر محور دیگر این قانون است که بر اساس ماده ۱۹ قانون، سالیانه باید ۳۰ درصد از برق بر اساس انرژی تجدیدپذیر تامین شود، اما در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۱۱ مگاوات برق از انرژی تجدید پذیر تولید میشود.
معاون بهداشت عنوان کرد: تعداد تکالیف دستگاهها در قانون هوای پاک مشخص شده است و سازمان ملی استاندارد به انجام ۱۳ تکلیف، وزارت کشور به انجام ۸ تکلیف، وزارت نیرو به انجام ۵ تکلیف، وزارت بهداشت به انجام ۴ تکلیف، وزارت اقتصاد و دارایی به انجام ۳ تکلیف، وزارت صنعت به انجام ۷ تکلیف و سازمان حفاظت محیطزیست به انجام ۱۹ تکلیف موظف شدهاند. بر اساس گزارش این دستگاهها حدود ۶۵ درصد از این وظایف را انجام دادهاند و حدود ۴۰ درصد از این وظایف هنوز انجام نشده است.
وی ادامه داد: ما در کشور ۴ هزار و ۲۰۰ جایگاه بنزین داریم که بر اساس ارزیابی صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۴۸ جایگاه مغایر با حدود مجاز شغلی بوده است و بر این اساس ۲ هزار و ۶۲ اخطار برای جایگاههای بنزین صادر و ۲۷۴ پرونده از جایگاههای بنزین به قوه قضاییه معرفی و حدود ۳۰ جایگاه پلمب شده است.
رئیسی با بیان اینکه بنزن، گازی است که در جایگاه بنزین وجود دارد و افرادی که در این جایگاهها کار میکنند، در معرض آلودگی با این گازها قرار دارند، عنوان کرد: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت میزان آلایندهها سالانه باید ۵ میکروگرم بر مترمربع باشد، اما در کشور ما میانگین سالانه حدود ۳۰ میکروگرم بر مترمربع است که ۶ برابر بیشتر از میانگین سازمان بهداشت جهانی است.
وی افزود: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ حدود ۱۵ درصد از روزهای سال کیفیت هوا در محدوده پاک بوده است. در کشور ما ۳۰ تا ۳۵ هزار مرگ در سال به دلیل آلودگی هوا رخ میدهد. در شهر تهران سالانه ۷ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا داریم. در کشور ما ۱۴ درصد مرگها ناشی از سکته قلبی، ۱۴ درصد سرطان ریه، ۱۵ درصد مرگ مغزی و ۱۱ درصد به دلیل بیماریهای مزمن انسدادی ریه ناشی از آلودگی هوا است.
۱۲ میلیارد دلار هزینه آلودگی هوا در کشور
رئیسی ادامه داد: در سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد دلار هزینه ناشی از خسارات آلودگی هوا در کشور بوده است. معاون بهداشت با اشاره به اینکه گردوغبار بخشی از آلودگی هواست، عنوان کرد: زابل یکی از آلودهترین شهرها است که براثر گردوغبار آلوده شده است.
وی با بیان اینکه شهرهای اراک و اصفهان در روزهای اخیر جز آلودهترین شهرهای کشور بودند، تصریح کرد: غلظت آلودگی سالانه در استان اصفهان ۳۵ بوده و ۲ هزار و ۲۹ مورد مرگ ناشی از آلودگی داشته است، همچنین حدود ۲ میلیون ۵۶۴ هزار نفر در معرض آلودگی قرار داشتند و حدود ۷۹۶ میلیون دلار بهعنوان هزینههای ناشی از آلودگی در این استان صرف شده است.
رئیسی بیان کرد: بر اساس قانون هوای پاک، وزارت بهداشت مکلف به انجام تشخیص شرایط اضطراری توسط دانشگاههای علوم پزشکی، نظارت بر مواجهه شغلی و جایگاههای بنزین است که در این راستا طرح کهاب را اجرا کرده است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان توصیه کرد: زمانی که هوا آلوده است، سعی کنیم بیشتر فعالیتها و خدمات خود را بهصورت الکترونیک انجام دهیم و همچنین دولت در این راستا باید بیشتر خدمات خود را بهصورت الکترونیک ارائه دهد، همچنین افراد سالمند و زنان باردار از بیرون رفتن، پرهیز کنند.