درخواست افزایش یارانه زمستانی مراکز غیردولتی توانبخشی معلولان
تهدید مالیاتی بر گلوی مراکز نگهداری و توانبخشی
21 October 2020 ساعت: 11:10



از زمان شیوع کرونا در کشور برخی از مشاغل وابسته پزشکی و پیراپزشکی نیز دچار بحران شده‌اند. از جمله این مشاغل مراکز توانبخشی غیر دولتی است که عمدتا با یارانه‌های دریافتی از سازمان بهزیستی کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهند این یارانه‌ها با توجه بیماری کرونا و وضعیت اقتصادی کشور از نگاه انجمن‌های مرتبط با این مراکز ناکافی است.

یارانه پرداختی بهزیستی به مراکز توانبخشی غیر دولتی، هر سال بر اساس نرخ تورم سالیانه محاسبه و بابت نگهداری، خدمات توانبخشی، آموزشی و حرفه‌آموزی معلولان از محل اعتبارات مصوب پرداخت می‌شود. به گفته مدیرعامل انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین کشور این یارانه بر اساس تبصره یک ماده 7 قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، یارانه پرداختی سازمان بهزیستی به مراکز توانبخشی بابت نگهداری از هر فرد معلول باید هر سال با در نظر گرفتن نرخ تمام شده خدمات و نرخ تورم سالانه تعیین شود .در تیر ماه هر سال و پس از برگزاری جلسات مختلف، میزان یارانه در بهزیستی مشخص و برای ارسال به هیئت دولت به وزارت رفاه اعلام می‌شود.

امسال انجمن عالی مراکز توانبخشی افزایش 40 درصدی میزان یارانه را با توجه به افزایش 41.2 درصدی نرخ تورم و افزایش 45 درصدی حقوق کارگران و محاسبه قیمت تمام شده پیشنهاد داد. این در حالی بود که سازمان بهزیستی به دلیل کمبود اعتبارات خواستار افزایش 20 درصدی یارانه مراکز شده بود.

اختلاف در تعیین نرخ یارانه

به گزارش سپید، سعید سعدآبادی، مدیرعامل انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین کشور در شهریورماه امسال با بیان اینکه در تعیین نرخ جدید یارانه این مراکز تاخیر شده است، گفت: «در شرایطی که سازمان بهزیستی اعلام کرده که بودجه کافی برای افزایش 40 درصدی مراکز را در اختیار ندارد، پیشنهاد ما این است که مسئولان این سازمان با افزایش 41 درصدی یارانه مراکز در 6 ماهه دوم سال موافقت کنند. در این صورت سازمان بهزیستی به جای اینکه از ابتدای سال مبلغ 20 درصد به یارانه پرداختی بیافزاید، تنها یارانه مراکز را برای 6 ماهه دوم سال به میزان 41 درصد افزایش می دهد.» وی با اشاره به گفته‌های رئیس سازمان بهزیستی مبنی بر اینکه هزینه تمام شده برای هر فرد معلول در این مراکز 3 میلیون تومان است،گفت: « اگر بخواهیم بر این اساس افزایش یارانه را در نظر بگیریم یارانه کنونی باید 200 درصد افزایش پیدا کند. در حال حاضر در تمام موضوعات از جمله اجاره بها، حق بیمه و دست مزد کارکنان، مواد خوراکی و مواد غذایی و ... شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم. هزینه دارو و درمان مددجویان در مراکز نیز افزایش قابل توجهی داشته و در این شرایط نیاز است هر چه سریع‌تر سازمان بهزیستی در اقدامی عاجل، رقم افزایش یارانه را به تصویب هیئت وزیران برساند. هر روز تاخیر در افزایش میزان یارانه، سبب کاهش سطح خدمات به معلولان در مراکز توانبخشی می‌شود.»

تاثیر کرونا بر هزینه‌های مراکز

مدیرعامل انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین کشور، با اشاره به افزایش هزینه‌های مراکز توانبخشی و مراکز نگهداری شبانه‌روزی در پاندمی کرونا، گفت: «در حال حاضر ویروس کرونا، هزینه‌های مضاعفی به مراکز تحمیل کرده چرا که مسئولان مراکز توانبخشی باید نسبت به تهیه اقلام بهداشتی برای مددجویان اقدام کنند. خوشبختانه سازمان بهزیستی کشور تاکنون در 2 مرحله مختلف، هر بار مبلغ 500 هزار تومان بابت خرید اقلام بهداشتی برای هر فرد حاضر در مراکز توانبخشی پرداخت کرده و از این بابت قدردان زحمات مسئولان این سازمان هستیم.»

درخواست افزایش یارانه زمستانه برای مقابله با پیک سوم کرونا

سعدآبادی روز گذشته نیز دوباره از سازمان بهزیستی درخواست کرد تامیزان یارانه این مراکز را با توجه به پیک سوم بیماری کرونا افزایش دهند و گفت: «با توجه به اینکه شاهد شیوع موج سوم بیماری کرونا در کشور هستیم، درخواست ما این است که سازمان بهزیستی کشور بار دیگر یارانه ویژه‌ای را جهت تهیه اقلام بهداشتی برای مراکز اختصاص دهد.»

مدیر عامل انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین کشور افزود: «پیش از این سازمان بهزیستی طی 2 مرحله کمک‌هایی را به مراکز سراسر کشور داشت و این کمک‌های نقدی و غیر نقدی در جلوگیری از ابتلای مددجویان به بیماری کرونا بسیار تاثیر گذار بود.»

سعد آبادی با اشاره به اختصاص بخشی از کمک‌های سازمان بهزیستی به درمان مددجویان گفت: «در صورتی که مددجوی معلول و یا سالمندی مبتلا به بیماری کرونا شود، مراکز می‌توانند بخشی از هزینه‌های مددجوی خود را از طریق مبالغ دریافتی تحت عنوان یارانه از سازمان بهزیستی دریافت کنند و این کمک می‌تواند بخشی از هزینه‌های توان‌جویان را تامین کند.»

وی ادامه داد: «بدون شک کمک‌های قبلی سازمان بهزیستی برای پیشگیری از بیماری کرونا در مراکز تحت نظر سازمان بهزیستی بسیار تاثیرگذار بوده و از این بابت باید از مسئولان سازمان بهزیستی تقدیر کرد.»

مدیرعامل انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین کشور با ارائه پیشنهادی مبنی بر اختصاص مبالغی ویژه به مراکز نگهداری از سالمندان و معلولان جهت تامین هزینه‌های مرتبط با انرژی، بیان کرد: «با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما، مصرف انرژی در مراکز شبانه‌روزی غیردولتی سازمان بهزیستی افزایش یافته و پیشنهاد می‌شود از محل هدفمندی یارانه‌ها، یارانه ویژه‌ای برای تامین هزینه انرژی مراکز اختصاص پیدا کند.»

سعدآبادی تاکید کرد: «همچنین مسئولان وزارت نیرو و وزارت نفت می‌توانند هزینه‌های مرتبط با انرژی مراکز شبانه روزی غیر دولتی را رایگان کرده و یا برای این مراکز تخفیف حداکثری را لحاظ کنند.»

وی یادآور شد: «درخواست ما از سازمان بهزیستی این است که این موضوعات را با کمک انجمن عالی مراکز توانبخشی غیر دولتی پیگیری کرده تا شاهد نتایج مناسبی در این رابطه باشیم.»

توزیع واکسن آنفلوانزا در میان معلولان و سالمندان

سعدآبادی همچنین در رابطه با توزیع واکسن آنفلوانزا در میان معلولان کشور گفت: «با توجه به فرارسیدن فصل سرما سازمان بهزیستی کشور با همکاری وزارت بهداشت اقدام به توزیع واکسن آنفولاانزا در میان مراکز شبانه روزی اعم از سالمندان، معلولین ذهنی، جسمی و بیماران روانی مزمن کرده است.»

وی افزود: «این واکسن در سراسر کشور توزیع شده و خوشبختانه با این اقدام تا حدودی دغدغه مدیران مراکز از ابتلای مددجویان خود به بیماری آنفلوانزا کاهش یافته است. واکسن‌ها تنها به مددجویان حاضر در مراکز شبانه‌روزی اختصاص یافته و بدون شک اگر برای مددجویان مراکز روزانه نیز این واکسن اختصاص می‌یافت، کمک بزرگی به معلولان و سالمندان بود.»

سعدآبادی ادامه داد: «در حال حاضر فعالیت مراکز روزانه بیشتر به صورت آنلاین است اما با توجه به وضعیت حساس معلولان و سالمندان، افرادی که در خانه خود زندگی می‌کنند نیز با تزریق این واکسن می‌توانستند خطر ابتلای کمتری را داشته باشند.»

تهدیدی دیگر

درخواست‌های افزایش یارانه مراکز توانبخشی غیر دولتی در حالی مطرح می‌شود که تقریبا از اردیبهشت‌ماه هشدارهایی مبنی بر تعطیلی این مراکز به دلایلی چون تویقف خدمات در شرایط کرونا یا مراجعه کمِ توانخواهان به گوش می‌رسید، علاوه بر آن در تابستان امسال معلولان کشورنسبت به بودجه اختصاص داده شده دولت به آنها، اعتراض کردند. سال گذشته در زمانی که بودجه کل کشور از سوی هیئت دولت ابلاغ شد، قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور ۹۵ درصد از مبلغ ۱۵۵ هزار میلیارد میلیارد ریال را به کاهش فقر مطلق مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و پنج درصد باقی‌مانده را به ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان که شامل بیمه توانبخشی افراد دارای معلولیت می‌شود و همچنین ماده ۳۸ قانون ایثارگران اختصاص داد. در این میان اما اتفاق دیگری رخ داد. در 29 اسفندماه هیئت وزیران مبلغ ۱۰۳ هزار میلیارد ریال از مبلغ قبلی را تصویب کرد. این موضوع اعتراض جامعه معلولان کشور را در پی داشت و عملا دولت را به نادیده گرفتن قانون و حقوق جامعه معلولان کشور متهم کردند.

افزون بر این مسائل موضوع مالیات‌های مستقیم بر مراکز توانبخشی و مراکز نگهداری غیر دولتی نیز دیگر مشکلی است که برای این مراکز تهدید محسوب می‌شود. مجید بهروزی‌نیا رئیس هیئت مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیر دولتی معلولین کشور در این رابطه گفت: «درپیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که بهمن ماه سال 98 به کمیسیون اقتصادی هیئت دولت ارسال شده، ماده 134 به طور کلی حذف و در کارگروه ویژه این کمیسیون نیز این موضوع تصویب شده است . این ماده حذف شده مرتبط با معافیت مالیاتی مراکز و موسسات ارائه دهنده خدمت به معلولین و سالمندان است.»

وی افزود: «در حال حاضر شاهد هستیم که مراکز نگهداری از معلولان و سالمندان زیر قیمت تمام شده کار می‌کنند و در بسیاری از مواقع هزینه‌های تمام شده برای مراکز، بسیار بیشتر از مبالغی است که در قالب یارانه و یا دریافتی از خانواده‌ها اخذ می‌کنند. حذف ماده 134، فشار مضاعفی بر مراکز توانبخشی غیر دولتی معلولین و سالمندان وارد خواهد کرد و توان کار کردن را از این مراکز می‌گیرد.»

بهروزی‌نیا یادآور شد: «بسیاری از مراکز نگهداری از معلولان و سالمندان در مناطق محروم مشغول به فعالیت بوده و این مراکز تنها با یارانه دریافتی از سازمان بهزیستی اداره می‌شوند. در این شرایط اگر قرار باشد معافیت مالیاتی آنها نیز برداشته شود، بدون شک فعالیت آنها متوقف خواهد شد.»

وی ادامه داد: «طی ماه‌های اخیر و به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی، شاهد تعطیلی بسیاری از مراکز روزانه و شبانه ارائه‌دهنده خدمت به معلولین و سالمندان بوده‌ایم و اگر معافیت مالیاتی مراکز نیز برداشته شود، تعداد مراکزی که به فعالیت خود خاتمه می‌دهند، افزایش چشمگیری خواهد داشت.»

بهروزی نیا با بیان اینکه فعالیت مراکز نگهداری از معلولان و سالمندان عام المنفعه است و در سراسر دنیا مالیاتی از این گونه مراکز اخذ نمی‌شود، گفت: « دولت در شرایطی که توان پرداخت کامل هزینه‌های مراکز نگهداری از معلولان و سالمندان را ندارد، بهتر است با این مراکز همکاری بیشتری داشته باشد و با تصمیمات خلق الساعه این چنینی، مشکلات مراکز را بیش از پیش نکند. درخواست ما این است که تغییر و اصلاح لایحه به نحوی صورت گیرد که تمامی مراکز توانبخشی اعم از شبانه روزی، روزانه، ویزیت در منزل، مراقبت در منزل و کارگاه های حمایتی بدون تاویل و تفسیر از معافیت صد درصدی برخوردار شوند.»
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد