پیشنهاداتی برای حضور ایمنتر دانش آموزان در مدارس
8 September 2020 ساعت: 12:9
8 September 2020 ساعت: 12:9
دبیر کمیته علمی کرسی یونسکو در زمینه سلامت و آموزش توصیهها و راهکارهایی جهت حضور ایمنتر دانش آموزان در مدارس بیان کرد.
به گزارش سپید، نسترن کشاورز محمدی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به چالش برانگیز بودن تصمیمگیری در مورد بازگشایی مدارس در دنیا، گفت: «با توجه به اهمیت سلامت دانش آموزان، معلمان و خانوادهها؛ مشخص نبودن میزان دقیق هزینه اثر بخشی تصمیمات، نبود چشمانداز زمانی مشخص برای اتمام پاندمی کرونا، در دسترس نبودن اطلاعات دقیق در مورد الگوی ابتلا و مرگ و میر کرونا و... شرایط سختی را برای بازگشایی مدارس در دنیا به وجود آورده است.»
وی اضافه کرد: «کرسی جهانی یونسکو در زمینه سلامت و آموزش در راستای یکی از اهداف خود که تولید و به اشتراک گذاشتن دانش مرتبط با سلامت و آموزش است اقدام به جمعآوری تجارب کشورها در زمینه بازگشایی مدارس و نیز شواهد علمی کمک کننده در تصمیم گیری کرده است که در سایت یونسکو قابل دسترسی هست.»
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر رویکردهای جامع نگر در قبال مسایل پیچیدهای همچون بازگشایی مدارس، در عین حال گفت: «برای گرفتن نتیجه سالم و همراهی بیشتر والدین، انجمن اولیاء مربیان، وزارتخانههای بهداشت و آموزش و پرورش و محققین بهداشت مدارس در سطوح کشوری، استانی، شهری و روستایی باید درگیر این مسئله شوند.»
این عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر ضرورت طراحی الگوی انتقال، ابتلا و مرگ و میر بیماری در گروه سنی دانش آموزان، اظهار کرد: «ایجاد سیستم بازخورد موثر و اصلاحی بر اساس بازخورد اجرای تصمیمات، تصمیم گیری به روش غیر متمرکز به صورتیکه به شهرها و روستاها اختیار تصمیم گیری بر اساس شرایط خاص داده شود، استفاده از تجارب قبلی داخل و خارج از کشور و ایجاد سیستمی برای به اشتراک گذاری دانش، تجربه و اطلاعات مدارس با هدف کاهش آمار ابتلا و انتقال بیماری بسیار موثر است.»
کشاورز همچنین تاکید کرد: «باید اثرات احتمالی کوتاه مدت و طولانی مدت بازگشایی مدارس در ابعاد مختلف بررسی شود.»
این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه در صورت بازگشایی حضوری مدارس باید نکات و اصول ایمنی و بهداشتی خاصی رعایت شود، گفت: «توجه به دسترسی دانش آموزان به ماسک مناسب و استفاده صحیح از آن توسط معلمان و دانش آموزان، فاصله گذاری فیزیکی و در اختیار قرار دادن مواد ضدعفونی کننده برای ضدعفونی فضای مدارس و استفاده دانشآموزان، اطمینان از عدم ابتلای دانش آموزان و معلمان و کادر مدرسه قبل و حین بازگشایی مدارس، وجود نیروی جایگزین برای پرسنلی که به کرونا مبتلا میشوند و همچنین توجه به عوارض کوتاه مدت و دراز مدت بازگشایی مدارس بر افراد مختلف و جامعه میتواند تاثیر زیادی بر کاهش آمار ابتلا داشته باشد.»
کشاورز محمدی با اشاره به راهکارهایی برای کاهش ابتلا و حضور ایمنتر دانش آموزان در مدرسه، عنوان کرد: «با شیفتبندی و نوبتی کردن حضور دانش آموزان در فضاهای مدرسه میتوان نسبت به کاهش تراکم دانشآموزان و کاهش بیشتر شانس ابتلا به ویروس در مدرسه اقدام کرد. برخی مطالعات با توجه به 14 روزه بودن دوره پنهان بیماری کووید19 پیشنهاد میکنند شیفتهای دو هفتهای به گونهای که دو هفته نیمی از دانش آموزان و دو هفته بعد نیم دیگر دانش آموزان در مدرسه حضور پیدا کنند موثرتر از شیفتهای یک روز درمیان است.»
وی ادامه داد: «افزایش فاصله بین دانش آموزان و معلمان و در صورت امکان استفاده از نایلون برای ایجاد حائل بین دانشآموزان و معلمان، افزایش فعالیتهای نشاطآور و جمعی با رعایت اصول فاصلهگذاری فیزیکی، پیگیری و نظارت بیشتر و دقیقتر بر وضعیت سلامت و ایمنی کودکان در معرض خطر، برخی دیگر از راهکارهایی است که بر حضور ایمنتر دانشآموزان در مدرسه موثر است.»
وی اضافه کرد: «کرسی جهانی یونسکو در زمینه سلامت و آموزش در راستای یکی از اهداف خود که تولید و به اشتراک گذاشتن دانش مرتبط با سلامت و آموزش است اقدام به جمعآوری تجارب کشورها در زمینه بازگشایی مدارس و نیز شواهد علمی کمک کننده در تصمیم گیری کرده است که در سایت یونسکو قابل دسترسی هست.»
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر رویکردهای جامع نگر در قبال مسایل پیچیدهای همچون بازگشایی مدارس، در عین حال گفت: «برای گرفتن نتیجه سالم و همراهی بیشتر والدین، انجمن اولیاء مربیان، وزارتخانههای بهداشت و آموزش و پرورش و محققین بهداشت مدارس در سطوح کشوری، استانی، شهری و روستایی باید درگیر این مسئله شوند.»
این عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر ضرورت طراحی الگوی انتقال، ابتلا و مرگ و میر بیماری در گروه سنی دانش آموزان، اظهار کرد: «ایجاد سیستم بازخورد موثر و اصلاحی بر اساس بازخورد اجرای تصمیمات، تصمیم گیری به روش غیر متمرکز به صورتیکه به شهرها و روستاها اختیار تصمیم گیری بر اساس شرایط خاص داده شود، استفاده از تجارب قبلی داخل و خارج از کشور و ایجاد سیستمی برای به اشتراک گذاری دانش، تجربه و اطلاعات مدارس با هدف کاهش آمار ابتلا و انتقال بیماری بسیار موثر است.»
کشاورز همچنین تاکید کرد: «باید اثرات احتمالی کوتاه مدت و طولانی مدت بازگشایی مدارس در ابعاد مختلف بررسی شود.»
این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه در صورت بازگشایی حضوری مدارس باید نکات و اصول ایمنی و بهداشتی خاصی رعایت شود، گفت: «توجه به دسترسی دانش آموزان به ماسک مناسب و استفاده صحیح از آن توسط معلمان و دانش آموزان، فاصله گذاری فیزیکی و در اختیار قرار دادن مواد ضدعفونی کننده برای ضدعفونی فضای مدارس و استفاده دانشآموزان، اطمینان از عدم ابتلای دانش آموزان و معلمان و کادر مدرسه قبل و حین بازگشایی مدارس، وجود نیروی جایگزین برای پرسنلی که به کرونا مبتلا میشوند و همچنین توجه به عوارض کوتاه مدت و دراز مدت بازگشایی مدارس بر افراد مختلف و جامعه میتواند تاثیر زیادی بر کاهش آمار ابتلا داشته باشد.»
کشاورز محمدی با اشاره به راهکارهایی برای کاهش ابتلا و حضور ایمنتر دانش آموزان در مدرسه، عنوان کرد: «با شیفتبندی و نوبتی کردن حضور دانش آموزان در فضاهای مدرسه میتوان نسبت به کاهش تراکم دانشآموزان و کاهش بیشتر شانس ابتلا به ویروس در مدرسه اقدام کرد. برخی مطالعات با توجه به 14 روزه بودن دوره پنهان بیماری کووید19 پیشنهاد میکنند شیفتهای دو هفتهای به گونهای که دو هفته نیمی از دانش آموزان و دو هفته بعد نیم دیگر دانش آموزان در مدرسه حضور پیدا کنند موثرتر از شیفتهای یک روز درمیان است.»
وی ادامه داد: «افزایش فاصله بین دانش آموزان و معلمان و در صورت امکان استفاده از نایلون برای ایجاد حائل بین دانشآموزان و معلمان، افزایش فعالیتهای نشاطآور و جمعی با رعایت اصول فاصلهگذاری فیزیکی، پیگیری و نظارت بیشتر و دقیقتر بر وضعیت سلامت و ایمنی کودکان در معرض خطر، برخی دیگر از راهکارهایی است که بر حضور ایمنتر دانشآموزان در مدرسه موثر است.»
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد