درگیری قلبی عروقی یکی از علل مهم مرگ و میر بیماران سرطانی
15 June 2020 ساعت: 18:6



رئیس مرکز تحقیقاتی کاردیوانکولوژی بیمارستان قلب شهید رجایی، درگیری قلبی عروقی را یکی از علل مهم مرگ و میر بیماران سرطانی دانست.
به گزارش سپید آنلاین، آذین علیزاده اصل به راه اندازی رشته جدید کاردیوانکولوژی در ایران اشاره کرد و گفت: «شروع این رشته جدید پزشکی و انجام این کار بسیار سخت، اما برای بیماران سرطانی مفید است. چرا که درگیری قلبی عروقی یکی از علل مهم مرگ و میر در بیماران سرطانی است.»

این متخصص قلب و عروق، افزود: «کاردیوانکولوژی رشته و فیلدی جدید از تلفیق رشته‌های کاردیولوژی (قلب و عروق) و انکولوژی (سرطان شناسی) بوده و به علت تاثیرات مهم و سرنوشت ساز و حیاتی انواع سرطان‌ها و به خصوص درمان‌های رایج شیمی درمانی و پرتو درمانی روی سیستم قلبی عروقی از اهمیت ویژه‌ای بر خوردار است. چرا که وجود انواع عوارض قلبی و عروقی و نیز مرگ و میر بالای قلبی در بیماران سرطانی حقیقتا قابل توجه است.»

وی ادامه داد: «کلینیک درمانیِ کاردیوانکولوژی در بیمارستان قلب شهید رجایی از بیش از سه سال پیش تاسیس و روز به روز بر تعداد بیماران ما افزوده می‌شود. »

علیزاده افزود: «ارجاع بیماران سرطانی به کلینیک کاردیوانکولوژی طبق گایدلاین‌های علمی جهانی ASE و ACCقبل از شروع شیمی درمانی و به فواصل مقتضی بعد از انواع درمان‌ها صورت می‌گیرد. به طوری که بیماران تحت ویزیت دقیق، اکوکاردیوگرافی پیشرفته و در صورت لزوم سایر روش‌های تشخیصی کامل قرار می‌گیرند و درمان‌های لازم و مقتضی قلبی را نیز  دریافت می‌نمایند. البته در مواردی نیز اقدامات پیشگیرانه دریافت می‌کنند.»

رئیس مرکز تحقیقاتی کاردیوانکولوژی بیمارستان قلب شهید رجایی، گفت: «در حال حاضر بیماران سرطانی بسیاری از خدمات این بخش استفاده می‌کنند و موفقیت‌های بسیاری در این خصوص داشته‌ایم و توانسته‌ایم در جهت کاهش عوارض قلبی و نیز مرگ و میر این بیماران قدم‌های اساسی برداریم.»

وی تاکید کرد: «این موفقیت‌ها با حمایت و همراهی هر سه انجمن قلب و عروق، هماتو انکولوژی و رادیوانکولوژی، حاصل شده است.»

رئیس مرکز تحقیقاتی کاردیوانکولوژی بیمارستان قلب شهید رجایی، ادامه داد: «همه بیماران در طرح تحقیقاتی رجیستری کاردیوانکولوژی با مشارکت ٨ مرکز قرار می‌گیرند که قطعا منجر به نتایجی تحقیقاتی بسیار ارزشمند خواهد بود که در این مسیر ما را بسیار کمک خواهد نمود و نیز باعث ارتباط ما با مجامع بین‌المللی می‌گردد.»

وی با اعلام اینکه مرکز تحقیقات کاردیوانکولوژی در آذر ۹۸ با حکم وزیر بهداشت تاسیس شده است، افزود: «دوره ۶ ماهه آموزشی رشته کاردیوانکولوژی، راه اندازی و کوریکولوم دوره فلوشیپ این رشته آماده تقدیم به وزارت بهداشت است. »

علیزاده با عنوان این مطلب که دستورالعملی در مورد پاندمی کووید ۱۹ و بیماران قلبی سرطانی تقدیم وزارت بهداشت نموده‌ام که چاپ شده است، گفت: «در حال حاضر تعبیه پورت شیمی درمانی با خدمات بیمه در مرکز ما در حال انجام است.»

وی افزود: «در مجموع هر سه شاخه درمانی، آموزشی و پژوهشی این رشته در حال حاضر در بیمارستان قلب شهید رجایی فعال است و یک رشته کامل در این مرکز شکل گرفته است.»

به گزارش مهرعلیزاده تاکید کرد: «هر گونه تلاش در این زمینه در جهت کمک به بیماران سرطانی و کاهش عوارض قلبی این دسته از بیماران و در نتیجه افزایش طول عمر با کیفیت آن‌ها، بسیار مفید و موثر خواهد بود.»
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد