زرادخانه هسته‌ای بریتانیا یک بمب ساعتی
19 December 2015 ساعت: 21:12



آیا بازدارنده هسته‌ای بریتانیا برنامه زیردریایی موشک بالستیک تریدنت ارزش نگهداری دارد؟
به گزارش ایسنا، به نقل از مجله ویک، برای پارلمان بریتانیا و بسیاری از رسانه‌ها، عمدتا مشکل حجم زیاد پول‌های مصرفی بر حفظ ادامه کار این برنامه است.

بر اساس گزارش وزارت دفاع بریتانیا، هزینه کلی برنامه زیردریایی موشک بالستیک تریدنت 15 تا 20 میلیارد پوند است. برنامه ریزان ضد هسته‌ای رقم حدود 100 میلیون پوند را صحیح می‌دانند.

با این حال، آن چه که کم‌تر درباره‌ی آن صحبت شده این است که چگونه هم زیردریایی‌ها و هم پایگاهایی که از آن‌ها نگه‌داری می‌کنند از حوادث فاحش ایمنی دچار صدمه شده‌اند.

در حال حاضر چهار زیردریایی موشک بالستیک کلاس ونگارد در خدمت نیروی دریایی سلطنتی است.

این زیردریایی‌های 149.5 متری مجهز به سلاح هسته‌ای نسبتا جدید هستند و همه در دهه 1990 به آب انداخته شدند اما به سرعت در حال کهنه شدن هستند.پایگاه نیروی دریایی سلطنتی کلاید در اسکاتلند که با نام فسلین نیز شناخته می‌شود، پایگاه اصلی زیردریایی‌های تریدنت نیروی دریایی سلطنتی است و به طور فزایند‌ای مستعد حوادث بوده است. که آخرین جزییات حوادث ممکنه توسط ویلیام مک نیلی در گزارشی 18 صفحه‌ای با نام مستعار ویلیام لویس منتشر شد.

وی در گزارش خود جزییات 30 حادثه را شرح داده است.انتظار می‌رود رای به نوسازی تریدنت در مجلس عوامل بریتانیا در سال 2016 صورت گیرد. پس از آن اگر همه چیز به خوبی پیش برود ناوگان زیردریایی‌های جایگزین در اوایل دهه 2030 به خدمت در خواهند آمد.

با این حال هنوز راه زیادی باقی مانده است و زیردریایی‌های فعلی کلاس ونگارد برای ادامه فعالیت تا دهه آینده نیاز به مقدار زیادی تعمیر دارند.

مساله تریدنت توسط جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر و رهبر مخالفان به صحنه سیاسی بریتانیا بازگشت. وی به دنبال کنار گذاشتن این برنامه است. در این اثنا معلوم می‌شود که آیا وزارت دفاع برای ایمنی این برنامه اقدامی صورت خواهد یا نه. اگر آن‌ها اقدامی نکنند پیامدهای آن کاملا جدی خواهد بود.
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد