معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران تشریح کرد
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران آخرین وضعیت نسخهنویسی الکترونیک و همچنین پرداخت مطالبات در مراکز درمانی و بخش دارویی را تشریح کرد.
جزییات نسخهنویسی الکترونیک در مراکز درمانی
مطالبات معوق نداریم
2 January 2023 ساعت: 11:1
مطالبات معوق نداریم
2 January 2023 ساعت: 11:1
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران آخرین وضعیت نسخهنویسی الکترونیک و همچنین پرداخت مطالبات در مراکز درمانی و بخش دارویی را تشریح کرد.
به گزارش سپید، مهدی رضایی در گفتوگو با مهر، در خصوص آخرین وضعیت روند تکمیل نسخهنویسی الکترونیک گفت: «خوشبختانه گام اصلی برای اجرای نسخهنویسی الکترونیکی سراسری از دی ماه سال ۱۴۰۰ به صورت رسمی برداشته شد، لذا این روند همچنان ادامه دارد؛ درحال حاضر میانگین ۹۸ تا ۹۹ درصد نسخ ارسال شده به سازمان بیمه سلامت از طرف شرکای کاری به صورت الکترونیکی است.»
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران افزود: «موارد استثنا طبق قانون تعریف شده و دستورالعملی توسط وزارت بهداشت برای مراکز ارائه دهنده خدمت تدوین شده است؛ موارد استثنا شامل قطعی برق، اینترنت و حوادث غیرمترقبه است؛ لذا در چنین شرایطی پذیرش نسخ کاغذی در دستور کار قرار میگیرد.»
وی با بیان اینکه در شرایط استثنا تمامی مراکز ارائه دهنده خدمت و سازمانهای بیمهگر موظف به استفاده از نسخه کاغذی درکنار نسخه الکترونیک جهت جلوگیری از ایجاد هرگونه خلل در ارائه خدمات هستند، تصریح کرد: «اصل روند نسخه الکترونیک به صورت مستمر همچنان ادامه دارد، اما استراتژی سازمانهای بیمهگر به ویژه سازمان بیمه سلامت ایران پس از اجرای مستمر نسخه الکترونیک دچار تغییراتی متناسب با نیاز روز شده است.»
رضایی ادامه داد: «به عنوان مثال در گذشته با توجه به اسناد بالادستی در شورایعالی اجرایی به عنوان بالاترین مرجع تصمیمگیری در دولت الکترونیک در کارگروه سلامت مقرر شده بود که در سازمانهای بیمهگر پس از استقرار نسخه الکترونیکی تنها به زیرساختها پرداخته شود؛ یعنی بستری فراهم شود که شرکتهای دانش بنیان و اپلیکیشنهای بخش خصوصی به عنوان میان افزارها ورود پیدا کرده و بتوانند وارد بازار کسب و کار شوند، به عبارتی با ایجاد رقابت و تنوع، سرویسهای لازم بین ارائه دهندگان خدمت و زیرساختهای نسخ الکترونیکی سازمانهای بیمهگرقرار گیرند.»
وی با بیان اینکه طی این مدت بیش از ۱۵۰ شرکت دانش بنیان نرمافزاری، یا شرکتهای فناوری اطلاعات و اپلیکیشنها وارد نسخهنویسی شدند، تصریح کرد: «انتظار میرفت که با حضور این شرکتها پنلهای نسخهنویسی سازمانهای بیمهگر به تدریج محدودتر شده و مستقیم خدمات نسخهنویسی توسط سازمانهای بیمهگر ارائه نشود؛ به عبارت دیگر استراتژی بر این بود که تنها زیرساخت نسخهنویسی الکترونیکی داشته باشیم و واسطهها با مراکز ارائه دهنده خدمت، مطبها و موسسات وارد مذاکره شوند. اما موارد طبق برنامهریزی اولیه پیش نرفت و در حال حاضر حدود ۳۰ درصد نسخ توسط شرکتهای بخشهای خصوصی صادر میشود و حدود ۷۰ درصد نسخ الکترونیک ارسالی همچنان روی پنلهای سازمانهای بیمهگر است.»
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به اینکه در سال جاری مقرر شد که بازنگری در پنلهای نسخهنویسی سازمان صورت گیرد، افزود: «یکی از مهمترین دلایل عدم استقبال مراکز دهنده خدمت و پزشکان از سامانههای بخش خصوصی عدم اعتماد به اپلیکیشنها به جهت حفاظت از اطلاعات بیماران بود، لذا توسعه پنلها در دستور کار قرار گرفته است؛ امیدواریم تا دو ماه آینده این تغییرات در پنلها ایجاد شود.»
رضایی با بیان اینکه در حال حاضر از خدمات نسخه الکترونیکی، نسخ دارویی در دسترس پزشکان و بیمه شدگان قرار میگیرد، تاکید کرد: «به دنبال توسعه این خدمات و تعمیم آن به سایر خدمات از جمله دسترسی به گزارشات مربوط به آزمایشگاه، تصویربرداری، پاتولوژی و سایر خدمات هستیم. با تحقق این موضوع گام مهمی در تشکیل پرونده الکترونیک برداشته میشود.»
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، درباره وضعیت نسخه کاغذی در کشور گفت: «مبنا توسعه خدمات الکترونیک است و تمامی اهرمهای تشویقی بر سیستم تبادل الکترویک قرار دارد، تنها در شرایط استثنا طبق قانون و دستورالعمل و ایجاد مشکل در زیرساختها، این اجازه وجود دارد که نسخه کاغذی صادر شود.»
وی درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات داروخانهها و یارانه دارو افزود: «خوشبختانه یکی از اولویتهای سازمان بیمه سلامت ایران طی یکسال و نیم گذشته پرداخت به موقع مطالبات بوده است، به ویژه پس از ارائه خدمات الکترونیکی و تبادل الکترونیک رسیدگیها به صورت آنلاین و سریع انجام میشود، به طوری که در خدمات سرپایی و بخش دارویی مطالبات معوق نداشته و پایان هر ماه تسویه حساب صورت میگیرد.»
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران افزود: «موارد استثنا طبق قانون تعریف شده و دستورالعملی توسط وزارت بهداشت برای مراکز ارائه دهنده خدمت تدوین شده است؛ موارد استثنا شامل قطعی برق، اینترنت و حوادث غیرمترقبه است؛ لذا در چنین شرایطی پذیرش نسخ کاغذی در دستور کار قرار میگیرد.»
وی با بیان اینکه در شرایط استثنا تمامی مراکز ارائه دهنده خدمت و سازمانهای بیمهگر موظف به استفاده از نسخه کاغذی درکنار نسخه الکترونیک جهت جلوگیری از ایجاد هرگونه خلل در ارائه خدمات هستند، تصریح کرد: «اصل روند نسخه الکترونیک به صورت مستمر همچنان ادامه دارد، اما استراتژی سازمانهای بیمهگر به ویژه سازمان بیمه سلامت ایران پس از اجرای مستمر نسخه الکترونیک دچار تغییراتی متناسب با نیاز روز شده است.»
رضایی ادامه داد: «به عنوان مثال در گذشته با توجه به اسناد بالادستی در شورایعالی اجرایی به عنوان بالاترین مرجع تصمیمگیری در دولت الکترونیک در کارگروه سلامت مقرر شده بود که در سازمانهای بیمهگر پس از استقرار نسخه الکترونیکی تنها به زیرساختها پرداخته شود؛ یعنی بستری فراهم شود که شرکتهای دانش بنیان و اپلیکیشنهای بخش خصوصی به عنوان میان افزارها ورود پیدا کرده و بتوانند وارد بازار کسب و کار شوند، به عبارتی با ایجاد رقابت و تنوع، سرویسهای لازم بین ارائه دهندگان خدمت و زیرساختهای نسخ الکترونیکی سازمانهای بیمهگرقرار گیرند.»
وی با بیان اینکه طی این مدت بیش از ۱۵۰ شرکت دانش بنیان نرمافزاری، یا شرکتهای فناوری اطلاعات و اپلیکیشنها وارد نسخهنویسی شدند، تصریح کرد: «انتظار میرفت که با حضور این شرکتها پنلهای نسخهنویسی سازمانهای بیمهگر به تدریج محدودتر شده و مستقیم خدمات نسخهنویسی توسط سازمانهای بیمهگر ارائه نشود؛ به عبارت دیگر استراتژی بر این بود که تنها زیرساخت نسخهنویسی الکترونیکی داشته باشیم و واسطهها با مراکز ارائه دهنده خدمت، مطبها و موسسات وارد مذاکره شوند. اما موارد طبق برنامهریزی اولیه پیش نرفت و در حال حاضر حدود ۳۰ درصد نسخ توسط شرکتهای بخشهای خصوصی صادر میشود و حدود ۷۰ درصد نسخ الکترونیک ارسالی همچنان روی پنلهای سازمانهای بیمهگر است.»
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به اینکه در سال جاری مقرر شد که بازنگری در پنلهای نسخهنویسی سازمان صورت گیرد، افزود: «یکی از مهمترین دلایل عدم استقبال مراکز دهنده خدمت و پزشکان از سامانههای بخش خصوصی عدم اعتماد به اپلیکیشنها به جهت حفاظت از اطلاعات بیماران بود، لذا توسعه پنلها در دستور کار قرار گرفته است؛ امیدواریم تا دو ماه آینده این تغییرات در پنلها ایجاد شود.»
رضایی با بیان اینکه در حال حاضر از خدمات نسخه الکترونیکی، نسخ دارویی در دسترس پزشکان و بیمه شدگان قرار میگیرد، تاکید کرد: «به دنبال توسعه این خدمات و تعمیم آن به سایر خدمات از جمله دسترسی به گزارشات مربوط به آزمایشگاه، تصویربرداری، پاتولوژی و سایر خدمات هستیم. با تحقق این موضوع گام مهمی در تشکیل پرونده الکترونیک برداشته میشود.»
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، درباره وضعیت نسخه کاغذی در کشور گفت: «مبنا توسعه خدمات الکترونیک است و تمامی اهرمهای تشویقی بر سیستم تبادل الکترویک قرار دارد، تنها در شرایط استثنا طبق قانون و دستورالعمل و ایجاد مشکل در زیرساختها، این اجازه وجود دارد که نسخه کاغذی صادر شود.»
وی درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات داروخانهها و یارانه دارو افزود: «خوشبختانه یکی از اولویتهای سازمان بیمه سلامت ایران طی یکسال و نیم گذشته پرداخت به موقع مطالبات بوده است، به ویژه پس از ارائه خدمات الکترونیکی و تبادل الکترونیک رسیدگیها به صورت آنلاین و سریع انجام میشود، به طوری که در خدمات سرپایی و بخش دارویی مطالبات معوق نداشته و پایان هر ماه تسویه حساب صورت میگیرد.»
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد