پتانسیلهای تولید مواد دندانپزشکی نیاز به حمایت دارند
تولیدات داخلی در حوزه مواد دندانپزشکی، اصولا از مواد ساده و پایهای چون آمالگام که از دهه 60 در کشور تولید شده، یا مواد قالبگیری و برخی از مواد لابراتوری که به گفته برخی از دندانپزشکان کمابیش کیفیت قابل استفادهای دارند، پا را فراتر نگذاشتهاند.
واردات سدی برای رشد تولیدات داخلی دندانپزشکی
7 July 2016 ساعت: 11:7
7 July 2016 ساعت: 11:7
تولیدات داخلی در حوزه مواد دندانپزشکی، اصولا از مواد ساده و پایهای چون آمالگام که از دهه 60 در کشور تولید شده، یا مواد قالبگیری و برخی از مواد لابراتوری که به گفته برخی از دندانپزشکان کمابیش کیفیت قابل استفادهای دارند، پا را فراتر نگذاشتهاند.
درواقع مواد وارداتی عمدهترین مواد مصرفی میان دندانپزشکان هستند و بیشتر دندانپزشکان مایلند از برندهای معروف دنیا استفاده کنند. همین مسئله نشان میدهد که تولیدکنندگان داخلی اگر بتوانند در حوزه مواد دندانپزشکی، مواد با کیفیتی تولید کنند اما انگیزهای برای ورود به آن ندارند.
به گزارش سپیدآنلاین، مصطفی فاطمی، متخصص مواد دندانی، در این خصوص گفت: «برندهای مختلفی در این بازار وجود دارند. از برندهای آسیای شرقی مانند چین و کره گرفته تا برندهای اروپایی، آمریکایی و ژاپنی که قیمتهای بیشتر و به همان نسبت کیفیت بهتری هم دارند.»
فاطمی معتقد است که بازار بازرگانی که در حال حاضر برای مواد دندانپزشکی وجود دارد، آسیبهایی به همراه دارد که به سلامت مردم در درجه اول آسیب میرساند. این متخصص مواد دندانی توضیح داد: «یک بازرگان با هر وجدان کاری که دارد، موادی را وارد کشور میکند و این مواد را دندانپزشک خریداری کرده و برای بیمار استفاده میکند. اگر قرار باشد کیفیت مورد ادعای فروشنده را نداشته باشد، آسیب اول متوجه سلامت مردم است و در درجه دوم به حیثیت کاری دندانپزشک صدمه میزند.»
به گفته او، دندانپزشکان عادت کردهاند که محصولات برندهای معروف را بخرند تا اگر خطایی در این زمینه رخ دهد، مربوط به کیفیت آن نباشد. وی گفت: «درصد قابل توجهی از دندانپزشکان چنین رویکردی دارند. این ماجرا باعث میشود که حتی اگر تولید داخلی کیفیت مناسبی داشته باشد، خیلی طول میکشد تا بتواند خود را در بازار داخلی جا بیندازد و به عنوان یک برند مورد استفاده قرار گیرد.»
به گزارش سپیدآنلاین، مصطفی فاطمی، متخصص مواد دندانی، در این خصوص گفت: «برندهای مختلفی در این بازار وجود دارند. از برندهای آسیای شرقی مانند چین و کره گرفته تا برندهای اروپایی، آمریکایی و ژاپنی که قیمتهای بیشتر و به همان نسبت کیفیت بهتری هم دارند.»
فاطمی معتقد است که بازار بازرگانی که در حال حاضر برای مواد دندانپزشکی وجود دارد، آسیبهایی به همراه دارد که به سلامت مردم در درجه اول آسیب میرساند. این متخصص مواد دندانی توضیح داد: «یک بازرگان با هر وجدان کاری که دارد، موادی را وارد کشور میکند و این مواد را دندانپزشک خریداری کرده و برای بیمار استفاده میکند. اگر قرار باشد کیفیت مورد ادعای فروشنده را نداشته باشد، آسیب اول متوجه سلامت مردم است و در درجه دوم به حیثیت کاری دندانپزشک صدمه میزند.»
به گفته او، دندانپزشکان عادت کردهاند که محصولات برندهای معروف را بخرند تا اگر خطایی در این زمینه رخ دهد، مربوط به کیفیت آن نباشد. وی گفت: «درصد قابل توجهی از دندانپزشکان چنین رویکردی دارند. این ماجرا باعث میشود که حتی اگر تولید داخلی کیفیت مناسبی داشته باشد، خیلی طول میکشد تا بتواند خود را در بازار داخلی جا بیندازد و به عنوان یک برند مورد استفاده قرار گیرد.»
برچسب ها
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد