عوارض نخوردن صبحانه در کودکان
12 March 2017 ساعت: 17:3



سوءتغذیه و کاهش وزن در کودکان موجب اختلال در پیشرفت تحصیلی آنها می‌شود. به نتایج این پایان نامه که در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است، می‌افزاد: کودکانی که صبحانه نمی‌خورند خطاهای زیادی را به هنگام انجام آزمون‌های جورکردن از خود نشان می‌دهد.
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از ایسنا این پایان نامه که توسط علا طلوعی رحیم‌آبادی و راهنمایی حسن افتخار اردبیلی به منظور بررسی وضعیت نمره آزمون آمادگی تحصیلی کودکان در بدو ورود به دبستان در 48/1 درصد از کودکان دختر و 50/6 درصد از کودکان پسر انجام شد.
نتایج این تحقیقات نشان داد: میانگین نمره آزمون آمادگی تحصیلی دختران بیشتر از پسران بود. همچنین در سال‌های اولیه دبستان دختران توانایی‌هایی ذهنی بهتری نسبت به پسران دارند و به علاوه رفتارهای آنان با معیارهای اجتماعی هماهنگی زیادتری دارد. پسران به دلیل خشونت بیشتر، از معلم خود کمتر شنوایی دارند و ترس آنان نیز از معلم کمتر از دختران است و به همین دلیل در این دوران مشکلات فراگیری دروس در پسران بیشتر از دختران است. از سوی دیگر، وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده‌ها می‌تواند تاثیر مشهودی بر فرایند یادگیری کودکان داشته باشد. در این مطاله، نمره‌ی آزمون آمادگی تحصیلی کودکانی که پدر و مادرانشان دارای مدرک تحصیلی و یا بازنشسته بوده‌اند از همه بیشتر و کودکانی که پدرانشان بی‌کار و یا مادران خانه‌دار و فوت شده داشته و یا تحصیلات کمتر داشته از همه کمتر بوده است. کودکانی که به علت اختلالت یادگیری به مراکز مخصوص ارجاع داده شده‌اند شامل کودکانی بودند که مادران آنها دارای مشاغلی تمام وقت می‌باشند.
این تحقیقات در ادامه می‌افزاید: میانگین نمره آزمون کودکانی که سن پدر و مادرشان بین 30 تا 40 سل می‌باشد از سایر کودکان بیشتر و از طرف دیگر پدر و مادرهایی که سن آنها کمتر از 20 سال است نمره آزمون تحصیلی کودکان آنها از بقیه کمتر بود. بر اساس منابع موجود بهترین سن بارداری که کمترین عوارض را هم برای مادر و هم برای کودک دارد سن 20 تا 30 سال است.
نتایج این پژوهش نشان می‌دهد، سوءتغذیه در سالهای آغاز زندگی و در هنگام رشد به وسیله مکانیسم‌هایی از قبیل، کاهش تعداد سلولهای عصبی مغز، اختلال در ساخت نروترانسیمترها، اختلال در ساخت سیناپس‌های عصبی، ساخت سلول‌های عصبی فاقد اکسون و دندریت و ...می‌تواند در آینده به صورت بروز یکسری مشکلات رفتاری همانند کاهش توانائی‌های ذهنی، کاهش محدوده توجه و کاهش حافظه خود را نشان دهد.
بنابراین اندازه‌های تن سنجی (قد و وزن) یکی از ابزارهای مهم در تعیین وضعیت سوءتغذیه در کودکان است.
این پایان نامه پیشنهاد می‌کند، با توجه به اینکه طرح سنجش سلامت جسمانی و امادگی تحصیلی، بیش از 90 درصد از نوآموزان بدو ورود به دبستان را در سراسر کشور تحت پوشش قرار می‌دهد بنابراین فرصت مناسبی جهت تعیین یکسری از شاخص‌های مهم بهداشتی همانند تعین الگوی قد و وزن کودکان ایرانی خواهد بود، ثانیاً نظر به اینکه پس از انجام آزمون‌های طرح، کودک مدت زمان بیش از 11 سال در اختیار نظام آموزشی کشور قرار می‌گیرد، لذا ارزیابی و تعیین شاخص‌های مهم بهداشتی و آموزشی کودکان در این طرح می‌تواند کمک ارزنده‌ای برای برنامه‌ریزان بهداشتی و آموزشی کشور جهت تدوین برنامه‌های کارآمد و موثر بهداشتی و آموزشی در مدارس باشد، ثالثاً توجه مسوولان آموزش بهداشت کشور را به این نکته جلب می‌نماید از آنجا که این طرح فرصت مناسبی برای دسترسی به اولیا حدود 900 هزار کودک در سراسر ایران است لذا ضمن هماهنگی با مجریان طرح می‌توان با طراحی یک برنامه آموزشی منسجم آموزش‌های بهداشتی لازم را به اولیا در مدت زمانی که در پایگاهای طرح سنجش حضور دارند ارائه داد.
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد