اوایل دوران کودکی، بهترین زمان تشخیص اختلالات شناختی
10 March 2017 ساعت: 15:3
10 March 2017 ساعت: 15:3
دبیر کارگروه توانبخشی شناختی ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی با بیان اینکه اختلالات شناختی در سنین مختلف و در شرایط متفاوت بروز میکند، بهترین زمان تشخیص این نوع اختلالات را اوایل دوران کودکی دانست
به گزارش سپیدآنلاین به نقل از ایرنا از ستاد فناوریهای علوم شناختی، 'پیمان حسنی ابهریان' افزود: با توجه به اهمیت دوران کودکی در رشد، تکامل و زندگی آینده انسانها، این دوران در اولویت اول نیاز به خدمات شناختی قرار دارد.
وی در خصوص ضرورت توجه به بحث توانبخشی شناختی اضافه کرد: توجه به وضعیت شناختی افراد در هر سن، جنس و نژاد یک ضرورت فردی و اجتماعی محسوب میشود؛ البته در کودکان مبتلا به اختلالات بیش فعالی و نقص توجه، اختلالات یاد گیری، اوتیسم، آسپرگر و فلج مغزی اهمیت این موضوع بیشتر است.
ابهریان با اشاره به اینکه دوره جوانی جایگاه دوم را از نظر نیاز به خدمات توانبخشی شناختی به خود اختصاص داده است، گفت: یکی از مهمترین معضلات اجتماعی به ویژه در دوران جوانی، اعتیاد است و مهمترین مساله این افراد که به عنوان علت این بیماری و معلول آن مطرح میشود، اختلالات شناختی است.
دبیر کارگروه توانبخشی شناختی ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی تاکید کرد: ارزیابی و توانبخشی شناختی اعتیاد از جایگاه ویژهای برخوردار است.
ابهریان همچنین کهولت سن و مشکلات ناشی از آن را پس از معضل اعتیاد، مهمترین مشکل بنیادی در سراسر دنیا دانست و اضافه کرد: در این راستا اختلالات شناختی به عنوان مهمترین عامل در از کارافتادگی سالمندان مطرح است.
وی گفت: امروزه، علاوه بر ضرورت معالجه اختلالات گوناگون عصبی شناختی، توانمندسازی شناختی که خود زیرمجموعهای از خدمات توانبخشی شناختی است، به عنوان یک ضرورت در سلامت روانی و اجتماعی افراد در هر سن و موقعیتی مطرح شده است.
ابهریان با اشاره به اینکه، جوانان و بزرگسالان گستردهترین طیف سنی را در تولید و ارائه خدمات برعهده دارند، ناکارآمدی آنها راکه عمدتاً ناشی از اختلالات شناختی است، آسیب بزرگی دانست که به جامعه وارد میشود.
به اعتقاد وی، توانمندسازی شناختی در سالمندان سالم، از بروز بسیاری از مشکلات سالمندی به ویژه مشکلات مربوط به حافظه و عملکرد طبیعی و روزمره زندگی به طور قابل ملاحظهای پیشگیری میکند.
ابهریان گفت: علوم شناختی تنها با رویکرد درمان به مطالعه مغز نمیپردازد، بلکه این علم و فناوریهای نوین به ما کمک میکند تا نسبت به مغز آگاهانهتر عمل کنیم، به طوری که این علوم به ما کمک میکنند که علاوه بر مطالعه فرد دچار مشکل، مغز فرد سالم را نیز بررسی کنیم.
دبیر کارگروه توانبخشی شناختی ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی ادامه داد: هدف از مطالعه مغز افراد سالم در علوم شناختی توانمندسازی، ارتقای عملکرد و بهره وری بیشتر از مغز است.
وی در خصوص ضرورت توجه به بحث توانبخشی شناختی اضافه کرد: توجه به وضعیت شناختی افراد در هر سن، جنس و نژاد یک ضرورت فردی و اجتماعی محسوب میشود؛ البته در کودکان مبتلا به اختلالات بیش فعالی و نقص توجه، اختلالات یاد گیری، اوتیسم، آسپرگر و فلج مغزی اهمیت این موضوع بیشتر است.
ابهریان با اشاره به اینکه دوره جوانی جایگاه دوم را از نظر نیاز به خدمات توانبخشی شناختی به خود اختصاص داده است، گفت: یکی از مهمترین معضلات اجتماعی به ویژه در دوران جوانی، اعتیاد است و مهمترین مساله این افراد که به عنوان علت این بیماری و معلول آن مطرح میشود، اختلالات شناختی است.
دبیر کارگروه توانبخشی شناختی ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی تاکید کرد: ارزیابی و توانبخشی شناختی اعتیاد از جایگاه ویژهای برخوردار است.
ابهریان همچنین کهولت سن و مشکلات ناشی از آن را پس از معضل اعتیاد، مهمترین مشکل بنیادی در سراسر دنیا دانست و اضافه کرد: در این راستا اختلالات شناختی به عنوان مهمترین عامل در از کارافتادگی سالمندان مطرح است.
وی گفت: امروزه، علاوه بر ضرورت معالجه اختلالات گوناگون عصبی شناختی، توانمندسازی شناختی که خود زیرمجموعهای از خدمات توانبخشی شناختی است، به عنوان یک ضرورت در سلامت روانی و اجتماعی افراد در هر سن و موقعیتی مطرح شده است.
ابهریان با اشاره به اینکه، جوانان و بزرگسالان گستردهترین طیف سنی را در تولید و ارائه خدمات برعهده دارند، ناکارآمدی آنها راکه عمدتاً ناشی از اختلالات شناختی است، آسیب بزرگی دانست که به جامعه وارد میشود.
به اعتقاد وی، توانمندسازی شناختی در سالمندان سالم، از بروز بسیاری از مشکلات سالمندی به ویژه مشکلات مربوط به حافظه و عملکرد طبیعی و روزمره زندگی به طور قابل ملاحظهای پیشگیری میکند.
ابهریان گفت: علوم شناختی تنها با رویکرد درمان به مطالعه مغز نمیپردازد، بلکه این علم و فناوریهای نوین به ما کمک میکند تا نسبت به مغز آگاهانهتر عمل کنیم، به طوری که این علوم به ما کمک میکنند که علاوه بر مطالعه فرد دچار مشکل، مغز فرد سالم را نیز بررسی کنیم.
دبیر کارگروه توانبخشی شناختی ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی ادامه داد: هدف از مطالعه مغز افراد سالم در علوم شناختی توانمندسازی، ارتقای عملکرد و بهره وری بیشتر از مغز است.
برچسب ها
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد