سخنگوی وزارت بهداشت:
سخنگوی وزارت بهداشت: «اعتماد مردم به جامعه پزشکی و تفاهم مشترک بین مردم و پزشکان جزو سرمایههای اصلی و بیبدیل نظام سلامت است.»
برخوردهای قاطع قانونی و افشاگری، تنها راههای مواجهه با خطای درمانی نیستند
1 August 2016 ساعت: 18:8
1 August 2016 ساعت: 18:8
سخنگوی وزارت بهداشت: «اعتماد مردم به جامعه پزشکی و تفاهم مشترک بین مردم و پزشکان جزو سرمایههای اصلی و بیبدیل نظام سلامت است.»
به گزارش سپیدآنلاین ایرج حریرچی در نشست خبری این هفته سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه جایگاه پزشکان در بین مردم در معرض آسیب است، اظهار داشت: «اعتماد مردم به جامعه پزشکی و تفاهم مشترک بین مردم و پزشکان جزو سرمایههای اصلی و بیبدیل نظام سلامت است که هم به نفع مردم است، هم به نفع جامعه پزشکی و هم به نفع کل نظام سلامت.» وی افزود: «25 تا 75 درصد از کسانی که در اروپا به مطب پزشکان مراجعه میکنند، بدون هیچ اقدام درمانی بهبود پیدا میکنند که این مسئله ناشی از اعتماد متقابل است.»
سخنگوب وزارت بهداشت یادآور شد: «در چند دهه اخیر نظرسنجیهایی درمورد گروههای مرجع و مورد اعتماد مردم انجام شده که هیچکدام از آن نظرسنجیها را هم پزشکان یا وزارت بهداشت انجام ندادهاند. نتیجه این بررسیها و نظرسنجیها نشان میدهد که جامعه پزشکی همواره در بین همه گروهها، جایگاه دوم یا سوم را داشته است.» وی اضافه کرد: «البته در دهههای اخیر مقبولیت و مرجعیت اکثر گروههای مرجع در جامعه افول داشته و ادعا نمیکنیم که مرجعیت جامعه پزشکی هم مانند 30 سال قبل است.» وی با بیان اینکه پدیدههای اجتاعی، دینامیک هستند و با بررسی یک عامل قابل تحلیل نیستند، «تعهد اجتماعی» و «وفاداری» به منافع اجتماعی را جزو ذات این رشته دانست و تصریح کرد: «سیستم فیفور سرویس و رابطه مالی بین پزشکان و بیماران علتالعلل مشکلات موجود است و همه علاقهمندیم این رابطه مالی با تقویت بیمهها حذف شود.»
حریرچی وقت کافی نگذاشتن پزشکان برای بیماران را هم عامل دیگری خواند و گفت: «زمانی که پزشک وقت کافی را برای توضیح دادن به بیمار صرف میکند، کمترین شکایت وجود دارد که البته ممکن است تراکم بیماران اجازه چنین کاری را ندهد.» وی افزود: «ما فکر میکنیم خردمندان و اقشار مختلف جامعه باید این چالشها را به حداقل برسانند چون به نفع مصالح عمومی مردم است.»
قائممقام وزیر ادامه داد: «در مواجهه با خطاهای درمانی اولین چیزی که به نظر میرسد، برخورد قاطع قانونی و افشا و محکومیت و ... است درصورتیکه این مراحل در دنیا طی شده و تنها راه موجود نیست.» وی خاطرنشان کرد: «یکی از روشهای مقابله با خطای پزشکی، خوداظهاری قانونی است؛ به این ترتیب که باید شرایطی ایجاد شود که فرد خودش اقرار کرده و از تکرار آن خطا پیشگیری کند.»
حریرچی در پایان به رویکرد سازمان جهانی بهداشت در این زمینه اشاره کرد و گفت: «سازمان جهانی بهداشت برای این موارد بستهای دارد که یکی از موارد بسته آنها، «برخورد» با خاطی است.» وی افزود: «ضمن اینکه برای آمارگیری و اندازهگیری اینکه خطاهای درمانی چه میزان هستند، باید از روشهای متدلوژیک علمی استفاده کرد.»
سخنگوب وزارت بهداشت یادآور شد: «در چند دهه اخیر نظرسنجیهایی درمورد گروههای مرجع و مورد اعتماد مردم انجام شده که هیچکدام از آن نظرسنجیها را هم پزشکان یا وزارت بهداشت انجام ندادهاند. نتیجه این بررسیها و نظرسنجیها نشان میدهد که جامعه پزشکی همواره در بین همه گروهها، جایگاه دوم یا سوم را داشته است.» وی اضافه کرد: «البته در دهههای اخیر مقبولیت و مرجعیت اکثر گروههای مرجع در جامعه افول داشته و ادعا نمیکنیم که مرجعیت جامعه پزشکی هم مانند 30 سال قبل است.» وی با بیان اینکه پدیدههای اجتاعی، دینامیک هستند و با بررسی یک عامل قابل تحلیل نیستند، «تعهد اجتماعی» و «وفاداری» به منافع اجتماعی را جزو ذات این رشته دانست و تصریح کرد: «سیستم فیفور سرویس و رابطه مالی بین پزشکان و بیماران علتالعلل مشکلات موجود است و همه علاقهمندیم این رابطه مالی با تقویت بیمهها حذف شود.»
حریرچی وقت کافی نگذاشتن پزشکان برای بیماران را هم عامل دیگری خواند و گفت: «زمانی که پزشک وقت کافی را برای توضیح دادن به بیمار صرف میکند، کمترین شکایت وجود دارد که البته ممکن است تراکم بیماران اجازه چنین کاری را ندهد.» وی افزود: «ما فکر میکنیم خردمندان و اقشار مختلف جامعه باید این چالشها را به حداقل برسانند چون به نفع مصالح عمومی مردم است.»
قائممقام وزیر ادامه داد: «در مواجهه با خطاهای درمانی اولین چیزی که به نظر میرسد، برخورد قاطع قانونی و افشا و محکومیت و ... است درصورتیکه این مراحل در دنیا طی شده و تنها راه موجود نیست.» وی خاطرنشان کرد: «یکی از روشهای مقابله با خطای پزشکی، خوداظهاری قانونی است؛ به این ترتیب که باید شرایطی ایجاد شود که فرد خودش اقرار کرده و از تکرار آن خطا پیشگیری کند.»
حریرچی در پایان به رویکرد سازمان جهانی بهداشت در این زمینه اشاره کرد و گفت: «سازمان جهانی بهداشت برای این موارد بستهای دارد که یکی از موارد بسته آنها، «برخورد» با خاطی است.» وی افزود: «ضمن اینکه برای آمارگیری و اندازهگیری اینکه خطاهای درمانی چه میزان هستند، باید از روشهای متدلوژیک علمی استفاده کرد.»
برچسب ها
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد