مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل جادهای از کاهش پذیرش کامیونهای ایرانی در مرز ترکیه خبر داد و گفت: «در اقدامی یکطرفه طرف ترکیهای پذیرش کامیونهای ایرانی را کاهش داده است.» محمدجواد عطرچیان با اشاره به صف طویل کامیونهای ایرانی در مرز بازرگان، اظهار داشت: «در اقدامی یکطرفه طرف ترکیهای در مرز بازرگان پذیرش کامیونهای ایرانی را کاهش داده است، به همین دلیل صفی 25 کیلومتری از کامیونها پشت مرزهای ایران تشکیل
شده است.»
وی افزود: «طرف ترکیهای با اندازهگیری سوخت باک کامیونها و کندی پذیرش موجب ایجاد این صف طولانی شده است و تاکنون نامهنگاریها و اقدمات ما برای حل این مشکل به جایی نرسیده است.» مدیرکل دفتر تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به اینکه این اقدام طرف ترکیهای از دو روز پیش آغاز شده است، بیان کرد: «هر روز توقف کامیونهای در مرز ۱۵۰ یورو به کشور ما ضرر میرساند.»
عطرچیان در خصوص اقدام متقابل ایران در قبال کامیونهای ترکیهای، گفت: «ما به دنبال این هستیم که از طریق گفتگو این مشکلات را حل کنیم و اعتقادی به اقدام متقابل نداریم، در حال حاضر هم منتظر پاسخ طرف ترکیهای در این خصوص هستیم.» کشمکش ترانزیتی ایران و ترکیه از زمانی آغاز شد که طرف ترکیهای در سال گذشته اعلام کرده بود، ایران نباید از کامیونهای این کشور مابهالتفاوت قیمت سوخت را دریافت کند و باید سوخت یارانهای به آنها بدهد.»
این درحالی است که قیمت سوخت گازوئیل در ایران لیتری ۵۰۰ تومان و در کشور ترکیه لیتری ۶۵۰۰ تومان است، ضمن آنکه بر اساس قانون، ارائه سوخت یارانهای به اتباع دیگر کشورها ممنوع است، اما طرف ترکیهای بارها بر این موضوع اصرار کرد تا اینکه سرانجام، تعرفه کامیونهای ایرانی را برای ورود به خاک این کشور افزایش داد.
این موضوع با مقابلهبهمثل ایران مواجه شد و تعرفه ورود کامیونهای ترکیهای به خاک ایران هم افزایش یافت و مشکلات جدی در ورودی مرز ایران و ترکیه به وجود آورد، بهطوریکه صفهای طولانی در مرز ایجاد شد، اما مذاکرات دو طرف ایرانی و ترکیهای بهجایی نرسید و همچنان آنها بر دریافت سوخت یارانهای اصرار کردند.
پس از آن بود که ایران دستور پلمپ مخازن سوخت کامیونهای ترکیهای را داد موضوعی که صف پشت مرزها را چندبرابر کرد، به دلیل اینکه کامیونها باید زمانی را برای پلمپ در مرزها میایستادند و تعداد زیادی از کامیونها که مخازن سوختشان برای پلمپ جایگاه مناسبی نداشت، باید دوباره بازمیگشتند و با تجهیز باک دوباره به مرز میآمدند.
درنهایت حدود ۱۵۰۰ کامیون در سمت ترکیه و ۵۰۰ تا ۷۰۰ کامیون در سمت ایران برای خروج از کشور در صف قرار گرفتند و مشکلات بوجودآمده برای دو طرف موجب شد که سهم حملونقل جادهای کشور ترکیه ۱۵ درصد و سهم ایران ۵۰ درصد کاهش پیدا کند. اما پس از گذشت مدتی و برگزاری جلساتی میان مسئولان دو کشور به نظر میرسید که این مشکل حل شده باشد که دوباره از دو روز پیش طرف ترکیهای با کاهش پذیرش کامیونهای ایرانی موجب بروز مشکل در مرز دو کشور شد.
ایسنا