مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: «فراوانی خشونت علیه کادر درمان در جاهای مختلف کشور متفاوت است و به نظر میرسد مسائل فرهنگی و اجتماعی در این زمینه تاثیر دارد. بهطور مثال این مشکل در برخی از استانها کمتر و در برخی بیشتر است.»
به گزارش سپید به نقل از ایرنا، علیرضا عسگری درباره خشونت علیه کادر درمان در مراکز درمانی و بیمارستانهای کشور افزود: «باید بررسی کرد که چرا در برخی استانها میزان خشونت علیه کادر درمان بالاتر است. این مسائل به کار فرهنگی بیشتری نیاز دارد و بهطور مثال باید میزان توقع بیمار و همراه او را در نظر گرفت.»
مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت ادامه داد: «گاهی این خشونتها و درگیریها در مراجعه اورژانس ۱۱۵ بر بالین بیمار یا مصدوم و گاهی در بیمارستانها اتفاق میافتد و یک دغدغه مهم محسوب میشود. در بسیاری از مواقع، تکنسینهای اورژانس ۱۱۵ مورد حمله قرار میگیرند، اما بسیاری از رسانهها به این موضوع نمیپردازند و منعکس نمیشود.» وی درباره آمار این خشونتها گفت: «گزارش خشونتها علیه کادر درمان به قسمتهای مختلفی ازجمله حراستها، بازرسیهای دانشگاههای علوم پزشکی و حوزه نظارت بر درمان منعکس میشود و حتی بسیاری از این موارد اصلاً گزارش نمیشوند. درنتیجه آمار مشخصی در این رابطه به شکل جمعبندی شده وجود ندارد.»
عسگری گفت: «جدا از تعداد وقوع این حوادث، باید به دنبال حل مشکل باشیم تا از وقوع آن پیشگیری کرد. برای پیشگیری از این موضوع، سازمانهای مردمنهاد میتوانند ورود کنند و مقابله با خشونت علیه کادر درمان را بهعنوان یکی از وظایف خود بدانند و مردم را با حقوق خود آشنا کنند.» مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: «اگر کادر درمان در اورژانس بیمارستان که خط اول درمان محسوب میشود، امنیت کافی نداشته باشند، حداقل اثر این است که نیروهای کارآمد و با تجربه دیگر در اورژانس خدمت نمیکنند و از طرفی در صورت نبود این امنیت، نمیتوان سطح خدمت مطلوب را انتظار داشت.»
وی تصریح کرد: «البته این مسائل در بسیاری از موارد جنبه حقوقی دارد، اما انتظار میرود کادر درمانی از مهارتهای ارتباطی در انتظار با مردم استفاده کرده و اگر توضیح مناسب و بهموقع درباره اقدامی که میخواهند انجام بدهند را به بیمار و همراه او ارائه کنند، بسیاری از این مشکلات اتفاق نمیافتد، هرچند معاونت حقوقی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی این موارد را رسیدگی میکنند، اما معمولاً به نتیجه خاصی نمیرسد و در انتها پیشنهاد میشود که مصالحه کنند.»
عسگری در پایان اضافه کرد: «این در شرایطی است که در این موارد گاهی جو به سمتی میرود تا نظام ارائه خدمت محکوم شود. بههرحال وقتی اعتماد مردم نسبت به کادر درمانی خدشهدار میشود و آسیب میبیند، اصلاح این اعتماد بسیار دشوار خواهد بود.»