مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: «سه بیمه پایه اصلی در کشور داریم اما به علت نبود وحدت رویه کاری بین آنان مردم به زحمت میافتند.»
به گزارش سپید، طاهر موهبتی در آیین امضای تفاهمنامه همکاری بین بیمه سلامت ایران و سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: «تعامل به این معنی نیست که نظر مشورتی را بگیریم و بعد کار خودمان را انجام بدهیم، زیرا تعامل یک امر دو طرفه محسوب میشود.»
وی ادامه داد: «از طرفی باید باور ایجاد کنیم تا تفاهمنامههای همکاری اجرایی شوند. زیرا تفاهمنامه باید عملیاتی شود و نباید روی کاغذ بماند.»
موهبتی افزود: «برای اجرای راهنماهای بالینی نمیتوان بدون همکاری سازمان نظام پزشکی کاری انجام داد. همچنین برای ارتقای سواد سلامت جامعه، مدیریت منابع و استقرار خدمات الکترونیک سلامت نیز باید با پزشکان همکاری کرد. در اکثر این موارد تغییر رفتار وجود دارد و برای تغییر رفتارهای اجتماعی باید با انجمنهای علمی و سازمان نظام پزشکی تعامل و همکاری کرد. بنابراین هر کاری که بخواهیم در حوزه سلامت انجام بدهیم باید با پزشکان تعامل داشته باشیم.»
رئیس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ادامه داد: «جدا از شناخت ظرفیت و باور، باید روش اجرایی مناسبی نیز برای اجرای تفاهمنامههای همکاری داشته باشیم. در استقرار سازمان الکترونیک خدمات سلامت میتوان از فرصت همکاری با سازمان نظام پزشکی به خوبی استفاده کرد.»
موهبتی گفت: «یکی از مشکلات دستگاههای بیمهگر، تامین منابع مالی است. در صورت بدهی به این مساله بدهیها افزایش پیدا میکند و بیمه شدگان دچار مشکل میشوند.»
رئیس سازمان بیمه سلامت ایران تصریح کرد: «در حال حاضر در کشور 3 بیمه داریم و دارای روش بیمهای نیز هستیم و به دلیل اینکه وحدت رویه نداریم مردم به زحمت میافتند.»
دولت به سازمان بیمه سلامت کمک کند
رئیس کل سازمان نظام پزشکی هم در این مراسم گفت: «تعامل سازمان بیمه سلامت ایران با شرکای کاری، نشست و گفتوگو با صاحبان فرآیند ارزشمند است.» محمدرضا ظفرقندی ادامه داد: «سال آینده با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، این هماهنگی حتما اثر مثبتی خواهد داشت و سازمان نظام پزشکی با همه ظرفیت خود از دولت میخواهد که به سازمان بیمه سلامت کمک کند.»
وی بیان کرد: «این روزها موضوع تعرفههای پزشکی مطرح شده که سه نگاه در این رابطه وجود دارد، یک نگاه تعرفه واقعی یا هزینه تمام شده است که توسط کارشناسان اقتصادی محاسبه میشود و هیچ دخالت و تضاد منافع نیز در آن نیست. طبیعی است که مشخص کردن این عدد وظیفه سازمان نظام پزشکی است که این کار را انجام دادیم.»
وی افزود: «نگاه دوم، تعرفه پیشنهادی است که با توجه به مشکلات اقتصادی کشور تعیین میشود و سازمان نظام پزشکی باید با زیرمجموعه خود وارد تعامل شود تا مشکلات مردم را در نظر بگیریم و تا حدی که کیفیت خدمات کاهش زیادی پیدا نکند، تعرفهای پیشنهاد شود، نگاه سوم نیز تعرفه پیشنهادی از طرف دولت است که بر اساس قانون، مرجع تصمیم گیری محسوب میشود و باید اعمال شود.»
اخذ نظر از شرکای کاری در سازمان بیمه سلامت افزایش مییابد
عضو هیات مدیره سازمان بیمه سلامت نیز گفت: «رویکرد اخذ نظر از شرکای کاری در سازمان بیمه سلامت از ابتدای سال 97 وجود داشته و امروز با امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان نظام پزشکی و سازمان بیمه سلامت، این اتفاق بیشتر از همیشه انجام میشود.»
عزت الله گل علیزاده، افزود: «یکی از کارهای خوبی که در سال 97 در سازمان بیمه سلامت انجام شد، ارتباط و تعامل با شرکای کاری از جمله انجمنهای علمی و سازمان نظام پزشکی بود.» گل علیزاده خاطرنشان کرد: «نشست با نظام پزشکیهای استانها نیز یکی از برنامههای اصلی بود که در برنامههای استانی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت انجام شده است و ارتباط و تعامل با بیمه شدگان نیز از طریق سامانه 1666 انجام شده است.» وی ادامه داد: «در قانون سازمان نظام پزشکی آمده که اظهار نظر مشورتی این سازمان در تهیه و تصویب لوایح باید اخذ شود، اتفاقی که در سالهای گذشته انجام نشده است و در برنامه ششم توسعه وزارت بهداشت مکلف شد که نظر سازمان نظام پزشکی را درباره بسیاری از مسائل اخذ کند و دکتر نمکی، وزیر بهداشت نیز بر این موضوع تاکید کرده است.» گل علیزاده گفت: «یکی از اهداف اصلی سازمان بیمه سلامت، استقرار سازمان الکترونیک است که امیدواریم با کمک و مشورت سازمان نظام پزشکی در این مسیر مستحکمتر قدم برداریم.»
به گزارش ایرنا، تفاهمنامه همکاری سازمان نظام پزشکی و سازمان بیمه سلامت در راستای بهبود و ارتقای کیفی و کمی خدمات بخش سلامت و تعامل موثر بین نظام بیمههای سلامت و تامین کنندگان خدمات سلامت توسط رئیس کل سازمان نظام پزشکی و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت امضا شد.