شنبه هفدهم آبان ماه 93 بود که «مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات تعرفه سلامت» (1690) با حضور وزرا و معاونین دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، روسای دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران، رئیس سازمان تامین اجتماعی، رئیس سازمان بیمه سلامت ایران، رئیس شورای عالی پزشکی و جمعی از چهرههای فرهیخته جامعه پزشکی کشور، به طور رسمی در ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رونمایی شد. براساس ابلاغیه وزارت بهداشت، هرگونه دریافتی بالاتر از سقف تعرفه خدمات سلامت و مصوب هیئت وزیران به هر طریقی از جمله قید خدمات ارائه نشده در صورت حساب بیمار، دریافت هرگونه وجه بدون ارائه رسید رسمی، هرگونه دریافتی خارج از بیمارستانها و مراکز جراحی محدود بابت ارائه خدمات در این موسسات، عقد هرگونه قرارداد یا پرداخت بالاتر از تعرفه های مصوب هیئت وزیران توسط سازمان های بیمهگر پایه و تکمیلی و سایر نهادهای حمایتی و سایر سازمانهای دولتی و غیردولتی خریدار خدمات سلامت و هرگونه تبانی مالی بین موسسات و مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت به ضرر گیرندگان خدمات تخلف محسوب میشود. وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد شکایات تعرفهای ثبت شده، طی ۲ روز بررسی میشود و پس از آن شکایت مربوطه از دو مسیر پیگیری خواهدشد: اول، کمیسیون ماده ۱۱ که به بخش تعزیرات مربوط میشود و دوم، سازمان نظام پزشکی و دانشگاههای علومپزشکی سراسر کشور.
هرچند تا پیش از این، سی و هفت سامانه ثبت تخلفات مشابه در دستگاههای اجرایی مختلف کشور راهاندازی شده بود و با اینحال مردم آنچنان که باید و شاید از وجود آنها مطلع نبودند، ولی راهاندازی مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات تعرفه سلامت با شماره تلفن 1690 با تبلیغات کافی به اطلاع مردم رسید و اتفاقا اظهارنظرهای گوناگونی را هم باعث شد. اکثر کسانیکه در این خصوص سخن گفتند، با کلیت وجود نظارت کافی بر فعالیت پزشکان مانند اعضاء هر صنف دیگری موافق بودند، اما عدهای هم با نگاه نقادانه به این موضوع نگریستند که شاید جان کلام بیشتر آنها، به نوع اعلام عمومی افتتاح این سامانه برمیگشت. پزشکان رسانهای کردن مبارزه با متخلفین و اعلام یک شماره تلفن برای شکایت از پزشکان و طرح آن توسط مسئولین نظام سلامت در رسانه ملی را، توهین به خود تلقی کرده، آن را صحه گذاشتن بر نظرات کسانی میدانستند که قصد دارند جامعه پزشکی را جامعهای متخلف معرفی کنند. بههرحال سامانه تلفنی و پایگاه اینترنتی 1690 در میان نگاههای مثبت و منفی ناظرین، فعالیت خود را آغاز کرد. هرچند بر اساس گزارشی که قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی در گفتوگو با ایسنا ارائه کرده، تاکنون بیش از 90 درصد از تماسها، به دور از هدف اصلی راهاندازی این سامانه و درمورد مشکلات درمانی مردم بوده است. و از میان شکایات تعرفهای هم، درصد زیادی از آنها وارد نبوده و اقدام صورت گرفته مطابق با کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات بوده است. بر اساس اعلام محسن خلیلی، در کل کشور تنها 20 مورد گزارش تخلف تعرفهای به ثبت رسیده که به مراجع ذیصلاح معرفی شدهاند. باید یک ماه دیگر منتظر ماند و دید که در اولین سالگرد تولد این سامانه، چه نمرهای در کارنامه آن ثبت خواهد شد.