مراسم نکوداشت فخری ملکپور نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی پنجم شهریورماه با حضور تعدادی از هنرمندان و علاقهمندان موسیقی در تالار وحدت تهران برگزار شد.
مراسم نکوداشت فخری ملکپور، نوازنده پیشکسوت پیانو و تنها یادگار پیانونوازی به شیوه استاد مرتضی محجوبی، برگزار شد.
پخش فیلم همنوایی و تصنیف «پیر چنگی» به یاد استاد احمد عبادی در دستگاه همایون با شعری از بیژن ترقی، پیانونوازی استاد فخری ملکپور و خوانندگی سالار عقیلی بخش اول برنامه نکوداشت را تشکیل میداد. این در حالی است که در پایان نمایش فیلم، سالار عقیلی با حضور در جایگاهی که فخری ملکپور در آن نشسته بود، از او قدردانی کرد.
ناگفتهای از وصیت هنری فرامرز پایور
سعید ثابت بعد از بداههنوازی، گفت: «شاید شما امشب پیش خودتان فکر کنید که دلیل حضور یک نوازنده سنتور در مراسم نکوداشت استاد پیانونوازی چه بوده است؟ باید در پاسخ بگویم، ما در مکتب استاد فرامرز پایور قبل از فراگیری موسیقی، احترام به پیشکسوت را آموختیم. استاد پایور و بسیاری از هنرمندان بزرگ دیگر، همیشه به ما گوشزد میکردند که باید مبادیآداب باشیم. به همین دلیل، حضورم در این برنامه وظیفهای بود که باید انجام میدادم و مطمئنم اگر استاد پایور در قید حیات بود حتماً در این مراسم نکوداشت حضور پیدا میکرد.»
پخش کلیپی از زندگی و فعالیتهای هنری استاد فخری ملکپور و اهدای تندیس و لوح تقدیر به این هنرمند همراه بداههنوازی پیانو توسط حریر شریعتزاده، خوانندگی سالار عقیلی و نوازندگی سحاب تربتی، بخشهای اصلی مراسم نکوداشت استاد فخری ملکپور بودند.
تعظیمی به هنر و شخصیت فخر پیانوی ایران
میرعلیرضا میرعلینقی - پژوهشگر و منتقد موسیقی - نیز در یادداشتی درباره مراسم نکوداشت استاد فخری ملکپور نوشته بود: «فخرالسادات ملکپور، بانوی هنرمند نوازنده پیانوی ایرانی، خود بهتنهایی یک مجموعه فرهنگ زنده انسانی - ایرانی است. درخشندگی او تنها به نواختن پیانو آنهم به شیوه استاد مرتضی محجوبی ختم نمیشود.»
فخری ملک پور در یکم مهرماه 1314 در تهران چشم به جهان گشود. پدرش سید ذبیحالله مَلِک پور از هنردوستان و مشاهیر زمان خود بود.
ایسنا