عضو شورای اسلامی شهر تهران بابیان اینکه 25 درصد از آلودگی هوای تهران مربوط به موتورسیکلتهاست، گفت: «با جایگزینی موتورسیکلتهای برقی با نوع فسیلی موجود میتوان این آلودگی را بهطور کامل رفع کرد.»
رحمتالله حافظی با اشاره به موضوع دلایل کندی اجرای سیاستهای زیستمحیطی، ادامه داد: «بر اساس تحقیقات مراکز علمی دنیا افزایش سفرهای درونشهری و اقبال مردم به خودروهای شخصی مهمترین عامل در آلودگی هواست.» به گفته او بر اساس گزارشهای کارشناسی ۷۰ تا ۸۰ درصد آلودگیها به علت آلایندههای متحرک شامل خودروهای سواری و موتورسیکلتهاست. ۲۰ تا ۳۰ درصد آلایندهها ثابت و مرتبط به صنایع و ساختوسازهای در سطح شهر و ریز گردهایی است که بهصورت مقطعی وارد فضای شهر میشوند. عضو شورای اسلامی شهر تهران، بابیان اینکه موتورسیکلت جزو آلایندههای اصلی هوا محسوب میشود، گفت: «هر موتورسیکلت بنزینی معادل 8 دستگاه خودروی یورو 2 آلودگی تولید میکند. برای مقابله با این آلودگی موتورسیکلتهای برقی در دانشگاههای کشور ساختهشده است که حتی میتواند در رقابت، نمونههای جهانی را پشت سر بگذارد. ازاینرو میتوان با حذف موتورسیکلتهای بنزینی، 25 درصد از آلودگی هوا را کاهش داد.» حافظی عدمحمایت از دانش جوانان کشور در خط تولید موتورسیکلت برقی را عامل اصلی در کند بودن روند جایگزینی این وسیله نقلیه با نوع بنزینی آن دانست و ادامه داد: «تعمیرگاههای این موتورسیکلتها و ایستگاههای شارژ آنها باید در سطح شهر ایجاد شود و در صورت لزوم در مرکز شهر ممنوعیت تردد برای موتورسیکلتهای بنزینی ایجاد شود تا افراد برای استفاده از آنها ترغیب شوند.» این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: «بر اساس مصوبه شورای شهر برای خریداران این موتورسیکلتها وام با بهره 4 درصد در نظر گرفتهشده است که در حال حاضر در بانک شهر قابل دریافت است.»