سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در همایش آموزشی پروژه حذف دفترچه بیمه در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه اجرای موفقیت آمیز پروژه حذف دفترچه بیمه که اکنون در مراکز ملکی این سازمان در حال انجام است، زمینه ساز اجرای آن در سطح ملی است، گفت: « شاهد استقبال مناسب و همکاری کامل بدنه اجرایی بخش درمان سازمان به ویژه پزشکان از اجرای این پروژه هستیم و بدون تردید کارایی بیشتر و سهولت انجام کارها از نتایج اجرای این برنامه است.»
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه با بیان اینکه طی دهه گذشته استفاده از فناوری اطلاعات در این سازمان پیشرفت و توسعه مناسب نیافته است، گفت: «برای جبران این وضعیت نهضت IT در سازمان شکل گرفت و تلاش گستردهای برای استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات در این سازمان آغاز شده است.»
وی بیان کرد: «سازمان تامیناجتماعی خدمات گستردهای را به نیمی از جمعیت کشور ارائه میدهد و بیشترین حجم اطلاعات در این سازمان متمرکز است.»
نوربخش ادامه داد: «استفاده از فناوری اطلاعات در سازمان تامیناجتماعی سابقه بسیار طولانی دارد و این سازمان از اولین سازمانهای پیشتاز در بهرهبرداری از فناوری اطلاعات است.»
وی گفت: «متاسفانه طی دهه گذشته استفاده از فناوری اطلاعات در سازمان پیشرفت و توسعه نیافته است و در حالی که طی این مدت شاهد تحولات گسترده و پیشرفت قابل توجه در حوزه فناوری بودهایم و سازمان تامیناجتماعی از این تحولات بهره مناسبی نبرده است.»
نوربخش با اشاره به اینکه ایجاد زیرساختها و فرهنگ سازمانی مناسب برای استفاده از فناوری اطلاعات در سازمان تامیناجتماعی وجود دارد، گفت: «استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات مسیری است که سازمان تامین اجتماعی با تمام توان آغاز کرده است و تحقق اهداف سازمان در این حوزه مطالبه عمومی و بدنه اجرایی سازمان است.»
وی با اشاره به گردش مالی بسیار بالای سازمان تامین اجتماعی گفت: «این سازمان به صورت سازمانی درآمد هزینهای است و از نظر گردش مالی و حجم عملیات مالی در کشور بی نظیر است و کنترل اطلاعات مالی چنین سازمانی بدون استفاده از فناوری اطلاعات امکانپذیر نیست.»
نوربخش ادامه داد: «در بخش درمان تامیناجتماعی نیز شاهد عقب ماندگیهایی در رابطه با بهره برداری از فناوری اطلاعات بودیم و بر همین اساس استقرار سامانه HIS در دستور کار قرار گرفت.»
وی با بیان اینکه خدمات درمانی که در مراکز ملکی سازمان تامیناجتماعی به مردم ارائه میشود از برجستهترین خدمات سازمان است که بیمهشدگان و بازنشستگان از این خدمات بهره مند میشوند، گفت: «هدف از ارائه خدمات درمانی توسط سازمان تامیناجتماعی رسیدگی به محرومترین اقشار جامعه است.»
پیشتاز استفاده از فناوری هستیم
عباس کبریایی زاده، رئیس هیات مدیره سازمان تامیناجتماعی نیز در این همایش گفت: «در حوزه فناوری اطلاعات، سازمانها برای حفظ منابع و تسریع ارائه خدمات به مشتریان فعالیت میکنند و سازمان تامیناجتماعی با تمام امکانات و ظرفیتهای موجود در این مسیر قرار گرفته است.»
وی با بیان اینکه سازمان تامیناجتماعی در ادوار مختلف پیشتاز استفاده از فناوری اطلاعات در سطح کشور بوده است، بیان کرد: «توسعه استفاده از فن آوری اطلاعات در تمامی بخشهای سازمان تامین اجتماعی به یک مطالبه سازمانی تبدیل شده است و همه بخشهای سازمان به اهمیت این حوزه واقف هستند.»
کبریایی زاده افزود: «در هیات مدیره سازمان تامیناجتماعی فضای مناسب برای گسترش استفاده از فناوری اطلاعات بوجود آمده است و امیدواریم شاهد پیشرفت قابل توجه سازمان در این حوزه باشیم.»
وی افزود: «در بخش درمان تامیناجتماعی انتظار داریم که شاهد استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات باشیم و با این کار امکان مدیریت مناسب منابع مالی و خدمترسانی بهتر مراکز درمانی فراهم شود.»
وی با بیان اینکه سازمان تامیناجتماعی سازمانی مستقل و دارای اختیارات مناسب برای بهره برداری بهینه از فن آوری اطلاعات است، گفت: «در این سازمان به راحتی میتوانیم پروژههایی برای استفاده حداکثری از فن آوری اطلاعات به اجرا درآوریم که پروژه پرونده الکترونیک و حذف دفترچه بیمه در مراکز ملکی سازمان در همین راستا در حال اجرا است.»
کبریایی زاده تاکید کرد: «اولویت ما استفاده از آخرین فناوریها و علوم روز است و باید از متخصصان این حوزه در سطح کشور به نحو مطلوب استفاده کنیم و از فضای محدود سازمانی خارج شویم.»
همکاری جدی برای پروژه حذف دفترچه تامین اجتماعی
محمدعلی همتی، معاون درمان سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: «طرح کارت هوشمند و حذف دفترچه تامیناجتماعی کار بزرگی است که در سازمان تامیناجتماعی به نتیجه رسیده است و همه اجزای سازمان برای موفقیت این پروژه همکاری میکنند.
وی با بیان اینکه در حوزه فن آوری اطلاعات سازمان شاهد عقب ماندگی تاریخی هستیم،بیان کرد: «جایگزینی کارت هوشمند باعث میشود که به سمت استفاده حداکثری از فن آوری اطلاعات در بخش درمان تامین اجتماعی برویم و سرعت و دقت کارها در بخش درمان ارتقا می یابد.»
همتی موفقیت این پروژه را نیازمند همکاری بین بخشی دانست و گفت: «در اجرای پروژه های مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات پس از اجرای آزمایشی برنامه و شناسایی موانع و محدودیت های احتمالی ابتدا برای رفع موانع اقدامات لازم صورت گرفته و بعد نسبت به گسترش برنامه اقدام لازم صورت می گیرد.»
وی بیان کرد: «در رابطه با پروژه حذف دفترچه بیمه در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفته است و موانع قانونی، حقوقی و امنیتی اجرای این پروژه به درستی شناسایی و برای رفع آنها اقدامات لازم در دستور کار قرار گرفته و مجوزهای لازم از سوی مبادی قانونی صادر شده است.»