سپید: سعید جارودی، دبیر انجمن شرکتهای صنعت پخش ایران در خصوص سومین کنفرانس صنعت پخش و تاثیر آن در افزایش سطح سلامت جامعه عنوان کرد: «متاسفانه در کشور ما قانون مستقل برای صنعت و نظام توزیع در کشور و جود ندارد و این امر صنعت گران ما را دچار مشکل کرده است.»
 دبیر انجمن شرکتهای صنعت پخش ایران با اشاره به اینکه شرکتهای پخش ایران در حوزههای مختلف دارو، غذا، آرایشی و بهداشتی و غیره در سرتاسر کشور به مردم خدمات ارائه میدهد، افزود: «در این زمینه شرکتهای پخش کمکهای زیادی به دولت کرده و خواهد کرد تا کشور دچار مشکلی در این زمینه نشود.»
 جارودی، گفت: «قیمت کالاها که توسط شرکتهای پخش توزیع میشود در سرتاسر کشور ثابت است و با این امر به دولت در تنظیم بازار کمک میکنیم.»
 دبیر انجمن شرکتهای صنعت پخش ایران در پایان گفت: «برای نمونه ویزیتوری که برای بازایابی و فروش به داروخانه یا فروشگاه مراجعه میکند به راحتی با دستگاه الکترونیکی که به همراه دارد موجودی انبار را میگیرد و به صورت آنلاین کارش را انجام میدهد.»
تحولات شگرفی در حوزه صنعت رخ داده است
 رئیس هیات مدیره شرکت پخش پگاه نیز در این خصوص عنوان کرد: «خوشبختانه در خصوص نوآوریهای انجام شده تحولات شگرفی در حوزه صنعت انجام شده به طوریکه در زمینههای مدیریت تامین و لجستیک، مدیریت فروش و ارزیابی و غیره صنعت کمکم از روش سنتی خارج و به سمت صنعتی درحال پیشرفت است. از بُعد سلامت نیز صنعت پخش و توزیع، میتواند به بهبود عملکرد صنایع تولیدی در حوزه بهداشت و درمان از جمله توزیع دارو و تجهیزات ختم شود و مشکلات این حوزه را نیز برطرف کند.»
 محمد اسماعیل قدس درباره شعار تن سالم و دل خوش و اهمیت سلامت واقعی محصولات گفت: «بخشی از موضوع این است که آیا کالای سالم تولید میکنیم یا خیر. بخشی دیگر این است که آیا مواد اولیه، استانداردهای تولید، فرمولهای ساخت، آزمایشگاه، قرنطینه، نحوه نگهداری، رسیدن تا دست مصرفکننده و غیره را هم رعایت میکنیم یا خیر. واقعیت این است که ما همه تلاش خود را میکنیم تا کالای مضر در جامعه یافت نشود. وقتی روی کالا، میزان نمک و شکر و چربی نوشته میشود، یعنی وزارت بهداشت در حال آموزش فرهنگی مردم است. مردم باید از خرید برندهای نامعتبر دوری کنند و یاد بگیرند که فرمول تغذیه روی محصولات را هم بخوانند. ما همه ضوابط را رعایت میکنیم، اما اختیار انتخاب مصرف با خریدار کالا است.»
 قدس در پایان به محورهای مورد بحث در سومین کنفرانس صنعت پخش نیز اشاره کرد و افزود: «مدیریت تامین و لجستیک، مدیریت فروش و ارزیابی، محیط کلان و نقش آن در نظام پخش و توزیع و مقایسه نظام توزیع سنتی و نوین از جنبههای مختلف، از دیگر موضوعات مطرح شده در این کنفرانس خواهد بود.»
عضویت 670 شرکت در انجمن صنعت ایران
 رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت پخش ایران هم در این زمینه عنوان کرد: «فلسفه وجودی انجمن شرکتهای صنعت پخش ایران ازمشکلات روبرویی با وزارت اقتصاد و دارایی در سال 1374 در رابطه با ثبت کد اقتصادی مشتریان در برگه فاکتورهای شرکتهای پخش، شکل گرفت.»
 وی افزود: «مامورین دارایی با مراجعه به شرکتها، برگههای مالیاتی سنگینی برای آنها صادر کردند. همچنین مدیران عامل 13 شرکت پخش بزرگ کشور در یک تصمیم متفقا به وزارت دارایی مراجعه و با تعامل با معاونت وزیر وقت، موفق به رفع مشکل مالیاتی بهوجود آمده شدند.»
 مصطفی خدایی تصریح کرد: «این موفقیت باعث شد مدیران شرکتهای پخش به فکر ایجاد این تشکل بیفتند که در سال 1378 این امر تحقق یافت و اکنون 670 شرکت عضو این انجمن هستند که یکی از تشکلهای بزرگ کشور است.»
 وی گفت: «طی دو کنفرانس قبلی سعی انجمن در شناساندن صنعت پخش به مسئولین نهادهای دولتی بود که با همکاری سازمان غذا و داروی در کمیسیون ماده 20 سازمان غذا و دارو دارای نماینده دائمی و در هیات نمایندگان اتاق ایران دارای نماینده ثابت هستیم و با همکاری معاونت اقتصادی وزارت صنعت معدن تجارت در صدد تدوین لایحه قانونی خاص صنعت پخش هستیم.»
 خدایی افزود: «در تعامل درون سازمانی با ایجاد 9 کمیته تخصصی در زمینههایی همچون منابع انسانی، آموزش، حقوقی، مالی، شعب انجمن، تحقیق و توسعه، دارویی، غذایی و آرایشی بهداشتی، فنآوری اطلاعات، نسبت بهروزرسانی اطلاعات اعضاء و اقدامات لازم در تعامل با نهادهای دولتی و دفاع از حقوق اعضا، جلسات متعددی برگزار میشود. همچنین این انجمن با ایجاد 14 شعبه در مراکز استانها و انتشار فصلنامه صنعت پخش و ایجاد سامانه پایگاه الکترونیکی در توسعه این صنعت کوشا هستند.»
رفتار مصرفکننده در حال تغییر است
 محمود محمدیان عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این خصوص گفت: «صنعت پخش ایران در فضای پیش رو میخواهد در جایی عمیق شیرجه بزند و اگر آماده نباشد، قافیه را به دیگران میبازد. ما نباید آنقدر جوگیر عملیات شویم که فضای کلی را نبینیم و تحلیل نکنیم.»
 وی به چالشهای پیش روی صنعت پرداخت و افزود: «پخش، عملیاتی سخت، توانفرسا و نیازمند برنامهریزی است که در فضای پیش رو سختتر هم میشود.»
 محمدیان اظهار کرد: «رفتار مصرفکننده ما در حال تغییر است. کمکم مردم روشهای قدیم خود را کنار میگذارند و خود را با روشهای تازه همراه میکنند، یعنی به جای رفتن به سمت کالا، کاری میکنند کالا سمت آنها بیاید.»
 وی به نقش ارتقای دانش در شرکتهای صنعت پخش اشاره و خاطرنشان کرد: «تحقق این مهم در ارتقای سطح دانش مدیران و پیشرفت این شرکتها بسیار تاثیرگذار است.»
 محمدیان ادامه داد: «میبایست با بالابردن سطح دانش شرکتهای پخش برای خروج از فعالیت سنتی آنها کلاسهای آموزشی بیزینس و ویزیتوری برگزار شود که یکی از این راهها برگزاری کنفرانسهای اینچنینی است.»
 وی در پایان به چالش منابع نیروی انسانی هم اشاره کرد و گفت: «متاسفانه نگاهها به شرکتهای پخش منفی است و باید کلیه دستگاهها همچون بانکها، بیمهها و شرکتهای مختلف در این عرضه با صنعت پخش همکاری کنند تا شاهد پیشرفت و ارتقای این شرکتها و ارائه خدمات بهتر به مردم باشیم.»
خدماترسانی صنایع تولیدی بیبدیل است
 حسین همتی مدیرعامل پخش پرآور پخش سپاهان هم در این زمینه اظهار کرد: «صنعت توزیع و پخش که در کشور رسالت بزرگی را به دوش دارد، میتواند با کمکهای عمدتا غیر مالی دولت، اشکالات موجود در این صنعت را برطرف کرده و به عنوان یکی از منابع کشور که نقش عمدهای در موضوعات مختلف و از جمله اشتغال دارد توجه ویژهای کند.»
 وی با بیان اینکه میتوان از ظرفیتهای موجود در آن بهرهبرداری کرد، گفت: «همچنین میتوان از پتانسیل بخشهای صادراتی در تمامی حوزهها و از جمله ظرفیتهای موجود در صنعت پخش استفاده کرد.»
 همتی افزود: «بدیهی است که هرگونه حرکت سازنده به مدد کارگروهی و استفاده از همه ظرفیتهای موجود امکانپذیر خواهد بود.»
 مدیرعامل پخش پرآور پخش سپاهان در پایان عنوان کرد: «کمکدهی و خدمترسانی به صنایع تولیدی برای جذب تولید و توزیع بنا به آنچه در ماهیت این صنعت است، خود خدمت بیبدیل است.»
 سیدابراهیم هاشمی، دبیراجرایی همایش سومین کنفرانس صنعت پخش ایران نیز اظهار کرد: «با توجه به اهمیت نقش صنعت پخش در فرآیند تولید تا مصرف، سومین کنفرانس با هدف استفاده از تجربیات اساتید خارجی و داخلی با رویکرد بهبود فضای کسب و کار در این صنعت برگزار میشود.»
 وی افزود: «کوچکترین اشتباه در شرکتهای توزیع پخش مستقیما با سلامت مردم در ارتباط است و باعث صدمات زیادی در کشور خواهد شد. فعالیت حوزه صنعت پخش بسیار گسترده و کار پیچیدهای است و مستقیما با اقلام و کالاهای سلامتمحور سر و کار دارد و تاثیر مستقیمی بر سلامت تغذیه جامعه دارد.» عضو هیئت مدیره انجمن شرکتهای صنعت پخش ایران در پایان گفت: «امید است با برگزاری این کنفرانسها، بستر مناسبی برای بهبود فضای علمی و اجرایی شرکتهای پخش فراهم شده و نقش بیبدیل این صنعت در ارتقای سلامت جامعه مشخص شود.»