وزارت خارجه آمریکا درباره اینکه «آیا بویینگ برای فروش هواپیماهای مسافربری به ایران مجوز دریافت کرده است؟»، حاضر به اظهارنظر نشد اما سخنگوی این وزارتخانه تنها اعلام کرد: «توافق هستهای ایران دریافت مجوز برای فروش هواپیماهای مسافربری به شکل مورد به مورد را امکانپذیر میکند.» وزارت خارجه آمریکا پس از اینکه ایران اعلام کرد: «با بوئینگ برای خرید هواپیماهای مسافربری به توافق رسیده است، اظهارنظر کرد.» جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، درحالیکه حاضر نشد درباره گزارشهای مربوط به شرکتهای خصوصی اظهارنظر کنند، گفت: «توافق هستهای ایران شامل مفادی است که اعطای مجوز به اشخاص و نهادهایی که به دنبال صادرات مجدد، فروش، لیزینگ یا انتقال هواپیماهای مسافربری به ایران هستند را به صورت موردی امکانپذیر میکند.» این اظهارات در پی مصاحبه وزیر راه و شهرسازی با یکی از خبرگزاریهای داخلی صورت گرفت. عباس آخوندی در این مصاحبه عنوان کرد: ایران با بوئینگ برای خرید هواپیماهای مسافربری به توافق رسیده و در روزهای آینده جزییات این توافق اعلام خواهد شد. در این بین، منابع غربی و خاورمیانهای آگاه به رویترز اظهار کردند این توافق تاکنون تنها چارچوب یک قرارداد رسمی را داشته است و بوئینگ برای امضای قرارداد با ایران به موافقت دولت آمریکا نیاز دارد که تقریبا ۴۰ سال است فروش هواپیماهای آمریکایی به ایران را ممنوع کرده است. تاکنون بوئینگ تنها اجازه یافته محصولاتش را به ایرانایر و چند شرکت هواپیمایی دیگر معرفی کند در حالیکه شرکت اروپایی ایرباس اوایل امسال برای فروش ۱۱۸ هواپیمای مسافربری به ارزش ۲۷ میلیارد دلار با ایران به توافق رسید. یک سخنگوی بوئینگ در ایمیلی به رویترز اعلام کرد: «ما با ایرلاینهای ایرانی مورد تایید دولت آمریکا درباره خرید احتمالی هواپیماهای مسافربری و خدمات بوئینگ مذاکراتی داشتهایم، اما درباره جزییات مذاکرات در حال ادامه صحبت نمیکنیم و روش استاندارد ما این است که به مشتریانمان اجازه دهیم هرگونه توافق حاصل را اعلام کنند.» بر اساس این گزارش، هرگونه توافقی که حاصل میشود مشروط به تایید دولت آمریکا خواهد بود. رویترز هفته گذشته گزارش داده بود که ایران به سوی توافق تاریخی برای خرید هواپیما از بوئینگ پیش میرود که نخستین خرید از زمان وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ خواهد بود و ممکن است توافق برای خرید بیش از ۱۰۰ هواپیما بهزودی حاصل شود. فرهاد پرورش، مدیرکل ایرانایر به رویترز گفته بود این شرکت تحت توافق هستهای سال گذشته است که به تسهیل تحریمها علیه تهران منجر شد، به دنبال بهرهمندی از خدمات پشتیبانی از بوئینگ برای ناوگان فرسوده خود است. براساس این گزارش، منابع ایرانی و غربی برآورد کردهاند ایران برای نوسازی ناوگان خود پس از چند دهه تحریم به ۴۰۰ هواپیما نیاز دارد. دو مقام بلندپایه ایرانی سال گذشته عنوان کرده بودند: «ایران به محض برداشته شدن تحریمها ۱۰۰ هواپیما از بوئینگ خریداری خواهند کرد.» هر دو شرکت ایرباس و بوئینگ برای انجام چنین قراردادهایی به مجوز صادرات آمریکا نیاز دارند؛ زیرا از فناوری آمریکایی در همه هواپیماهای مدرن خود استفاده کردهاند البته قرارداد ایرباس به جای دلار که معمولا شرکتهای هواپیماسازی از آن استفاده میکند به یورو است، اما بسیاری از بانکها به دلیل نگرانی از نقض تحریمهای آمریکا و مجازات احتمالی، تمایلی به فاینانس ندارند.