مهلت 25 روزه پلیس راهنمایی و رانندگی به خودروهای فاقد برگه معاینه فنی، جریمه 40 هزارتومانی برای خودروهای آلاینده، نبود پشتوانه علمی در خصوص افزایش سن معاینه فنی خودرو از ۲ به ۵ سال، سهم ۱۰ درصدی برگه سلامت خودرو در کاهش آلودگی و الزام خودروها به دریافت معاینه فنی برای تهیه طرح ترافیک روزانه و هفتگی از هفته آینده از مهمترین خبرهایی بود که روز گذشته در نشست خبری مشترک پلیس راهور و ستاد مرکزی معاینه فنی تهران با اصحاب رسانه مطرح شد. خبرهایی که از شدت گرفتن عزم پلیس راهور در برخورد با خودروهای فاقد برگه معاینه فنی همزمان با آغاز به کار سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور (سیمفا) مطرح شد. هرچند که رئیس پلیس راهور بزرگ تهران همچنان معتقد بود تا زمانی که خودروسازان به استفاده از قطعات استاندارد اهتمام نورزند، صدور برگه معاینه فنی خودرو درزمینه کاهش آلودگیهای هوا کارساز نیست.
آغاز طرح برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی
 سردار سید حسین تیمورحسینی، رئیس پلیس راهور تهران در ابتدای این نشست با اشاره به اجرای طرح تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی از امروز در پایتخت گفت: «امیدوارم تا پایان ماه مبارک رمضان تمامی خودروهای مشمول معاینه فنی برای دریافت برگه معاینه فنی اقدام کنند. زیرا پلیس در نظر دارد با خودروهایی که ازنظر سلامت موتور سالم نیستند، برخورد انضباطی کند.» وی بابیان اینکه در موضوع معاینه فنی خودروها قوانین بالادستی و تاکید قانونگذار از بعد اولویتها مشخص است و در همین راستا نیز وظایف پلیس کاملا شفاف است، افزود: «با توجه به اینکه پس از ایام ماه مبارک رمضان دور نخست سفرهای تابستانی آغاز میشود، درنتیجه معاینه فنی بهعنوان الزام سفرهای تابستانی موردتوجه پلیس خواهد بود. بهویژه اینکه بر اساس آمارهای پلیس بیش از 50 درصد عواملی که منجر به تصادفات درون و برون شهری میشود، ناشی از همین اهمالکاری در بازبینی قطعات و سلامت خودروها است.» وی با اشاره به اینکه فلسفه معاینه فنی، ایمنی خودرو بهمنظور جلوگیری و کاهش تصادفات ناشی از نقص فنی و ایمنی در سلامت سفرها است، ادامه داد: «پلیس راهور دائما کنترل خودروها را در خصوص معاینه فنی در دستور کار دارد. به همین منظور طرح تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی از همین امروز اجرایی میشود. ضمن آنکه امیدواریم بتوانیم تا پایان ماه رمضان بهگونهای عمل کنیم تا خودروهایی که برابر قانون باید معاینه فنی داشته باشند برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند.»
تاثیر چشمگیر نقایص فنی بر شمار تصادفات
 سردار حسینی همچنین بابیان اینکه نمیگویم معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا تاثیر ندارد، اما بهواقع کمتر از ده درصد موجب کاهش انتشار آلایندهها در خودروها میشود، ادامه داد: «نقص فنی خودروها بیشترین عامل در تصادفات بهحساب میآید. عاملی که جان شهروندان را به خطر میاندازد و موجب مرگشان میشود.» وی بابیان اینکه بارها گفتهشده که کمتر از 9 درصد نقص فنی در وقوع تصادفات نقش دارد، این موضوع را رد کرد و گفت: «این رقم تنها تصادفاتی را شامل میشود که علت اصلی آنها نقص فنی است. درحالیکه بسیاری از تصادفاتی که در معابر شهری اتفاق میافتد ناشی از عدم توجه به جلو، عدم رعایت فاصله طولی و عدم رعایت حق تقدم است. عواملی که در یک تحلیل دقیق، به دلایل دیگری سبب وقوع تصادفات میشوند و بیشتر ناشی از آن هستند که راننده و خودرو در شرایط عدم فرار قرارگرفتهاست.» وی با یادآوری اینکه منطقه عدم فرار بسته به نوع فنی خودرو، شرایط راننده و سطح هوشیاریها و مسیرهای ترددی متفاوت است، اظهار کرد: «شرایط فنی خودرو مولفهای است که قادر به کم کردن منطقه عدم فرار است، لذا اگر خودرویی ایمن باشد و سیستمهای فنی بیعیب و نقصی داشته باشد، در منطقه عدم فرار قرار نمیگیرد. این بدین معنا است که وضعیت فنی خودرو بهصورت غیرمستقیم در کاهش تصادفات نقش بسیار چشمگیری دارد.» سردار حسینی تاکید کرد که باوجود تمامی این موارد، اما سیستم معاینه فنی کشور هنوز به نقطه مطلوب خود نرسیده است و باید اصلاح شود. از همین رو امیدواریم با راهاندازی سیمفا، سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور، سیستمهای نظارتی در یک فضای سالم و اثربخش عمل کنند.
مراکزی که به سیمفا وصل نشوند از اعتبار ساقط میشوند
  در ادامه این نشست، سید نواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد مراکز معاینه فنی کشور اکنون به سازمان سیمفا متصل شدهاند نیز گفت: «تمامی مراکز شهر تهران نیز طی یک ماه اخیر به این سامانه متصل شدهاند و در حال حاضر دیتاهای سال گذشته در حال یکپارچهسازی است. در کمتر از یک ماه آینده 100 درصد این مراکز در سراسر کشور به سامانه سیمفا متصل خواهند شد و بنا بر تاکید وزارت کشور مقررشده آن دسته از مراکزی که طی این مدت به سامانه متصل نشوند از اعتبار ساقط میشوند.» وی با اشاره به اینکه در روزهای آلودگی هوا انگشت اشاره و اتهام به سمت معاینه فنی است که چرا معاینه فنی عملکرد مطلوبی ندارد، چرا پلیس نظارت کافی بر خودروهای فاقد برگه معاینه فنی ندارد و مواردی ازایندست، ادامه داد: «بر اساس مطالعات فنی صورت گرفته سهم معاینه فنی در آلودگی هوا تنها 10 درصد است زیرا اصل کار معاینه فنی ایمنی خودروهاست. بهطوریکه با 18 آزمون ساده میتوان اطمینان خاطر داشت که از گزند تصادفات تا بیش از 50 درصد در امان خواهیم بود.» حسینی منش با گلایه از تصویب قانون معافیت معاینه فنی و سن آن از 2 به 5 سال در مجلس هشتم، خاطرنشان کرد: «وقتی خودروسازان خودروی خود را تنها 2 سال گارانتی میکنند، معاینه فنی 5 ساله هیچگونه توجیه منطقی ندارد، لذا باید سن معاینه فنی کاهش پیدا کند و امیدوارم مجلس دهم در ابتدای کار در قالب طرحهای فوریتی در این موضوع وارد شود.»
آغاز به کار سیستم مکانیزه اعمال قانون معاینه فنی در آینده نزدیک
 مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران همچنین بابیان اینکه دیتاهای معاینه فنی میتواند در اختیار خودروسازان قرار گیرد تا در تولیداتشان موردتوجه قرار گیرد، عنوان کرد که یکی از ثمرات سیمفا نظارت هوشمند و مکانیزه پلیس در معاینه فنی است. بهطوریکه در اسرع وقت تمام خودروها با استفاده از سیستم مکانیزه اعمال قانون خواهند شد. وی بابیان اینکه در راستای تمامی این تمهیدات از هفته آینده معاینه فنی بهعنوان یک الزام برای خرید طرح ترافیک روزانه و هفتگی موردبررسی قرار میگیرد و چنانچه خودرویی معاینه فنی نداشته باشد، مجوز ورود به طرح ترافیک را نیز نخواهد داشت، یادآوری کرد: «سامانه طرح ترافیک و معاینه فنی در حال یکپارچهسازی است تا در آستانه آغاز موج نخست سفرهای تابستانی، فارغ از قوانین و اعمال قانون شهروندان سفرهای ایمنی را آغاز کنند.»