گروه اجتماعی: دوباره نفس تهران به شماره افتاد. دوباره ماسکهای سفید مهمان چهره پایتختنشینان شد و دوباره خبر گردهمایی ذرات معلق در آسمان تهران، صدرنشین اخبار شد. آسمانی که از ابتدای سال تاکنون کمتر از انگشتان دو دست روزهای پاک به خود دیده و بار دیگر ذرات معلق بر گلویش چنگ انداختهاند تا هم خط بطلان بر سلامتاش بکشند و هم ریه شهروندانی که ساکن پایتختاند را پر کنند و تاب تنفس را از آنان بگیرند.
در خصوص وضعیت 5 روزه هوای تهران تاکنون، وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرده که هوای پایتخت با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون روی میانگین عدد 130 آنهم از روز جمعه تاکنون در شرایط ناسالم قرار گرفته به طوریکه بر اساس پایش اطلاعات ایستگاههای سنجش آلودگی هوای این کلانشهر مشخص شده است که میزان غلظت تمام آلایندهها به غیر از آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در چهار روز گذشته نسبت به روزهای قبل افزوده شده است. به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از دوونیم میکرون برای 5 روز متوالی بالاتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا نیز در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار داشته است.
آماری مشخص کرد ایستگاههای اقدسیه، ستاد بحران، شهرری، پارک رازی، پارک سلامت، پارک شکوفه، پارک قائم، دانشگاه تهران، سوهانک و فرمانداری شهرری به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از دوونیم میکرون در شرایط ناسالمتری قرار دارند. شرایطی که اثرات بهداشتی همچون افزایش احتمال علائم تنفسی در افراد حساس، تشدید بیماری قلبی و ریوی، مرگ و میر زودرس در افراد مبتلا به بیماریهای قلبی، ریوی و افراد مسن را در پی دارد و از همین رو فعالیتهای طولانی مدت شهروندان را در فضاهای باز غیرممکن میکند.
اما در همین زمینه سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست اعلام کرد که شهروندان نباید انتظار داشته باشند که آلودگی هوا در کشور به صفر برسد. حال آنکه سازمان محیط زیست کشور مجموعهای از اقدامات را برای کاهش آلودگی هوا در کشور انجام داده که مهمترین آنها افزایش کیفیت سوخت و استاندارد خودروها بوده است، اما اگر در همین لحظه همه سوخت کشور هم به استاندارد یورو 5 ارتقا یابد، باز هم آلودگی هوا صفر نمیشود، چرا که به گفته یوسف رشیدی فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی و وجود یک میلیون موتورسیکلت غیر استاندارد در سطح شهر که آلایندگی آنها چندین برابر خودروهاست، خود عامل مهمی در افزایش و تشدید آلودگی هوا محسوب میشود که همواره در سالهای اخیر در نگاه مسئولان مغفول مانده و امروز تنفس را در تهران غیر ممکن کرده و تا زمانی که این ناوگان فرسوده آلاینده نوسازی نشود، نمیتوان انتظار داشت که هوای پایتخت رو به سلامت بگذارد.
البته به گفته وی باید توجه داشت که برای کاهش آلودگی هوا میتوان از تجربه موفق کشورهای دیگر جهان استفاده کرد و به خصوص مدت زمان معاینه فنی خودرو را از 5 سال به 2 سال کاهش داد. البته نباید تاثیر شرایط پایدار جوی در تثبیت آلودگی را فراموش کرد.
این موارد در حالی از سوی سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اعلام میشود که از سال 84 تاکنون هیچ اقدامی در خصوص استانداردسازی سوخت و خودروها از سوی سازمانهای ذی صلاح صورت نگرفته در حالیکه سازمان محیط زیست کشور همواره کوشیده مشکل آلودگی هوا را گام به گام حل کند، اما با این وجود آلودگی هوا همچنان وجود دارد و از ابتدای هفته جاری به متن زندگی شهروندان سایه انداخته است.