کارشناس نظام پزشکی با تاکید بر اینکه پزشک باید توجه کند که آیا میتواند خواسته بیمار را برآورده کند یا خیر گفت: «مقدار قابلتوجهی از شکایات گوش و حلق و بینی پایه علمی ندارد.»
ابراهیم رزم پا بیشترین میزان شکایات در رشته گوش، حلق و بینی به اعمال زیبایی بهویژه عمل بینی بازمیگردد، گفت: «طبق تحقیقاتی که توسط سازمان نظام پزشکی انجامشده، تعداد زیادی از این رده شکایات پایه علمی ندارند و به درک متقابل و توجیه بین جراح و بیمار مرتبط میشوند که درک خوبی از خواستههای هم نداشتهاند و درنتیجه به شکایت بدون پایه علمی منجر شده است.»
وی اضافه کرد: «البته تعدادی از شکایات نیز به دلیل عدم تبحر کامل پزشک و دیگر عوامل درست بوده که در این صورت سازمان نظام پزشکی به بررسی این شکایات و در جهت رفع مشکل بیمار اقدام میکند.»
این عضو هیئتمدیره انجمن راینولوژی مهمترین کار برای جلوگیری از شکایات را دقت در انتخاب بیمار از جانب پزشک دانست و گفت: «پزشک باید توجه کند که آیا میتواند خواسته بیمار را برآورده کند یا خیر. زیرا بسیاری از بیماران خواستههای نامعقولی دارند که پس از جراحی با توجه به برخورد اطرافیان متوجه اشتباه خود میشوند و به پزشک مراجعه و به او اعتراض میکنند که چرا خواسته اشتباه من را گوشزد نکردید.»