قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نمایندگان بوئینگ از عدم ارائه خدمات به ایرلاینهای ایرانی در گذشته عذرخواهی کردند، گفت: «با پول نقد وارد معامله با بوئینگ نمیشویم و سیاست دولت همان خرید عمده هواپیما به صورت اجاره به شرط تملیک و توزیع آن بین ایرلاین های داخلی است.»
اصغر فخریه کاشان با بیان اینکه در مراحل اولیه در مذاکرات با شرکت هواپیماساز بوئینگ هستیم، اظهار داشت:« نمایندگان بوئینگ در سفر به ایران جلساتی با تمام ایرلاینهای ایرانی داشتند و بوئینگیها در این جلسات امکانات، فرصتها و محصولات جدید خود را به شرکتهای هواپیمایی ایرانی معرفی کردند. »
وی تاکید کرد:« مدیران شرکتهای هواپیمایی هم در این مذاکرات گلایههای خود مبنی اینکه بوئینگ در گذشته پس از فروش هواپیما خدمات پس از فروش و گارانتی هواپیما را به ایرلاینهای ایرانی ارائه نکرد و به تعهدات خود عمل نکرد را مطرح کردند و نماییندگان بوئینگ هم بابت این عملکرد از ایرلاین های ایرانی عذرخواهی کردند و گفتند که ما مجبور به اجرای دستورات دولتی هستیم و محدودیتهای بانکی وجود داشت و به این دلایل نمیتوانستیم این خدمات را ارائه دهیم.»
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرار بر این است که در سه هفته آینده طرفهای ایرانی، نیازهای خود را به بوئینگ اطلاع دهد، ادامه داد:« برنامه این است که بوئینگ هم برآورد خود را از نیازهای ایرانی اعلام کند و این اطلاعات مبادله شود و تا بدانیم به چه تعداد هواپیما و از چه مدلی نیاز داریم و در بخش تعمیرات و تعویض قطعه و موتور چه نیازهای خواهیم داشت.»
فخریه کاشان با بیان اینکه پس از مبادله این اطلاعات، دوره بعدی نشستها برگزار خواهد شد، گفت:« هنوز درباره خرید هواپیما وارد مذاکره با بوئینگ نشدهایم.»
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا ایرلاینها مشکل صورت وضعیت مالی برای ورود به مذاکرات خرید هواپیما با بوئینگ ندارند، گفت:« شرکتهای هواپیمایی در مذاکره با ایرباس جلو نیامدند اما به این معنی نبوده که نتوانستند وارد مذاکرات شوند. سیاست دولت این بود که معاملات هواپیما را به صورت عمده انجام دهد و بعد بین ایرلاین ها توزیع کند واین سیاست در مذاکره با بوئینگ تغییر نکرده است.»
وی با بیان اینکه خرید هواپیما در همه جای دنیا به صورت اجاره به شرط تملیک است و این گونه نیست که با پول نقد بخواهیم هواپیما بخریم، ادامه داد:« مشکلاتی هم در روند خرید هواپیما وجود دارد که آن هم این است که ایرلاین های ایرانی شرکتهای کوچکی هستند و وضعیت مالی و اقتصادی بدی دارند اما باید با همین ضعفها بتوانیم ناوگان خود را نوسازی و به قوت تبدیل کنیم.»
فخریه کاشان در پاسخ به این سوال که آیا بوئینگ فاینانس معامله فروش هواپیما به ایران را میپذیرد، گفت:« آمریکاییها نمیتوانند فاینانس کنند اما اگر قرار باشد ایران از بوئینگ خرید داشته باشد شرط ما این است که بوئینگ هم مانند ایرباس یک شرکت لیزینگ کننده به ایرلاین های ایرانی معرفی کند وگرنه قرار نیست که به شرکتی بابت خرید هواپیما پول نقد بدهیم.»
وی همچنین درباره تعداد خرید هواپیما از بوئینگ گفت:«هنوز برآوردی از اینکه چه تعداد هواپیما از بوئینگ بخریم نداریم و این برآورد و نیاز سنجی باید از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکتهای هواپیمایی کشورمان انجام و به دولت اعلام شود. »